Annons:
Etikettallmänt
Läst 1305 ggr
[pancakes12345]
11/29/15, 11:09 PM

trimma sträv päls

Hur många gånger per år trimmar ni er jack russell per år, ni som har jrt med sträv päls?

Tack för svar !

Annons:
tnoet
11/30/15, 10:57 AM
#1

Det beror lite på. Jag har en jättefluffig dam.. Om hon ska hållas fint pälsad måste jag hålla efter hennes päls varannan månad. Plockar ner henne helt 2-3 gånger om året.

[pancakes12345]
11/30/15, 4:30 PM
#2

Ok jag har en vuxen jrt som jag bar har trimmat 2 -3 gånger per år, har ingen kunskap själv om att trimma har bara tagit henne till en trimmare som verkligen trimmat bort jättemycket päls varenda gång så det tar lång tid och växa ut. Bör jag trimma mer eller? jag trimmar inte i utställningssyfte för ställer man ut har jag hört man trimmar ännu mer än "vanligt".

tnoet
11/30/15, 10:55 PM
#3

2-3 gånger om året är lagom om man inte ställer ut. :) Dock så blir pälsen jättefin av att plocka oftare, den stöter också bort väta och fukt mer effektivt. Men det är ju en smaksak! Min äldsta tar så lång tid att trimma att jag nu under detta året rakat henne istället, eftersom jag inte ställt något.

koffish
12/1/15, 9:14 AM
#4

Jag läste nånstans att man inte ska trimma eller klippa sträv päls för att det sabbar dess vattenavledning och börjar istället absorbera? Man skulle hellre rycka. Stämmer inte det? Det var på en skylt på djuraffärn där de säljer ryckningsdon.

tnoet
12/1/15, 9:43 AM
#5

#4 trimma betyder = dra av lösa hårstrån. det är vad man ska göra för att hålla pälsen fräsch och fin hos de flesta strävhåriga raser.

angående klippa sträv päls. jag levde också efter tesen att det är ett big no no, precis som att duscha strävhåriga hundar med schampoo. en professionell trimmare sa då under en kurs till mig att om man tänker logiskt så blir det ingen bestående skillnad på pälskvaliteten. 

använder du balsam vid en duschning så är pälsen len ett par dagar, inte för evigt. rakar du ner hunden så blir pälsen till slut mjukare, men det är lätt ordnat. när man trimmar plockar man bort döda hårstrån, så hårsäcken alltså blir tom och har bra med plats för ett nytt, fräscht hårstrå. om du istället rakar finns det gamla strået kvar i hårsäcken, det nya får mindre plats och blir alltså tunnare = upplevs mjukare. så fort du plockat ner hunden och börjar hålla igång trimningen igen så blir pälsen hård, sträv och fin.

Jaxination
12/7/15, 8:23 PM
#6

Jag trimmar mina varje/varannan vecka just nu, lite mindre innan utställning dock.

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Annons:
Upp till toppen
Annons: