Annons:
Etikettallmänt
Läst 3724 ggr
Tjej1982
5/31/17, 11:30 PM

Hjälp önskas, tack!

Hej! Behöver råd och tips, tack! ;-) Vi har länge pratat om att skaffa hund och jag har alltid gillat J R. Kan inte sätta fingret på exakt varför jag gillar dem men förutom utseendet så verkar det vara en rolig hund att ha att göra med! När man läser på SKK:s hemsida så känns det som att den skulle kunna passa min familj väldigt bra. Vi är ute väldigt mycket och den hade fått följa med oss i stort sett överallt. Jag är inte intresserad av agility men hade gärna tränat både hemma och utomhus, på våra promenader. Efter att ha gått både valpkurs och allmänlydnad, så hade jag kunnat tänka mig kolla runt om där är annat som låter intressant. När jag berättade för våra vänner och familjer, sa alla att dem INTE rekommenderade denna ras, då den är väldigt envis, extremt krävande, skäller mycket och har svårt att komma överens med andra hundar. Detta gjorde mig väldigt osäker och jag la det på hyllan och började kika runt på andra raser… Har inte hittat någon som är särskilt lockande utan i bakhuvudet har jag hela tiden haft tankarna på en J R. Som person är jag som så: Har jag bestämt mig för att jag SKA klara av något, så gör jag allt jag kan för att göra det på bästa sätt. Jag gillar att utmana mig själv och vid motgångar ger jag mig f*n på att jag ska fixa det och vill att det ska bli bra för alla. Så är det även nu… Jag vill gärna utöka familjen med en J R. Med detta sagt har vi inte bestämt oss för att vi SKA göra det. Jag var 100% säker på att det var en J R jag ville ha och började söka på uppfödare. Det kändes jättebra och jag började söka massvis med information på nätet. Men när jag berättade för vår omgivning, så möttes jag av samma tråkiga reaktion som förra gången. Ändå så har ingen av dem JR… Så nu är jag väldigt osäker och har börjat tvivla igen :-/. Jag önskar att någon hade sagt: Den kräver det, det och det." "Den är jobbig för att…" " Vill du att den ska må bra och komma överens med dina vänners hundar behöver/måste du…" Då hade det varit lättare att ta beslutet om vi ska skaffa en eller om vi ska söka vidare.. Som sagt, jag vill väldigt gärna ha en men jag är rädd för att göra något jag ev. kan komma att ångra :-(

Annons:
m2studio
6/16/17, 3:37 PM
#1

J.R. eller vilka andra hundar är 100% INDIVIDA och bror på helt enkelt att du tänker att dem är olika hund och har olika beteende. Min är mycket lugnt, smart, inte skäller, inte biter, lekfull, snäll, frisk, kommer överens med vilken som helst hund och mm och mm. Men det kan finnas hos en annan helt annan hund med andra lust och beteende.

Jag har en Schaffer som är mycket stor också och är Tik, J.R. är hanne, när en annan hanne närmar sig min J.R. blir avundsjuk och ville skälla och går fram, men när min Tik inte är med då han är lugnt som vatten i skål. 

Det du som ska bestämma vad du är efter och läsa annonserna tydligt och försöka få så mycket info så möjligt tycker jag.

När jag sög Min J.R. då var han helt lugnt också och är nu helt lugnt och när jag sög min Schaffer då var hon mycket busig och är hon nu efter två år fortfarande mycket busig, då tog jag slutsatsen att hundarna är kanske som oss människor och allt följe med födelse tycker jag.

Jag hoppas kunde ger dig lite info och önskar dig lycka till.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Tjej1982
6/19/17, 10:57 PM
#2

Tack för svar! Din J.R låter ju som rena drömmen! :-D Det är så jag vill att vår (om vi köper en) ska vara. Jag försöker att tänka som så: "Din hund är vad du gör den till" Kanske inte stämmer helt och hållet men jag tror att man till viss del kan träna bort negativa egenskaper och lyfta deras bästa sidor.. Vi får fundera ett tag till, men efter att ha läst ditt svar, m2studio, så känns det mycket bättre! Känner mig mer övertygad om att en J.R skulle passa oss bra! :-)

[Tismon]
6/22/17, 11:43 AM
#3

Att de är "skälliga", "jobbiga" och sk. "problemhundar" beror väl på att de flesta som skaffar en jrt ser en liten söt hund och köper den utan att förstå vad de gett sig in på. Nej men med rätt träning och tålamod så kan de vara fantastiska hundar, jag tycker absolut inte att du ska låtas dig avskräckas av andras misstag (aka. människor som inte uppfostrat deras jrt.) Det är bara viktigt att tänka att de är grythundar, så de har jaktinstinkt. De är envisa och ser sig själva som störst och vackrast, vilket ofta resulterar att de har lätt att bråka med andra hundar. Men det går snabbt över! Många säger att de är en "stor hund i litet format" och det kan jag inte säga emot! Men ja, jag skaffade min jrt som omplacering och har inte ångrat mig alla dessa fantastiska 6 år vi haft tillsammans! Jag tycker att, om du verkligen vill ha en, skaffa en och motbevisa vad andra sagt! Det är som sagt ofta att jrt skaffas av okunniga människor, men vet man vad man gör och tar väl hand om sin jrt så kommer den bli en fantastisk hund!

[Tismon]
6/22/17, 11:52 AM
#4

Kan väl tillägga, genom min egna erfarenhet, att de har en tendens att bli ganska possessiva. Många uppfattar det som aggressivitet men i själva verket fjantar de bara sig. De tar till sig att morra väldigt lätt men det betyder inte nödvändigtvis att de är sura/aggressiva. De är bara väldigt envisa. Bara visa att det är du som bestämmer så ger de sig till slut.

Tjej1982
6/22/17, 10:35 PM
#5

Tack för svar!! Jag är inte helt 100% säker än men det känns så skönt att få höra era erfarenheter. Som sagt, många som är så negativa äger ingen jrt o har aldrig gjort! De har bara gått efter vad andra sagt…

[Tismon]
6/22/17, 11:13 PM
#6

Varsågod! Tycker bara att det är så tråkigt att såna härliga hundar fått ett så dåligt rykte. De tänker inte på att den kräver en del, varav många blir på det sättet. Jag skulle säga att denna beskrivningen är super legit: http://stjarnliden.se/hur-ar-en-jack-russell-terrier.html Stämmer väldigt bra på min lille Tyson i alla fall ☺

Annons:
Tjej1982
6/23/17, 12:06 AM
#7

Vilken intressant "artikel"! Dock blir jag osäker på om jag kan ge den allt vad den kräver :-/. Känns som om det vi kan erbjuda är för lite så det är nog lika bra att söka sig vidare till annan ras :-(. Vill inte få en ostimulerad och olycklig jrt.

[Tismon]
6/23/17, 1:02 AM
#8

Ah, jo det förstår jag! Visst är de krävande, men jag skulle vilja säga att det är viktigare med mental stimulans då de i princip aldrig blir trötta (min jrt kan springa i timmar och jaga vågor på stranden/insekter i trädgården). Så ge dem kanske lite utmaningar, göm godis här och var, få dem att jobba för sin mat kan jag tycka räckas, sen är det väl också ganska individuellt då vissa är mer lågmälda än andra Men om det känns dåligt ska man givetvis inte skaffa en, kan iaf vara bra att ta och snacka med olika uppfödare och se vad de har att erbjuda ☺ Vissa avlar mer jaktinriktat och andra mer för en mer sällskaplig hund såvitt jag förstått det rätt!

Ninja78
12/5/17, 11:10 AM
#9

Hej ! Jag har en Jack Russell på 1 1/2 år Vart bor du ? Jag bor i Malmö Skulle du vara intresserad av å typ hjälpas åt tillsammans med en hund ? Mvh Lina

Ninja78
12/5/17, 11:10 AM
#10
Upp till toppen
Annons: