Annons:
Etikettallmänt
Läst 19236 ggr
mieeow
2010-07-31 01:23

10-veckors valp! Behöver råd och hjälp.

Hej!

Jag har nu haft min lilla Jrt i två veckor, hon är 10 veckor gammal och heter Yoshi.

Till detta kommer såklart en massa frågor och problem, är vår första hund så vi är väldigt ovana..

Vi är då en familj på mamma, storebror oh jag, lillasyster. Vi är alla överens om att vi vill ha en lydig hund, som inte tigger vid matbordet, inte kutar iväg utan att lyssna på att vi ropar, kommer på inkallning, kan leka på våra villkor, inte bitas… osv osv. Allt det där som antagligen de flesta vill att deras hund ska kunna, antar jag.

Den första veckan gick väldigt bra, skällde inte alls, bet inte och följde efter oss när vi var ute på gården. Den andre veckan var mamma själv med lilla yoshi, Jag och min bror var hemma hos vår far.

Nu när vi kom tillbaka har hon blivit ganska vild, jag vet ju att jack russel terriers är väldigt energiska. Så jag tänkte att för att få henne lite lugnare oh mer uppmärksam på oss, så gick jag ut och busade med henne. Sprang lite, med henne efter och ''brottades'' med henne, sedan då och då ställde jag mig stilla och sa ''sitt!''. Hon kan redan det, så hon satte ju sig ner. vilket jag tyckte var posetivt, att hon kan lugna ner sig när jag best'mmer att hon ska!

Men så fort jag ska uppmuntra henne med att klappa henne lite, så for hon upp, rullar runt, biter i gräset, hoppar osv

Hur ska jag göra för att få henne så lugn att jag kan klappa henne?

och, fungerar den idén att få henne att springa av sig så det blir lättare att träna henne? eller blir hon bara mer uppspelt av det?

Vi, min bror oh jag, har kommit fram till att hon är för dominant. På grund av att hon har börjat bitas ganska hårt (kan kännas värre med tanke på valptänderna) , men inte så det blöder, när man busar. Oh hon har alldeles för lätt att ignorera en när man ropar på henne utomhus.

Detta var vad jag kom på just nu, kan komma fler frågor senare!

Tack så jättemycket i förhand för svar!!!

MVH Veronika

Ps. kommer nog bilder snart..

Annons:
mieeow
2010-07-31 03:03
#1

Ingen?.. ;/

Hannasjessie
2010-07-31 17:04
#2

Hmmm…menar du att din jrt har för mycket energi? Får den "energi ryck"?

Mvh Hannasjessie. :)
____________________________________
| - Jack russell terrier

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Sophie&Segra
2010-07-31 17:41
#3

Min första JRT stack iväg o va borta 45min när han va 12 veckor.. Något som är ganska ovanligt för valar i den ålder då dom är så beroende av dig som förare. Men inte Nikko (som han hette), han var helt oberoende av mig. Tyckte att han kunde erövra världen alldeles själv.

Han fick så Jack-ryck som jag kallade det för. När han bara typ kuta runt i stoooora cirklar o va okontaktbar. Detta hjälpe oss i vår träning, då han iaf fick bort en bråkdel av alla sin energi.

Kan väl tipsa dig om att gå en långpromenad (med tanke på din huns ålder, så skulle jag säga 20min i rask takt) där hon INTE får dra i kopplet, ska gå på din vänstra sida jämte dig. Och behöver hon kissa/bajsa så får hon rycka EN gång i kopplet o göra det hon ska. Sen fortsätter promenaden. Denna stortens promenad är otroligt tröttande fö en valp, likväl som den vuxna hunden. Då den får tänka väldigt mycket. Något som JRT behöver dagligen.

När du tränar inkallning med henne så ska du alltid tänka dig att du måste vara roligare än haren, fågeln, barnet eller vad det nu är som är intressant. Då JRT är en JAKTHUND som jobbar på långa avstånd ifrån sin förare och är avlade till att jobba självständigt på distans. Så ha det absolut godaste godiset hon vet, den roligaste pipleksaken (som brukar trigga vilken JRT som helst) o rulla på marken, hoppa, studsa, skrik glada rop.. Ja tänk helt enkelt att det ska vara mer belönande för din hund att komma till dig.. Än att göra det hon är född för att göra! :)

Och ja, svar på din sista fråga. Min JRT kunde jag inte belöna fysiskt, då han gick upp i taket av exaltering. Så belöna istället med en lugn röst eller lek. Och lugnar hon sig inte. Då sätter du dig bakom henne, med henne framför dig, med hennes rygg mot dig.. Och bara håller i henne, begränsar hennes rörelsefrihet tills hon lugnat sig.. Och DÅ kan du klappa, belöna med godis eller lek om du vill :)

Hoppas det är till någon hjälp. Gå även till biblioteket och låna boken Jack Russell Terrier, finns på djuravdelningen. När du läser den boken kommer du få många skratt och även massa Ahaaa- det är därför hon gör så :)

Lycka till!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Hannasjessie
2010-07-31 18:43
#4

Jack-rycken du beskriver gör min jrt med. Men jag försöker lugna ner henne och avbryta det. I min situation tror jag att aktiveringen blivit för lite.

Mvh Hannasjessie. :)
____________________________________
| - Jack russell terrier

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Sophie&Segra
2010-08-01 04:57
#5

Ja precis, det är ju så olika. För min andra JRT försötrde det bara, medans för den första va det fullkomligt omöjlig att få kontakt med honom innan han hade fått rusa av sig. Det är det som är så skoj med just JRT, deras personligheter!

Fin hemsida du har föresten! :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Hannasjessie
2010-08-01 11:13
#6

#5 Tack så mycket! :)

Mvh Hannasjessie. :)
____________________________________
| - Jack russell terrier

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Annons:
[Emma-Rhino]
2010-08-01 14:59
#7

Oj, svårt svårt.

Men då det är en valp kan man ju inte motionera den allt för mkt men jag skulle rekomendare er att aktivera hjärnan mer.

Ut bland folk och djur och annat! Gjorde inte det med Teddy, de som hade honom innan, och det är inte bra. Socialträna så mkt som möjligt.

Om man busar kan den triggas upp mer så efter en stund med lek måste man kunna få den att sluta också. En del har högre stresströskel än andra. Zac slutar direkt när jag säger att det räcker. Men måste bara vara bestämd.

Tillåt de inte att bita i händerna! Teddy höll jag fast en gång i käken när han gjorde så. Slutade med det sen.

Lite bus med händerna är ok om de gör det löst. Morra eller tjut till så att de fattar att det inte är okej.

Xondah
2010-08-02 01:30
#8

Tänk på att de flesta valpar naggas i den åldern, heeelt normalt.

Jag har bara slutat leka med valpen om den naggas för hårt. De försvinner av sig självt…de kliar i små valpars tänder så de mesta vill de nagga på. Så troligast har de defentivit inte med dominans att göra.

Men självklart ska man inte acceptera att valpen biter än hårt, biter valpen så avbryt direkt leken. Då blir de ingen vana att bita å nagga sen när valptänderna är utbyta.

Tänk också på att träna kanske högst 2 min åt gången på en så liten valp..de är allt den orkar ta in.

skjootan
2010-08-02 22:53
#9

Jag har lärt Tim att nej är nej å han slutar tuggar aldirg hprt å vi har tagit tag i honom i käken å hållt fast väldigt obehagligt tycker han å lärde sig snabbt vad de innebar att tugga hårt på människa.

mieeow
2010-08-06 23:34
#10

Åh, tack så jättemycket för alla tips! vi får hoppas att det hjälper :D hör av mig senare för er som är intresserade ^^

Upp till toppen
Annons: