Annons:
Etikettbeteende
Läst 7347 ggr
Viccan92
11/13/11, 10:50 PM

Hur är en JRT?

Jag har alltid tyckt att Jack Russels mest verkat jobbiga och bråkiga. Dock har jag träffat en liten tjej på några promenader och hon verkar vara en väldigt trevlig tjej. Är det kanske en hund för mig ändå. Så jag är väldigt nyfiken på hur dem egentligen är. Jag har själv tränat en fox terrier några månader. Kanske det finns några likheter?

Jag tror ni har uppfattat frågan.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Wand
11/13/11, 11:05 PM
#1

Jag har enbart träffat en Jack Russell, och hon är supersnäll och söt men lite småbusig. Av vad jag uppfattat så kan de vara lite bångstyriga och spralliga, men blir ändå underbara hundar med bra uppfostran. Ungefär som med alla raser antar jag.. Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

tezzla
11/14/11, 9:07 AM
#2

min russel är envis, livlig och arbetsvillig, väldigt glad och har massa personlighet, det är en stor terrier i litet format

jag har bara haft fördomar mot russlar, men får några år sedan skaffade en kompis en jrt och då kom mitt intresse för rasen och vi skaffade en lika sj, slät/trefärgad och nu när jag umgås med mycket russlar/ägare så har min uppfattning om rasen ändrats helt

jag tror många äger rasen fast dom inte borde, dom är liten och söt och blir en sällskapshund och dom får inte den motion/träning dom behöver för att vara en lugn/stabil jack russel, är du van med fox så kan du med en jrt, sjklart är alla olika, dom är individer med, men i det stora hela så är det en liten terrier och grythund som en fox

Elcyion
11/14/11, 4:27 PM
#3

Som Tezzla sa, är du bara medveten om vad det är du har i kopplet (med andra ord ingen tyghund) är en jrt en supertrevlig ras. De är tuffa (orädda), framåt, envisa och har en stark arbetsvilja. De är med andra ord en terrier Flört

Jag upplever det som att det kan finnas en del skillnader inom rasen hur envisa det, precis som det finns inom foxarna. Som ett exempel. En tjejkompis hade två foxar (far och son). Faren var så jävla tjurskallig. Där fick du ofta gå in fysiskt och sätta gränser, medan sonen var mycket mildare.

Jag ser det som så att om man hade testat dem på riktig grytjakt, hade antagligen faren varit bäst lämpad av de två, eftersom sonen var så pass mild. Men nu har jag aldrig hållit på med grytjakt, och jag kan ha fel.

Bestäm dig vad du vill ha din jrt till, leta upp uppfödare som verkar ha samma mål med sin uppfödning och åk dit på studiebesök. Då kan du lättare bilda dig en uppfattning om rasen. Sen anser jag att jrt är en grythund, och ska fortsätta vara det. Men olika uppfödare har olika måttstockar för hur en perfekt/bra grythund är (i frågan om tex tuffhet/envishet). Tyvärr tycker jag mig se mer och mer jrt avlas bort från jakten. Hur många som kör grytjakt har en jrt istället för en tysk? Men det sista är min högst personliga åsikt.

Medarbetare på jack russel terrier

[MatildaTure]
11/14/11, 7:34 PM
#4

Jag tyckte exakt som dig, och i mina hunddrömmar har det aldrig funnits med någon Jack Russell. Tills den dag som jag faktiskt bestämde mig för att skaffa hund, läste på och tittade på olika raser. Då föll allting på plats, och det var ingen frågan om vilken ras som passar mig bäst.

Jack Russeln är nämligen en stor hund i en liten kropp. Extremt arbetsvillig, uthållig och energisk. Russlar är extremt lättlärda, och slår knut på sig själva för att göra det du ber den om . Dock gäller det att bygga upp en relation där hunden VILL samarbeta med dig. Lyckas du med det, har du en trogen vän för livet.

Det bästa som finns enligt mig, är glöden i en Jack Russells ögon. Man kan riktigt se hur det tänds en gnista när det händer något kul, och enligt en Jack Russell är det mesta roligt. Hänger med på allting, och det krävs en aktiv ägare. Enligt mig är inte en Jack Russell en sällskapshund, som klarar sig på några (om än långa) promenader om dagen plus lite allmänlydnad. Visst, fysisk motion är en viktig del - men det krävs mer.  Det är en skarpsinnad terrier som behöver mental aktivering. Sök, spår, agility, gryt. Listan är lång, men jag anser att man faktiskt behöver utöva någon form av "sport" med sin Jack Russell för att den ska må riktigt bra, inte bara vara "nöjd". Även om tricks, hjärngympa och godisgömma ska vara något av den dagliga aktiveringen räcker alltså inte det riktigt heller till.

Självklart är alla hundar individer, även inom denna ras, så det kanske finns Russlar som mår bra utan riktig aktivering. Men det är ofta dessa exemplar (som används som sällskapshundar) som har gett rasen dåligt rykte. Du nämner Jack Russelln som en "jobbig och bråkig" ras - jag anser att dessa beteenden kommer från instinkter och energier som inte hunden får utlopp för på något annat sätt än att "bråka". Men det är detta temperament som gör Russelln till vad den är - världens bästa vovve!

Viccan92
11/14/11, 8:23 PM
#5

Nu ska jag inte skaffa hund än på ett tag men jag funderar på en sån. Jag har pratat med en uppfödare i närheten som åker på agility. Jag skulle egentligen åkt med dem på utställning men dem skulle vara där för länge så det gick inte. Men funderar på att träffa dem ändå.

Vad jag vill träna är agility dock troligen inte tävla utan bara träna och sedan tävla i viltspår. Sen gillar jag att cykla med. Jag har en amris nu men han är lite för slö och han vill liksom inte träna.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Elcyion
11/14/11, 9:06 PM
#6

Anledningen till att jag skrev som jag gjorde (med att du skulle fundera ut vad du ville ha din jrt till) var för att du skulle ha en aning om vad du sökte, och sedan kunde se om dina förväntningar om rasen var rimliga. Det underlättar även i kontakten med olika uppfödare om du skriver vem du är, vad du vill ha hunden till och sedan fråga om deras erfarenheter och åsikter. När jag var inne på schnauzer (det är jag väl till viss del fortfarande) mailade jag runt till olika uppfödare i Sverige som alla hade olika mål med sin kennel (allt från trevliga familjehundar till aktiva träningskamrater) och frågade om deras syn på rasen. De jag klickade med skickade jag mer frågor till, och de två jag mailade med mest sa "varför kan inte alla andra ställa de här frågorna?". Huvudfrågan var hela tiden hur är en schnauzer att leva med (vad är det för hund jag får hem)?

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Viccan92
11/14/11, 9:19 PM
#7

Jojo det är klart. Det är därför jag är lite inne på den uppfödaren jag har pratat med tidigare. När det nu blir dags och om det blir en russel. Jag har fått många tips på andra uppfödare av andra raser som mina kompisar gillar men de flesta har varit renblodiga brukshundar. Jag vet ju själv att det finns linjer som behöver lite mindre.

Jag har provat nästan allt med min nuvarande hund. Utom flyball och vallning så jag vet vad jag vill träna. Fast gillar inte hunden det så får jag väl prova något annat. Nu har jag ju sån tur att min amris gillar viltspår och agility. Även om han inte har orken att hålla på så länge.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: