Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Läst 78 ggr
LenaC
2022-07-10 14:49
0

Uppfödare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har varit med om en del konstiga saker när det gäller uppfödare (SKK reg Parson och Jack Russelluppfödare). Hur tycker ni att en bra uppfödare ska vara och bete sig? Jag har hundvana (är uppvuxen i kennel, har också haft en Jack Russell till hon blev en 11-årig Änglahund förra året (hade cancer). Jag bor på landet med min 3000 kvm inhägnad tomt och skogar och sjöar runt knuten. Jag förstår inte vad dessa nästan 60-åriga kvinnor har emot mig, de ringer varandra så att jag inte ska få någon ny hund. Jag är mjuk och uppfostrar hundar med belöning, morot och avledning. Min JR hade inga problem och jag älskade henne över allt annat och gav henne mycket motion och stimulans. Jag fattar ingenting av det
här

Pyttelite
2022-07-10 14:58
2

Hur vet du att de är emot dig?

Jack Russell är väl en populär hund och det finns liksom ingen rättvis turordningslista när det gäller uppfödare utan jag antar att det är bra att vara vän med y och x i vissa fall.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

LenaC
2022-07-11 11:52
0

#1: Min fråga var egentligen hur en uppfödare borde bete sig. Men för att svara på din fråga, jag fick reda på att jag inte kunde köpa någon Parson genom vare sig av Parsonuppfödaren, eller en JR av någon som hon kände, genom utskällning i telefon och några sms som var annat än trevliga. Det ville jag inte heller eftersom jag faktiskt ringde för att vara artig och tala om att jag inte ville vara med på väntelistan för planerade valpar eftersom jag redan bestämt mig för en tikvalp som redan var född, ska hämta den i augusti. Den här uppfödaren hade redan sagt att en JR uppfödare i samma stad var en "valpfabrik" och skrev i sitt sms att uppfödaren till "min" valp var detsamma. Jag tycker att jag borde få köpa vilken valp jag vill, från vem jag vill utan att bli utskälld. Tycker det är dålig stil att prata illa om andra kennlar också. Jag kan förstå att personkemin inte alltid stämmer, men precis som på ett jobb där man inte alltid trivs med alla, så är man väl inte otrevlig och skäller ut de man inte gillar. Jag tror "damerna" blev f-b för att jag inte köpte någon hund av dem. Jag tror efterfrågan på hundar minskat jämfört med när den "peakade" under Coronan. Så jag tror väntelistorna är överdrivna. Vi går också mot en lågkonjunktur med höjda energi-mat och räntekostnader och troligen en hel del arbetslöshet. Då blir det ännu svårare att sälja hundar när många får problem med sin ekonomi

Pyttelite
2022-07-11 12:16
1

Då förstår jag bättre - både förbund och rasringar har störst fokus på uppfödning och djurkvalitet men det är oxå viktigt med gott kundbemötande.

Det du stött på kommer att gå vidare via mun mot mun metoden och kommer aldrig att ge några poäng till den enskilde uppfödaren.

Du kan ju höra av dig till förbund respektive rasring för den negativa upplevelsen smutsar ju även ner dom.

Tyvärr är det ju svårt att bevisa om man nu inte spelar in samtalet så det kommer inte leda till ngt annat än att ord står mot ord för dig personligen.

Däremot är ju en kennel både förbundets och rasringens förlängda arm så de borde ta upp det på sina träffar och utbilda sina medlemmar i bättre kundbemötande.

Det är troligt att man redan vet om problemet men duckar fast nu spekulerar jag.

Jättetråkigt det du varit med om och handlar inte om dig som person utan uppfödare med dåligt uppförande.

Hoppas att du får/fått den valp du vill ha och känner förtroende för den kenneln du valt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2022-07-11 12:17 av Pyttelite