avliva frisk men gammal hund?
Är det etiskt att avliva en gammal (15 år) hund utan att man fått konstaterat en dödlig sjukdom? Han är helt döv, ser betydligt sämre än förr, har stundom-men inte när han springer-stela leder.
Det jobbigaste är att han inte vill äta. Han är extremt kräsen och äter vissa dagar ingenting, då får han ont i magen och kan ej äta för att han mår illa. Hittills har han dock alltid så småningom fått upp aptiten igen, dock endast på vissa saker såsom rå nötfärs eller laxkonserv. Hundmat äter han sällan, kattgodis är det mest populära, speciellt ”stänger”!
De senaste åren har vi varit på fyra veterinärbesök med blodprover och undersökningar, de hittar inget fel, han är bara ”egen” av ålder och utvecklad kräsenhet säger de. Den senaste veterinären menade dock att ett av värdena skulle kunna indikera levertumör.
Han har också utvecklat en extrem oro kring min man och ylar ibland när han ej är hemma, även om jag är hemma.
Jag undrar: lider han? Ska man se till att han avlivas innan han får verkliga symtom av ålder eller ännu oupptäckt sjukdom?
De dagar han ej äter känns svåra, sordin läggs på oss och vi blir sammanbitna, allt kretsar kring att få honom att äta! Vad som helst, bara något! Nästa dag kan han dra i kopplet med full kraft och hoppa runt som en valp!
Berg o dalbana!
Goda råd?
Tack!
Så som du beskriver är hunden inte frisk dock
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
allt du beskriver låter
som en sjuk hund.
MVH Alva <3
Det låter som om hunden är i ett naturligt palliativt skede.
Den är allt annat än annars frisk
Huruvida ni behöver / bör avliva eller inte. Det är ett beslut som ligger hos er som äger honom. Ett ställningstagande som många gånger känns svårt.
Vad är syftet med att tvinga i honom mat, tänker jag.
Ger det honom livskvallit'e?
Eller kan han helt enkelt få göra som han vill?
Äta när han vill?
Dricka när han vill?
Somna in. När han vill?
Kan ni finnas där runt omkring och följa honom in i den eviga vilan, som kärleksfulla trygga betraktare?
Eller inte?
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2026-06-16 22:39 av Stjärnskott
#0: För mina egna djur har jag använt deras livskvalitet som måttstock för när det är dags för det oundvikliga beslutet.
Livslängd är inte alltid detsamma som livskvalitet.
Det är inte alltid lätt att veta när tiden är rätt, men låt inte hunden självdö.
Det må låta "fint" på pappret, men att låta sitt djur avlida för att den slutar äta eller dricka är inte humant.
// Harley
#4 Håller fullkomligt med.
Så har vi tänkt och agerat här hemma med alla djur.
/Maria
Många som låter sina hundar lida "den är pigg" ja spelar ingen roll
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2026-06-17 09:15 av Fridaaaa
Valet är naturligtvis erat fram tills dess att veterinären säger att det inte går längre. Men en fråga ni kan fundera på:
Vill ni att han somnar in nu medan han fortfarande mår "okej" och kan ha bra dagar eller vill ni vänta tills han mår så dåligt att han inte orkar något alls längre och bara ligger och lider?
Om veterinären säger att inget är fel annat än ålder (och en eventuell tumör i levern) så lär han inte bli bättre med tiden utan snarare bara sämre. Det är absolut inte oetiskt eller fel att låta en gammal hund somna in i det här skedet i mitt tycke. Det kan ses som en sista handling av osjälvisk kärlek för att bespara en älskad familjemedlem smärta och lidande i slutet.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#7: Tack! detta var vad jag ville få bekräftat!