Mest effektiva aktiveringen?
Vi vet ju alla vilka arbetsnarkomaner vi har till hundar, och att de måste få jobba både fysiskt och mentalt. Så därför tänkte jag att vi kunde samla i en tråd vad VÅRA hundar blir mest utröttade av, för att sedan kunna titta i om vi andra får dålig fantasi någon gång.
Alltså:
Vad blir din hund mest trött av när det gäller fysisk aktivitet?
Vad blir din hund mest trött av när det gäller mental aktivitet?
Eftersom de måste få jobba med huvudet så tycker jag att det ibland kan vara svårt att hitta på något nytt och utmanande, trots att jag läst alla artiklar jag hittat i ämnet, därför kan det vara bra att se vad andra gör för att aktivera huvudet på sina hundar! :)
Fysisk aktivitet - helt klart agility. När vi inte har möjlighet att träna det så brukar jag försöka hitta på något annat helt omöjligt för hunden. T.ex ta en korvstrumpa (en strumpa knuten i båda ändar stoppad med korv i mitten) och hänga upp på lagom höjd i ett träd eller liknande. ;D
Mental aktivitet - klickerträning. Jag klickar ALLT. Har vi tråkigt kan jag bara sätta mig på golvet och bestämma mig för att hon tex ska gå till min tå och dutta med nosen och sen vänta ut henne tills det sker. Eller springa runt bordsben och såna enkla saker. Annars är kroppskontrollsövningar och uthållighetsträning extremt utmattande.
Fysisk aktivitet: Här är det hittills simning som jag märkt att hon varit tröttast efter. Näst efter är nog definitivt cykling, men vi cyklar ganska långt så det är inte konstigt! Något som både hon och jag älskar! :)
Mental aktivitet: Detta är lite knepigare här faktiskt, det vanligaste vi håller på med är kartonger med godis i som är tejpade för att det ska bli svårare att komma in i den. Det tycker hon är kul men jag vet inte hur mycket problemlösning det blir i slutändan, men lite trött blir hon. Näst bästa är också här klickning, det är skitkul att ha en hund som är så motiverad att göra trix nu från att inte ens har kunnat sitt när hon kom hit för ett halvår sen.
Sickena underbart underhållande hundar vi har ;)
fysisk agility eller wp då det är mentalt också, inte bara fysiskt, men dom blir trötta av simning, jogging, en lång tur i skogen lös, lek med vänner eller lång promenad med eller utan väska, svårt att säga tycker jag
mentalt en dag på utställning eller vilken aktivitet som helst när de får tänka, det kan vara tricks, lydnad, spår mm
Blodspår i kombo med lång cykeltur tröttar ut både kropp och knopp på vår lilla tjej :)
3# WP verkar så otroligt roligt, hade velat testa, men känner inte för att införskaffa en sån sele ifall flickan inte gillar det.. :P
vart bor du? kolla på www.swba.net om det finns en lokalgrupp i närheten, då kan du komma dit och prova på och få hjälp
Vi cyklar o joggar för att få fysisk aktivering. att gå hjälper liksom inte ;) Mentalt är nog att leta godis ute eller inne. inget märkvärdigt…
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Kan ni ge tips på fyskisk smat mentalt aktivitet till en 12 veckors valp ??
8# så små valpar ska väll inte motioneras speciellt mycket har jag för mig….? bus och lek i olika miljöer varierat med mycket vila och gos är väll vad jag skulle tro är bäst. Lite trixträning och godisök lär väll inte skada heller :)
6# Bor i Boråstrakten men är för tillfället i Karlskrona. Ska nog kolla upp det där lite nogrannare, tror min tik skulle uppskatta det!