Stående öron?

Har en valpköpare som har en med stående öron. De andra valparna har hängande öron.
Mvh Angelica
voff på er värd för jack russell terrier
Själv har jag inte JRT med har kompisar som har, nu undrar jag om vissa bara får ståndöron och får dom det kan man hjälpa till för att få ner dem. Jag har då Sheltie som ska ha öron med 1/3 vip. Dom som har ståndöron sätter man i häftmassa/plåster eller syr (inte i hunden) då syr man i pälsen och på tejp.
Hmm, vissa avlar ju just för öronen.. Det e olika. Men man kan ju även kupera. Fast det e inget jag rekommenderar. Men vissa hundar föds med stående öron.
Mvh Hannasjessie. :)
#3 Men går det att pyssla med öronen så att man kan få ner dem (som med Sheltie)?

Jag har träffat två jack russell terriers som har stående öron. Väldigt söt var han i alla fall :).
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus

När han var yngre försökte vi få ner dom med tungder, men han såg så olycklig ut att vi tog bort dom direkt. Idag är jag glad att han inte fick sina öron nertvingade, eftersom dom för med sig en egen sorts charm.

#3 Att kupera är olagligt.
#7 Oj, har hon stamtavla? Sådan päls har jag aldrig sett en JRT ha..
Är inte uppåtstående öron utanför rasstandarden också? :)
#9 Jo de är de.
JRTC rasstandard: Öronen skall vara små, V-formade och framåt-vikta med framkanten tätt mot huvudet och måttligt tjocka.
Skk rasstandard:Öronen skall vara över-tippade framåt med ett visst lyft i basen eller vara helt nedhängande. De skall ha fin struktur och vara mycket rörliga.
Skk rasstandard för parson: Öronen skall vara små och V-formade, hänga framåt tätt intill huvudet. Örats veck får inte synas över hjässan.
För de valpar som rent ärftligt kan få ståöron (eller lätta öron) kan man börja vid ca 5 veckors ålder att tejpa öronen. Många använder sig av Leukoplast från Apoteket men man får nog vara ganska så ihärdig för att få dem att ligga, antar jag.
Anledningen till att en russell skall ha tätt sittande öron är ju för att dom är avlade för gryt. Det vore ganska opraktiskt med en massa jord i örongångarna.
En del masserar öronen lite extra vid tandömsningen. Anledningen till det är att det är just då som öronen har en tendens att ställa sig uppåt. För en del lyckas det inte alls…
Man får nog se till att föräldradjuren har "rätt" öron för att vara tämligen säker på att även ens valp också skall få det. Men uppfödarna är nog ganska så medvetna om det viktiga med öronen eftersom det blir en anmärkning från domarna på en utställning.
Själv kan jag tycka att vovvarna med ståöron är rätt charmiga men själv vill jag nog ha en "rastypisk"…
#10 Finns det seriösa uppfödningar av JRT som avlar på uppåtstående öron tro?
#12 ne de tror inte jag, efterssom seriösa uppfödningar vill bibehålla rasens grythundsyfte och som Hugge skrev är de väldigt opraktiskt med stå öron när man går ner i gryt. :)
#13 Okej :)
Ja, all jord måste ju ramla in i öronen…

#9 Ja vi har stamtavla på henne. :)
hon har fått 4 kullar & dom har haft liknande päls, men också släthåriga. med både hängande & stående öron.

Min första kull fick min tik fyra valpar och det blev en med stående öron.
Mvh Angelica
voff på er värd för jack russell terrier
När kan man se att valpen får stående öron? Vill gärna ha Tures liggande, han är fyra månader nu och dom har inte rest sig än, kan man räkna med att de stannar så nu?
Hej min Rut 3 år nu i augusti
Har åckså stånd öron och jag försökte smörja dom med glycerin för att tynga dom när hon var liten. Dock så reste dom sig när jag tvättade öronen på henne.
Så det är nog meningen att hon ska ha öronen på detta sätt
Hon har ukrainska föräldrar och är otroligt klok och tillgiven. Bästa kompisen är grannes katt
😀