Ensamhetsträning fast inte?
Okej… Nu har jag flyttat tillbaka till mitt föräldrahem över sommaren då jag jobbar här nere i Karlskrona, och bor hos min far. Jag har Stacey med mig ner hit och hittills har det gått okej utom på en punkt.
Om jag måste stänga in henne och av händelse inte kan vara med henne men är i huset så skäller hon som en idiot. Innan har det alltid varit lugnt om vi går hemmifrån lägenheten (annars hade grannarna sagt till, och jag har frågat dem) då har hon varit tyst. Men om hon inte får vara med när vi är hemma så klarar hon inte att vara passiv.
Just nu vet jag även att hon är skittrött egentligen, men hon kan inte slappna av. Jag vill liksom att det ska gå att stänga in henne någon gång om jag typ jobbar och bara pappa är hemma. Han är liksom inte så bra med dörrar så han kan liksom få för sig att endast ha vädringsdörren stängd.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla detta faktiskt. Hon funkar ju jättebra annars när vi är borta, men inte om hon inte får/kan vara med…
Hur tränar jag bort detta bäst?
Har du testat ge henne någonting att göra medans du är borta?
Är det inte en så lång stund kan du ju fylla ett märgben med något gott, eller en aktiveringsboll etc.
Har provat aktiveringsboll och kalkonben, har dock inte hunnit skaffa mig märgben här än. Det älskar hon ju i och för sig så det är nog nästa logiska grej! Tack! Hmmm får skaffa det imon och sen se hur jag gör härnäst! :)
#2 Fungerar det då? Med aktiveringsboll och kalkonben tänkte jag.
Hugo är nämligen en sån som oftast inte rör godsaker då inte jag är hemma.. Sen när jag är hemma duger det allt 😃
Märgben är ju gott tycker hon… Men jag är osäker på om hon verkligen äter det när jag är iväg. Nu när jag kom hem var både bollen och kalkonbenet kul dock.
Nu när jag varit iväg har hon tydligen varit jättetyst enligt min bror som varit på övervåningen. Så problemet verkar finnas när jag är hemma. Mammig hund helt enkelt typ.
börja om från början, aktivera så hunden är trött, låt den få tid att varva ner, ge ett ben, men vissa hundar tuggar inte när de är ensamma, inte mina 2 jrt iaf… skärma av i litet område med bädd eller bur som hunden är trygg med
jag har haft stora problem med Birk, han har skällt och ylat som en odiot, jag har inte gjort någon grej av det, kommit in när han är tyst, lämnat ofta/korta stunder, bara gått in och låtsas som det regnar. jag trodde det skulle ta jätte lång tid att få det att funka, men han har fixat 5 timmar ensam tyst/sovandes och inte ett hyss!
märgben är gott, men tänk att det kan bli flisor av det om hon är ensam, vet större hundar som fått problem med det i halsen, jag skulle inte våga ge det utan uppsyn
skulle inte heller ge märgben utan uppsyn! men däremot kan du ju använda det i din ensamträning, låta henne ha det i ett annat rum eller medan du går ut i trädgården ett par minuter tex. det verkar som att problemet är att hon inte riktigt "bott in sig" hos din pappa än. det kommer nog i sinom tid!
och köp för guds skull inte såna där kokta, fyllda märgben från djuraffären. gå till charken på ica och köp råa! mycket godare och nyttigare för hunden. snällare mot magen och billigt som tusan med!
6# köper alltid märgben råa från charken ;) skulle inte få för mig att köpa fyllda märgben, de råa är ju sååå goda (och billiga).
5-6# sant, hon kanske inte har bott in sig än, vilket inte är konstigt alls med tanke på att vi bara varit här i två dygn nu, ja herregud JAG har ju inte bott in mig här än…
Om det inte liksom lossnar om några dagar så får jag ju börja om träningen. men som sagt är det inget problem när jag inte är hemma, utan det är ju när jag är hemma som det knasar… Knepigt hur det kan bli ibland…
5# Mamma har erbjudit sig att låta mig låna en bur som jag kan ha både här och på jobbet ifall det behövs, vilket verkligen kan vara ett alternativ ifall det inte fixar sig här.
Det knepiga här var att hon var väldigt trött när jag bara testade, vi hade gjort mycket idag och dessutom miljöträning. Knepigt knepigt.
Jag får helt enkelt testa mig fram nu här i dagarna. och börja om ifall jag märker att det är ett stort problem. Vill ju att min hund ska må bra!
Jobbar jag inte så kommer jag ju ha hunden med mig typ 24/7, det är bara det att när min far är hemma vill jag att det ska funka utan problem liksom.
Hoppas det går bra för er! jag kan tycka det är viktigt att kunna ha dom i ett annat rum även när man är hemma. typ sotaren kommer eller nån annan som är hundrädd. Mina har ett eget rum men dom är ju alltid två så brukar vara lugnt. Men som sagt, hoppas det går bra :) Hon lär sig snart och känner sig väl inte hemma riktigt än? :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
8# Jo men exakt, eller om någon som är allergisk kommer ja eller hundrädd. Eller som när jag har en klumpig far ;)
Jag tror egentligen att det ska gå bra till slut. Det verkar funka i allafall när lillebror är hemma (hon kanske tror han är i lägenheten över oss eller nått sånt). men inte när man är på samma plan, och jag är hemma. Men vi kämpar på! :)