Första löpet
Hejsan! Min tik Tea är drygt 7 och en halv månad nu och har blivit en riktig tonåring… Hon är min första egna hund och första tiken vi har/haft i familjen så är lite ny på det här med löp!
Vad jag har läst mig till så har hon börjat visa dom allra flesta tecken för löp - hon fällde ngt kopiöst förra månaden, hon är extremt nyfiken på dofter sen ca 2-3 månader tillbaka, på sistone har hennes vulva blivit mer synlig (större) och dom senaste två veckorna är hon extremt känslig, vill ha närhet och min underbara lilla valp som nästan aldrig har gnällt förut gnäller nu hål i huvudet på mig!
Vad jag har hört börjar små hundar löpa tidigare så undrar bara när era tikar löpte första gången och hur man ska kunna göra livet lite lättare för henne (och mig) nu när hon går igenom den här perioden. Det kanske är en dum fråga men som sagt är jag bara van hanhundar och hur man ska hantera dom när granntiken löper
Känner att både jag och Tea skulle behöva lite tips och stöd under den här perioden 
Tack på förhand!! /Hanna Och Tea
Jag var i exakt samma läge! Första helt egna hunden och första tiken någonsin.
Från att Doris var 6,5 månader gick jag bara och väntade på att hon skulle börja löpa. Hon började skvätta var tionde meter och precis som du skriver blev hon väldigt gnällig och kelig. Svullnade gjorde hon också! Mycket!
Vet inte vad man kan göra för att lindra det. Jag försökte bara behandla Doris som vanligt och sen kanske aktivera henne lite extra med hjärngympa och så.
Hon började löpa prick på sin 8 månaders-dag. Så det händer nog när som helst för er nu! :)
Tack för svaret! Då är jag inte ensam! Jag har försökt att behandla henne som vanligt men tagit ner det här med träning till en låg nivå, försöker inte lära henne något nytt nu när det verkar som hon har så mycket annat att tänka på.
Jag pluggar på universitet och har en tentaperiod utan dess like just nu så det har inte direkt varit kul att ha en hund som verkar kolosalt missnöjd med livet och jag måste lägga så mycket tid på skolan. Har iaf passat på att lägga spår åt henne så att hon får lite hjärngympa, gjort sök inomhus och låter henne arbeta för maten mm. Hon är nöjd och glad när hon får arbeta men snart efteråt ser hon deprimerad ut igen. Men det kanske inte finns så mycket annat att göra då än att vänta och hoppas att löpet infaller snart och att jag inte har en lika deprimerad hund inför varje löp i fortsättningen
Håller tummarna för er!
Jag tyckte nästan perioden efter löpet var värst. Då vägrade min annars extremt glupska tjej äta helt och hållet i ett par veckor(!!!). Så blev hon jätterädd för konstiga saker.. vägskyltar tex. Lat och omotiverad blev hon med. Hoppas verkligen att det bara var en engångsgrej och att det inte händer varenda himla löp framöver.
Nu, cirka 1,5 månad efter löpet har hon blivit sig själv helt och hållet igen. Puuuuh. 
Tack!
Det hoppas jag inte händer! Spöken har hon sett i några månader nu så det är jag van
Lat och omotiverad har jag svårt att se att Tea kan bli men antar att löpet är mycket värre än det vi går igenom en gång i månaden så det kanske inte är så konstigt att dom är trötta efteråt..
Men vi får hoppas att det bara är en första löpet grej och att det är mycket mildare nästa gång, annars har jag svårt att förstå varför folk skaffar tikar
Skönt att hon ha blivit sig själv igen! Längtar tills jag får tillbaka min gamla buse!
Alla tikar reagerar olika på löpet. Vissa är helt oförändrade medan andra får större personlighetsförändringar. Ev. skendräktighet kommer ca. 2 månader efter löpet. Men jag skulle göra samma sak som du. Dra ner nyinlärandet och aktivera med sådant hon redan kan (så som spår/uppletande/…)
Medarbetare på jack russel terrier
Tack! Då vet jag att jag iaf tänker rätt när det gäller det här. Jag hoppas jag snart får tillbaka min glada tjej och att jag slipper skendräktigheten!
Löpet håller i sig i ca. 3 veckor. På mitten någonstanns har du höglöp och då skulle jag undvika att ha henne lös. Det är den perioden hon villigt ställer upp för vilken hanhund som helst och kan bli rymningsbenägna för att hitta en partner. Rymningsbenägna kan de säkert bli under de andra perioderna av löpet också, men de ställer inte upp på parning då.
Höglöp kan tex synas om du kliar henne vid svansroten och hon ställer upp sig. Det finns säkert andra sätt också.
Medarbetare på jack russel terrier
Hej!
Min JRT-tik är också sju månader och har börjat pipa och gnälla och varit allmänt rastlös de senaste dagarna. Jag har inte riktigt tänkt på att det är löp-dags ännu, eftersom jag inte haft henne så länge (hon var fyra månader när hon kom hit), men kanske är det det som är på gång!
Det borde jag ju ha tänkt på, eftersom jag har haft tikar tidigare, men det är länge sen jag hade en valp…
Rymningsbenägen har hon varit hela tiden och behöver gå ut och kissa var och varannan timme på dagtid, men så har det varit sen hon kom hit så där är det ingen skillnad. Nu har vi dock börjat förstå varann lite bättre och det händer olyckor inne allt mer sällan. 
Tea blev 11 månader nu i måndags och fortfarande inget löp… Men hennes gnälliga period gav med sig som tur var!🙂 Kan jag ha missat första löpet?
#8 Min lilla terrier har också blivit modigare och gör utflykter om jag släpper ut henne och inte har full koll! Vilket inte får ske nu när jag bor på min mammas gård över sommaren där hönsen strosar fritt och kaninen är ute i buren. Gårdskatterna har i alla fall lärt sig att hon bara vill leka och det bästa sättet att bli av med henne är att bara ignorera hennes försök😉
Idag är den stora dagen kommen! 11,5 månader hann hon bli lilla fröken innan första löpet kom🙂Men nu vet vi att allt funkar och det är bara att hålla henne från den stiliga wheaten terrier hanen som finns på gården!
Min tös är om en vecka, 8 månader… hon har varit lite blodig efter promenader i vulvan i ca 3 dagar…. läst massa på nätet och den här linjen… Hon har fällt lite mer hår än vanligt, hon är trött, hon är rastlös om nätterna (driver mig galen), och om vi lyckas gå på promenad så har hon nosen i marken (de har hon haft i 3 veckor ca) men mest så vill hon bara ligga på marken eller sitta i famnen. Hon är knappt inte svullen nått. Hon är mer rädd och försynt av sig. Hon ska helst ligga på oss är väldigt klänning. Hon kissar 3 gånger per snabb rastning, tar 50 meter innan hon kissar på nytt.
Vi var nyligen ( i förrgår) hos veterinären för att hon luktade dåligt när hon gäspade (kommer som moln av dålig lukt efter gäspen, även salivet är ofräscht, blir bad var 3:de dag för att hon ska lukta mindre, men luktat har hon gjort i 4 månader nu) magen är också i obalans. 2100kr för ett besök och blodprov sa att allt normalt.
Magproblem, trötthet och rastlöshet kan vara vanligt när de löper men även pubertetsåldern är det vanliga symtomer. Svullnaden är visst också inviduel.
Allt gör de svårt att säga om hon löper men jag tror att hon gör det… har ännu inte sätt några hanhundar reagera på henne, inte träffat några ännu som kommit nära oss. Vi får se hur de går de kommande 3 veckorna…. längtar efter en hund som inte luktar så dåligt eller vägrar gå på promenad.
Jackie
Första löpet var ingen hanhund intresserad av min tik, och hon var heller inte intresserad av dem. Löpet är väldigt individuellt, så det finns inga direkta rätt och fel.. Vet inte om vissa hundar löper utan att bli svullna? På Doris syntes det i alla fall väldigt tydligt att det var på gång, då hon var jättesvullen i någon månad innan det kom.
Min hund luktar sällan ur munnen, och om hon gör det beror det på att jag glömt plaque off på maten. Vet inte hur väl det funkar mot tandsten, men andedräkten blir i alla fall obefintlig när hon får det i kosten! Har du provat det? Brukar du borsta tänderna på din hund? Och så tror jag att det finns någon slags tandpasta man bara lägger längs tandköttet som ska vara bra mot både tandsten och dålig andedräkt.
vetrinären och personalen på kliniken säger att man inte ska använda medel för tandsten på valpar… de säger de är menningslöst…
läste massa på internett igår även här… det verkar som de kan röra sig om vilket typ av foder… royal canin verkar som att ibland så passar den inte, kanske i min tös fall… som sagt de är doften som kommer djupare ner, inte den i munnen. Startade en tråd under hälsa och sjukdom angående dålig lukt.
jag är nu säker på att hon löper, mer blod idag…. de kissar väll inte inne när de löper? blir galen på små skvättandet… känns som när man rastar henne att hon aldrig kissar ordentligt.
Jackie
men om din tik löper så är hon ju inte valp längre, utan unghund! såklart man inte använder "medel" för tandsten innan de bytt från valptänder till de riktiga, DET är att kasta bort pengar. men det är alltid bra att vänja hunden vid tandborstning och dylikt så tidigt som möjligt. dessutom ville jag mest bara poängtera att plaque off gör mer för min hunds andedräkt (hon luktar ingenting när hon får det på maten) än vad det gör mot hennes tandsten.
skvättandet är bara för att markera reviret och säga till andra hundar att "hej här finns jag och jag löper". hon lär inte göra det inomhus om hon är rumsren. :)
vi gjorde bort oss att börja med tandborstning när tandbytet började, hon ogillar stark att vi kollar på hennes tänder, men vi tränar det, så snart kanske vi kan börja med borsta tänderna. Jag tänkte börja använda plack off när hon är 1-1,5år, ska se om foderbytet tar de mesta av doften annars kanske vi börjar tidigare.
mmm de är snart 2,5 vecka kvar innan första löpet är över…. låt de gå snabbt😉
Jackie
För Tea tog det en och en halv vecka innan hanhundarna intresserade sig och då var det rejält kan jag säga! Men som sagt är det olika första löpet :)
Var hos veterinären i går på uppföljning efter en allergireaktion och hon konstaterade att min dam kan vara skendräktig så nu får vi även uppleva det ;)
åhhh hoppas vi slipper det!
Jackie
tösen hade mörk blödning i 10 dagar sen en paus i 2 dagar och nu ljusare och mer idag… trodde att i höglöpet så skulle blödningen försvinna??? de var så skönt de dagar de inte fanns fläckar… men nu är hon som en kran.
vi har ännu inte sätt hanhundarnas reaktioner…
Jackie