Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettuppfödning-avel-valpning
Läst 5317 ggr
Michaela-N
0

JRTC eller SKK?

Är helt grön inom ämnet, men är er hund registrerad i JRTC eller SKK? Varför just den klubben?

Vad finns det för för- och nackdelar med att ha sin hund registrerad i de båda klubbarna?

Hannasjessie
0

Jag har bara lite koll på skillnaden. Rätta mig om jag har fel.

Det ska tydigen vara olika typer av standarder och ursprung?

SKK-jrt är ju de "renrasiga" enligt FCI. De är kortare tror jag, alltså är JRTC-jrtn en blandras egentligen. Fast det är ju en jack russell i sig. Bara det att de har en annan standard på den typen. Men det är ju fortfarande en jack russell såklart!

Med en SKK-jrt räknas det som JRT, alltså kan man ställa ut den och tävla utan att det räknas som "blandras" vilket det gör inom JRTC. Men JRTC har egna utställingar och tävlingar för deras hundar.

Förstår du har jag menar?

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Elcyion
2

jrtc kör på den engelska (?) standarden, medan skk använder den australiensiska. Precis som föregående skriver, räknas hundar reggade i jrtc som blandraser av skk. Men jrtc är bara en konkurerande rasklubb till skk.

Personligen anser jag att jrtc har mycket bättre information om rasen på sin hemsida än skk/skk ansluten rasklubb.

Medarbetare på jack russel terrier

SmileyMalin
1

Min äldsta hade stamtavla i jrtc men mönstrades över till skk.

Dom två yngre har stamtavla i skk. Kommer inte köpa något hund reggad i jrtc eftersom jag vill ha en "riktig" renras och dessutom tycker att dom flesta jrtc hundar inte är i närheten av lika fina som skk russlarna Flört

Annette
4

Eftersom Jack Russeln härstammar från England tycker jag att JRTC har den korrekta rasstandarden från ursprungslandet. Men SKK valde att att godkänna den australienska.

Elcyion
2

#4 Det håller jag helt med dig om! Om jag bara går efter hur hemsidan är utformad, tycker jag att jrtc ger ett mycket mer seriöst intryck då de har mycket matnyttig information om bl.a ögonsjukdomar och liknande. Mycket av det saknas från skk´s sida. Jag tror inte på att skk´s jrt är så mycket friskare än jrtc´s. Däremot är ju skk (iaf för mig) kända för att blunda in i det längsta för rasbundna problem och när de väl ser dem, otroligt långsamma på att göra något åt dem.

Annette
1

#5. Jag har ingen egen erfarenhet av SKK, men har inte hört så mycket gott om dem av andra.

För mig är det en självklarhet att rasstandarden skall gå efter moderlandet - i detta fall England.

Elcyion
2

När ofunktionella utseenden premieras på arbetande hundar och rasen delas i (minst) 2 linjer, har man i min värld för länge sedan tappat bort vad det är man håller på med.

Det står klart och tydligt i skk´s regler att sjuka hundar inte får lov att användas i avel. Ändå tillåter de plattnosar med dåliga andningsvägar, inåtvändande ögonlock alt. "cherry eye" (kommer inte på vad det heter på svenska). Bara att kolla på tex basset.

Men gud vad hemskt om napoleansk mastigg skulle få mindre rynkor i ansiktet (och bättre runt ögonen). Eller om bassetten skulle sluta släpa magen i backen. För det är de hundar som premieras. Skulle de börja gå åt andra håller, skulle raserna se mycket bättre ut.

SmileyMalin
1

Fast jag tycker inte att JRTC verkar så mycket bättre….

Man säger sig ta avstånd från skk för att jack russelln ska vara en grythund, men det finns många framgångsrika grythundar även bland dom skk-reggade.

man uppmuntrar sina uppfödare till att HD-röntga, vilket såklart är superbra och verkligen något skk borde ta efter. Men sen är det ändå okej att avla på hundar med både C höfter och värre?! Tråkigt :-(

Man nämner ingenstans att ens hund i många tävlingssammanhang kommer klassas som blandras och att det finns begränsningar för hur pass långt man kan nå. Man kommer ju tex inte att kunna vara med i agilitylandslaget då rasen inte är knuten till FCI.

Min äldre hund med jrtc linjer bakom sig är också den som både är sjukast (allergier, astma) och den som är minst terrier i temperamentet ;-) Han kan stå och bara vifta på svansen när rådjuren skuttar förbi och skulle nog aldrig i livet gå ner i ett gryt ;-) Min äldsta skk reggade har ett riktigt dåligt temperament som gör honom svårhanterlig men en bra grythund skulle han garanterat bli! Den yngsta har har jakt och arbetsvilja men är ändå lugn och lätthanterlig med en tydlig av- och påknapp.

Tror det finns baksidor hos båda klubbarna och jag har svårt att tro att denna klubb på något vis är varken bättre eller sämre än skk…. Vad man som köper föredrar handlar nog mest om vilka framtidsplaner man har för sin hund och framför allt vilken rasstandard som faller mest i smaken då en skk-reggad och jrtc-reggad hund oftast ser ganska olika ut. Själv har jag svårt för dom långa benen trots att jag säkert skulle få snabbare tävlingshundar om jag bytte till parson eller jrtc. Men nä, det är inte det utseendet som får mitt hjärta att klappa ;-)

Eskimonica
3

Jag har skk-reggade jrt´s dels för att ha tillgång till tävlingar och utställningar, för mej är det viktigt att ha en reggad hund dels för att utseendet tilltalar mej mkt mer. Jag tycker att jrtc bör upplysa mer om att deras hundar faktiskt inte räknas som rashundar i den största hundorganisationen i Sverige, de "glömmer" de bort att upplysa om på hemsidan. Då man valde att ta in jrt i FCI så valde man ett land med en väl framarbetad rasstandard som i detta fall var Australien, The Kennel Club i England är ju inte ens med i FCI, de kanske också har påverkat.

www.myrvangs.se

Eskimonica
0

#5 Hos SKK-reggade hundar är ju resultaten officiella och kan hittas på hunddata och avesldata, där är det ganska få hundar med några ögon och knäproblem (dock kollas alltför få hundar tyvärr) finns något liknande hos jrtc där man kan se sånt?

www.myrvangs.se

Elcyion
0

Jag vet faktiskt inte. Min jrt är inte reggad i någon av organisationerna. Inget medvetet val från min sida då han är en omplacering.

Jag är inte särskilt insatt i jrtc´s avel, men tycker att deras hemsida är mycket informativ. Sen vet jag att jag inte tänker jubla för SKK´s avelsarbete, men det betyder inte att jrtc är sämre.

tezzla
2

det är som alla säger en smaksak, jag gillar skkutställningar, jag gillar att hunden klassas som renras och den skkreggade russeln faller mig mer i smaken än jrtc, vill jag ha en högre så kan jag lika gärna köpa en parson, men det är bara mitt personliga tycke.

många kör på att jrtc ska vara bättre inom jakt,spår osv, men det är inget jag har märkt, det är individer och avel som gör det, det finns många framgångsrika skkreggade gryrhundar som jagar ute, det är bara välja kennel efter endamål!

många skyller på skk att vissa raser är påväg ner, men det är ländernas utsprungsstandard som tolkas av domaren och alla standarder kan tolkas olika och sen överväger domaren alltid plus och minus, det kmr sällan en perfekt hund, visst är det tråkigt när hundar med dålig kondition mm döms fram i olika raser, men det kan man knappast klandra skk för, det är uppfödarnas ansvar att inte avla på osunda/sjuka hundar och sen tycker jag att många domare är hårdare nu när det gäller kondition, mentalitet och andningsvägar mm

[tk1971]
2

Jag mönstrade in min JRT i SKK när hon var yngre. Nu är hon snart 12 år och sjuklig, och om det blir så att nästa hund blir en JRT så kommer jag absolut att skaffa en som är SKK-reggad. Det känns som en självklarhet. Då har man ju alla dörrar öppna för olika aktiviteter i SKK:s regi, man måste inte begränsa sig på grund av att hunden räknas som blandras i hela hundvärlden utom hos JRTC.

michanna
0

Har min JRT reggad i Jrtc.

Gillade högbenta, arbetande hundar som har jakten kvar.. ( Finns väldigt få uppfödare i SKK som har kvar det.. )

Visst har vi åkt på några utställningar också då jrtc har det. Det är det mindre viktiga för mig. Vill inte mer än vara nybörjare på agility ( dotter och hunden.. )

Utan vi vill jaga med honom samt ha en bra sällskapshund.. Nu är han fortfarande så ung att han inte riktigt jagar ännu.. ( varit med under  älgjakten i år och verkade gilla det..  Vi har inget behov att gå högt i lydnadskurser. ( han har gått valpkursen och ska gå fortsättning snart ändå. )

Vi känner oss inte begränsade alls med att han honom reggad i JRTC.

Vi fick bra med information om att man inte kunde tävla mm i högre klasser av uppfödaren..

[Empisen]
0

Hur kommer det sig att vissa mönstrar in sina i skk? Och hur går man till väga?

Elcyion
0

Inmönstring av jrt till SKK är stängd sedan 2007/2008 Rynkar på näsan De anser sig ha fått in allt material de behöver för att kunna få en bred avelsbas.

http://www.jackrussellklubben.se/info_monstring.html

Lotuspotus
1

<Nu är det ju så här oxå att en JRT regad i SKK  på och en JRT i JRTC är helt olika raser.

Hmm bara för att det står SKK på stamtavlan är det en "Äkta" JRT..

ojoj hur tänker man då? Vad finns bakom dessa som har en tom stamtavla efter de inmönstrade JTR?

JRT i JRTC är stambokförda sedan länge.. tom längre än Parson.

Det är ju egentligen så att JRT i JRTC är "Grunden" till Parson i SKK.

Så JRTC JRT och Parson är de som har det gemensamma.

Sedan finns det säkert de som mönstrat in sina JaR i SKK och hux flux så är det en äkta renrasig JRT för att det står SKK på stamtavlan..

Vad vet ni om era hundars bakgrud då? sjukdomar? släkt?

OCh har jag för mej rätt så går rasstandarde för en skk jrt tex höjdmässigt vid 30 cm.. vad händer med alla som är över detta?

Nä äkta JRT är allt de som är i JRTC iaf för det är de som reggats längst, Sedan har jag hellre en såda som jag vet ursprunget på än de som har en sk blan´k stamtavla bara för att det står skk på den-.

Annette
0

#17. Nä äkta JRT är allt de som är i JRTC iaf för det är de som reggats längst,

Instämmer, de kommer ju från moderlandet. SKK har efter vad jag förstått godkänt den australienska.

[tk1971]
0

Ni med JRTC-terriers: hur känns det att andra ser er hund som en blandrashund? Ni får ju inte delta i en massa grejer som SKK anordnar. Jag har nu tvingats ta bort min gamla hund, och nu har vi tingat en liten valp. Från en SKK-ansluten kennel, naturligtvis. Nåt annat hade varit helt uteslutet.

Och ni som säger att australiensiska jackisar inte skulle vara "riktiga" jackisar: var tror ni att de kom från ursprungligen…?

Lotuspotus
0

Bryr mej inte så mycket i det fallet att SKK kallar mina hundar blandras..jag vet ju själv hur långt dokumenterade mina hundar är.

Hur känns det att ha en JRT med tomma led i stamtavlan som många har?

Nu är det ju ren fakta att JRT i SKK inte varit reggade så värst länge + att de har korta ben… det har inte många JRT i JRTC.Kan egentligen inte förstå att SKK ens ville döpa "Sin" ras till Jack Russell.

Och jag är endast ute efter att meritera mina hundar i Gryt och det går så bra med tävlingslicens, och det har de andra som tävlar oxå ;)

Och som sagt tänk på att våra JRT inte ens har samma rasstandard. Så de är inte ens lika.

Lotuspotus
0

Och ärligt så tror jag nog vi har mer aktiviteter med våra Jrt i JRTC.

Egna träffar, utställningar mm

Kolla gärna in och se skillnaden www.jrtc.se

[tk1971]
0

Ja ja, det finns olika smak och tycke. Själv vet jag vad jag föredrar. Ska bli så roligt att få hem valpen om en dryg månad! Och där finns inga luckor i stamtavlan…!

Lotuspotus
0

Nä klart att det finns, Nä kanke inte just i de leden som finns i stamtavlan men jag tror inte du har upp till 20 Genarationer som du kan härleda till.

Och som sagt det är inte ens samma ras!

Lycka till med din Jrt!!

Gia91an
0

Min tik ska vara reggad i JRTC men jag har faktiskt inte koll alls… Tog ju över henne så det är egentligen irrelevant för mig…