Öronsvamp?
Nu när badsäsongen drog igång så har min lilla tjej varit i vattnet mer än på land känns det som. Och sen ett par veckor tillbaka har jag upptäckt att hon kliar sig mycket i ena örat samt att det örat är fullt med mörkt vax. Vaxet är "fluffigt" och örat rött och irriterat. Huden har också blivit lite fnasig. Tvättar ur med ljummet vatten och en bomullstuss ungefär varannan dag, men det kommer bara tillbaka. Viker också upp örat och luftar det så ofta jag kommer på det.
Ringde till vet idag och tyckte att efter en veckas rengöring borde det väl banne mig blivit bättre. De tyckte däremot att jag var lite fjantig som ringde för en sån sak och sa att jag ska tvätta i en vecka till innan jag kontaktar dem igen.
Någon här som har bra örontips? :) Vill ju gärna att det ska försvinna innan det utvecklas till någon öroninflammation.
Oj, jag har inte direkt något örontips då jag som tur väl är inte varit med om det än. Utan jag tänkte mest önska lycka till och hoppas att flickan blir bättre!🌺
ps. Tycker inte alls att du är fjantig som ringde veterinären, snarare de som är dåliga som inte vill förebygga saker, vilket jag tycker är dåligt!
De tycker väl att det är roligare när det blommat ut och de kan ta 1700 kr istället för att ge mig råd gratis. ;)
Investerade i alla fall i sånt däringa öronrens idag och har testat det för första gången ikväll. Blev JÄDRIGT rent av det i alla fall, så håll tummarna för att det funkar!
Jo men exakt, tror lite att det är så faktiskt. Öronrens låter bra, det fungerar nog okej. Missminner jag mig inte använde vi det på våra spaniels när de var på väg att få svamp (de får ju ofta det i de hängande öronen). Så det är nog rätt väg att gå!
Vi håller alla tummar och tassar vi kan, berätta hur det går!
Har för mig att man iaf med springer spaniels skall torka öronen noga när de varit i, kanske är en ide med JRT som haft problem med? Vi torkar vår noga för hon får hotspot annars, så vi har sluppit det som tur väl är!
Det har Teddy också haft! Tog upp med veterinär när jag ändå va där så du är INTE fjantig. Det försvinner liksom inte. Blev första gången rekomenderad en stor flaska rengöring, dyr och stark så det gjorde ju oooont att tvätta för honom :( Blev andra ggn rekommenderad små pipetter med en vätska, billuga va dom, fanns på kliniken, finns nog även i större djuraffärer. Tvättade med ngr droppar ett par dagar och nu är det borta. Det är bara smutsiga öron men det kliar ju så förjordans o då bkir det sårigt och fnasigt och gör ont men kliar ändå :( Så tycker synd om din vovvs
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Jag har rensat örat både med öronrens (sådana där droppar som hälls i örat) och sedan efter rensat med tex tops om det varit något litet som finns kvar. se till att lufta (precis som du har gjort) och tvätta minst 1 gång/dag (så att inget blir liggandes i örat). Jag skulle tvätta morgon och kväll (om det bara är vanlig öronrens du har för den löser bara upp vaxet).
Medarbetare på jack russel terrier
Har undrat hur ofta jag kan använda öronrenstet. Vet sa inget om det och det står heller inget på förpackningen. När jag googlat hittade jag att folk gjort det 1-3 ggr/v som underhåll, men nu ska jag ju använda det som behandling?
Det är Virbac Epi-Otic jag använder. Kan man använda den 2 gg per dag tro? Den är utan alkohol och hunden bryr sig inte ett jota när jag häller i den..
då jag haft springer spaniel innan så fick jag ett bra tips av hans uppfödare. Man kan rengöra öronen med lite blött papper ( nästan torrt) och använda sedan lite matolja på öronen.
Sedan har andra använt människosvampmedel i öronen har jag hört. Men jag tror man ska vara försiktig då det kan bidra i att hunden får mer svamp. Så vår förra hund gick svampen bort på då vi använde matolja kuren tills det gick bort. Vi använder denna på vår jk också då han har lite i ena örat!
Lycka till :)