Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 3874 ggr
Jackie 2012
1

flyg, båt och tåg

Hej alla hundägare!

Hur är de att flyga med en jack russel? jag hade tänk att alltid ha henne i cabinen då hon kommer under de 8kg som är tillåtet där, men jag hade ju inte räknat med storleken på väskan!

Behöver tips på väskor!!!! Vad har ni för väskor till era hundar?

Hon är ca 30-32 i mankhöjd, 9 månader så vi säger färdig i höjden. Ca 6,3kg, hon är lågstäld och ganska lång. De är bara på natten och de varma dagarna hon ligger utsträckt annars ligger hon som en eskimo hund.

Vi ska även åka färja, stor färja, med hundhytt, få henne att rastas på däck kommer bli spännande🙂

Vi har alltid rest med tåg, båt, buss och bil genom att ha henne i liggande i knät oftast sovande…. men jag nu måste vi ställa om oss då att göra ensamresor med henne så kan man inte längre göra detta. Vi bor i centrum och har ingen bil. Men ibland när vi åkt till kompisar på landet blir vi skjutsade den sista biten i bil.

Så hur reser ni med era hundar, har ni tips på väskor att ha med på flyg? ska man ta hunden i cabinen eller lastutrymmet, hur går de med rastning av hunden, kommer hon fram med oss eller glöms bort?

Hjälp mig och tösen!!!

JackieOskyldig

Elcyion
0

Ev. måste du följa reglerna för hur stort utrymme ett djur måste ha i bur baserat på vikt/kroppsstorlek. Så titta noga igenom reglerna innan du köper en väska/planerar en tripp med flygplan. Skulle den här typen kunna fungera är jag väldigt nöjd med min (men då har jag bara använt den i bilen/bussen). http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=trolley+elegance&_osacat=20742&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.Xtrolley.TRS0&_nkw=trolley&_sacat=20742 Tyska ebay är generellt mycket billigare på djursaker än Sverige. Du kan med lita tur komma undan med ungefär halva priset jämfört med Sverige (och det är inkl. frakt från Tyskland). Men du måste kolla noga under Versand und Zahlungsmethoden att de skickar till Europa, världen eller Sverige specifikt innan du budar/köp nu. Annars fungerar det precis som svenska Tradera.

Medarbetare på jack russel terrier

Gia91an
0

Har faktiskt aldrig flugit eller åkt båt med min vovva än, men jag har för mig att buren måste vara speciella mått för att man ska få ta med den inne i kabinen? Och att de måtten dessutom är väldigt små vad jag kommer ihåg. Har du kollat upp vilka bestämmelser som gäller på flygbolagens sidor? 🙂

TeaOchHanna
1

Kolla upp med flygbolaget, tror att buren måste vara godkänd av en flygorganisation (kommer inte ihåg namnet). En kompis till mig har flugit med sin russell och buren är extremt liten för dom och hennes hund var nog inte van bur över huvud taget. Hela flygturen var lite kaosartad så se till att hon vänjer sig transport i bur :) För din egen och medpassagerarnas skull.

Jag skulle resa med hunden i kabinen. Har själv jobbat på flygplats och sett hundar transporteras på bagagevagnar. Dom allra flesta människor   som jobbar med bagaget tar väl hand om hunden och har buren precis bakom sig där dom kör så att dom har full koll men jag kommer aldrig glömma när jag körde bakom ett lass med väskor och en hundbur föll av utan att föraren märkte det. 

Dessutom är ljudet från en jetmotor extremt högt och på gardermoen där jag jobbade startades jetmotorer var femte minut. Detta åker hundarna förbi och jag kan tänka mig att det är extrem stressande. 

Nu känns det som om jag har skrämt upp dig men dom allra flesta hundar klarar det, oavsett om dom är i kabinen eller vid lasten.

Hoppas det ordnar sig!

Jackie 2012
1

Nej nej… du har inte skrämt upp mig! de är sån info jag vill veta, för att kunna ta det bästa beslutet. 

Läste på lufthansas hemsida måtten på väskan, de ca 55*40*23, de står även att hunden ska kunna stå och ligga…. att få tag på en sån väska verkar omöjligt! så ville ha tips…

Får väll leta när vi åker till tyskland, vi har köpt mycket av våra prylar där. 

De är bra att få höra era erfarenheter angående flygningen!

tjejen brukar klara saker bra, vi åkte dock en gång tåg å då blev blev hon kissnödig efter 15 min, en gnällande hund i 3,5h sen var jobbigt… han ju inte rasta henne på de kommande stationerna. 

Vi har börjat tränna längre tider mellan rastningarna för undvika gnäll pga toa, hon klarar de bäst när hon sover, då uppåt en 8h.

Tror vi kommer köra färja denna gång, men vi måste ändå skaffa väskan för framtiden.

JackieOskyldig

TeaOchHanna
0

Jag vet att min kompis russell inte kunde stå i sin väska och att sas eller om det var norwegian inte hade krav på det.

Hoppas att du hittar en passande bur eller väska :)