jack russel och katter
ska snart köpa en hund och funderar på en jack russel. gogglade lite och såg att många skrivit att dom inte tål att vara med katter för deras jaksinstinkt. har massa katter själv och undrar om dom kan gå ihop??
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
de är olika från hund till hund, men bara du lär den att de är fel att tex jaga dom så brukar ju dom inte göra de ;)
självklart när de är valpar så kmr de ju möjligen busa med dom och kanske vara för hårdhänta, men då säger antingen du eller katten till :)
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
Det går utmärkt säger jag
Min jack russell busar med vår ena katt, katten tycker bara det är kul. Den andra katten vi har bryr han sig inte om då han vet att hon inte tycker det är kul.
Så det är inge problem, bara man visar var gränsen går.
Är dina katter hundvana?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
tja, mina hundar jagar andra katter men inte våran katt =)
ja vi har en hund nu och alltid haft:)
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
Går absolut bra att ha JR och katt.
Trots att katten här hemma får sina ryck och tokspringer ibland, så låter Russeln henne vara. Visst ser man suget i hundens blick, men hon vet att man inte rör katten så länge man inte är snäll.
Både katten och hunden ligger i mitt knä samtidigt. Båda ligger i sängen också när dom får. Ibland sätter sig katten på hunden och hunden accepterar det också.
Så du kan luuugnt skaffa dig en JR trots att du har katt =)

Hr både Jack Russllar och katter och det är inga som helst problem
Lättast är det ju förstås om det finns katter där de föds upp då är de ju vana redan från början.
Lycka till med hundköpet
//Sylvia
Jag tror det är skitsamma om det finns katt redan hos uppfödaren, då an valp är så liten från början när dom kommer hem.
Så små valpar finner sig i det mesta.
Men det var snällt tänkt 
vi har inga katter, men mamma har 3 st, och vänner har, inga problem alls, visst blev han stressad och vela jaga som start, men det var bara att vara konsekvent och inte låta honom gå förens han lugnat sig, nu är det inga problem alls, han pussar och leker med dom och är jätte snäll

Min russel tjej Älskar katter, det bästa hon vet är att busa med dem :) Sen tycker hon väldigt mycket om mina hamstrar och marsvin hon ser dem som sina "bebisar" ;)
Min tik bryr sig inte om våran katt, dom är bra kompisar :)
Har även råttor och dom gillar hon att leka med men hon är aldrig hårdhänt. Men hon tuggar gärna på hamstrar :P
Medarbetare på Sphynx iFokus
Min jrt vill gå fram och busa med varenda katt hon ser ;) En i grannskapet är t.o.m större än henne ;)
Mvh Hannasjessie. :)
våra två hade aldrig vart tsm med katter när vi flytta och fick ta över en katt..efter 1 vecka så funa det kanon,de behövde bara lite tid att vänja sig på.
Det går absolut visst att ha Jtr och katt! Mina älskar varandra! Dom är uppvuxna tillsammans. De tvättar varandra, sover tillsammans, busar tillsammans, äter tillsammans osv. Brukar mer vara att om man har katt sen innan så har katten kanske inte lika lätt att acceptera en hund i hemmet.. Men katten går undan i så fall och vänjer sig succesivt.
Från Marika och hennes bästa vänner =)
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
Jag har en omplacerings jrt som var 6,5 år när han kom till mig, och han är INTE snäll med mina katter
Även om det går bättre med den ena än med den andra. För min del tror jag det beror på 1. han är svartsjuk 2. han har inte förstått att de ingår i flocken.
Men normalt sett brukar det fungera om du tar en valp. En omplacering är en större chansning, men det kan gå där också. Beror så mycket hunden och hundens tidigare erfarenheter. Har den fått jaga katter innan är det jättesvårt. Är den van att ha gått som jakthund kan det också vara svårt. Inte säkert att det går. Äldre hund har sämre förutsättningar än en yngre.
Men jag fick min greyhound (omplacering från banan) att acceptera våra 4 katter. Nu hade hon inte tävlat aktivt och visat sig "kass" ganska tidigt i träningen. Men de är avlade i flera hundra år att jaga ikapp och döda små djur.
Medarbetare på jack russel terrier
Min lilla vovve är uppvuxen med katt så han leker gärna men äter de inte!
Det är många som säger att en jrt inte passar i hop men hundar, min lille sak busat tillsamman med katten och jag kan lova att båda leker lika hårt med varandra. Har aldrig hört katten pipa och inte hunden heller. Vi har också vart hemma hos andra med katter och det har fungerat jättebra:). Alvin har velat jaga stora katter som rör sig som tur är var han kopplad, dock kan han gå förbi lös bland katter som ligger stilla. Men katter och jrt passar ju jättebra ihop, de är BF:)
Vår tik hade aldrig träffat katter innan hon kom till oss. Och det var en pärs i början innan vi kunde veta om det skulle gå bra eller ej. Fick slussa en del i början och göra introduceringar om och om igen. Och vi fick till och med ha munkorg ett bra tag för att det skulle gå. Men till slut vande Stacey sig vid katterna. Och nu gick det bra…
Om man inte lyfter dem, för då far hon på en. xD Men det går faktiskt att vänja av vid att jaga dem med!
Det går men man måste vara medveten om att det kan uppstå problem som man måste hantera, och man måste visa att det inte är okej att jaga efter katterna.
Ja absolut vi stoppar honom om han vill leka och inte katten vill leka och vi stoppar katten om han vill leka med hunden och inte hunden vill leka. Men oftast vill de leka tillsammans för de är BF :)
Jag kände en Jrt som jagade som fan utanför hemmet och tog gnagare i stallet och sådär, men inne i huset tvättade hon marsvinen varje morgon (!). Det är lustigt hur det där funkar.
MIn förra hund (ej jrt iofs) fick en blockerad "dödablick" om han såg katter utomhus, och när han presenterades för kattungen vid 1 års ålder fick de hållas isär första dygnen, men efter det var de bästa kompisar. Han slutade inte vilja ta katter utomhus för det, och det minskade inte i intensitet. En bekants irländska terrier har tagit tre-fyra st av grannars katter vet jag, men umgås vänligt med stallkatterna.
Så jag tror att alla hundar i stort sett går att vänja vid katten i hemmet, de inser att det är en flockmedlem. Därmed inte sagt att de inte kommer jaga främmande katter utomhus om de ges tillfälle. Jagande hundar drar inte alla katter över en kam verkar det som, utan katter i flocken är flockmedlemmar, katter utanför flocken är byten.
#20 sådär uppfattar jag också att det är