Vakt i jack russel?
En jack russel med viss vaktinstinkt, är det orastypiskt? Jag har inte läst något om att rasen ska ha någon vaktinstinkt. Däremot har jag träffat ett par stycken som uppvisat en visst vaktbeteende.
Men då min praktiska erfarenhet av rasen inte alls är ingående (min egen är bara 16 veckor gammal) så vill jag gärna höra från mer kunniga :) Jag menar, eftersom det inte står att läsa om i rasbeskrivningen, är vaktande exemplar ett undantag?
Haha jag tror det, vår lille sak berättar gärna när det plingar och när någon går i trappuppgången. Han skulle aldrig göra något men berättar gärna;)
tror en viss vaktinstinkt är vanlig hos Jack Russels
Fast jag tycker de har en "bra" vakt faktiskt:)
Ja, inget negativt. Jag är bara förbryllad över att jag inte hittar NÅGOT skrivet om det, och undrar hur det kommer sig att det här draget förekommer med tanke på att ingenting i rasens bakgrund antyder att de ska ha vakt i sig.
Alla hundar är väl mer eller mindre måna om sitt revir. Och eftersom JRTs ofta har väldigt nära till skall såå.. ;)
Min tik vaktar inte mycket, aldrig vid dörrklockan eller så, men om hon hör något nytt ljud när vi är hemma så skäller hon tills hon baxnar. Haha.
min jackrussell vaktar sin familj och hem. Tror det är vanligt. Men ja, konstigt att det inte står då det är så pass vanligt… =/
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Precis, det är vad jag tyckte? Min tanke, sedan imorse hah, var att även om jack russeln i dess "begynnelse" inte hade vakt som ett användningsområde iöht - så kanske det är något som kommit med tiden med tanke på att de (iaf idag? visst måste det varit så väldigt länge?) ofta hålls som gårdshundar. Och gårdshundar (med gårdshundar menar jag just hund som bor på gård.. :)) har ju oftare än inte vaktinstinkt. Den hundhållningen uppmuntrar väl till vakt inom hunden då den har ett stort område som sitt eget och sköter sig själv/strövar fritt rätt mycket - jag tänker i alla fall att detta är omständigheter som lockar fram vakt.
Och eftersom jrtn redan från allra första början avlades på egenskaper som mod och självständighet, så känns det ju inte som att en viss vaktdrift hade varit ett onaturligt tillskott till dessa egenskaper. Känns liksom naturligare för en jrt att börja vakta än om man satt en sheltie i samma sits.
Men det är bara en tanke jag har nu när jag funderat på det idag. Just eftersom det känns så väldigt märkligt för mig att en hundras har så många individer med vakt i sig, trots att de aldrig avlats på de egenskaperna eller använts för syftet, och de inte står i skrift någonstans att rasen kan uppvisa denna egenskap.
Är jag helt ute och cyklar tror ni?
Har du testat att kolla upp terrier kanske finns de något svar där angående vakt. Jag menar de har ju ändå terrier i sig :)
min ena jrt vaktar huset när han hör något
Ja min JRT vaktar definitivt. Och jag känner mig väldigt trygg med henne med, då jag är mörkrädd. Men jag vet att OM något skulle vara i närheten skulle hon skälla… Och det är skönt.
Sen bor vi i lägenhet på andra våningen, och där vaktar hon med. Ett skall om någon är i trappen, eller om det går en hund utanför. Hennes favoritsyssla är att sitta i fönstret och vakta. Vet inte riktigt hur man får bort det, men det stör egentligen inte så jag känner att tja, why not typ… 🤪
Verkaf som alla häfr som har en jrt har en vaktig hund och det borde stå i rasdbeskrivningen
11# Ja det borde det faktiskt!
Min tik vaktar också och det som de övriga berättar, ett eller två ganska låga skall om någon är utanför dörren. Har aldrig försökt att få bort det då jag tycker att det är tryggt och min granne har sagt att ett eller två skall om dagen är ingenting som stör :)
Oftast är det också när jag har gått och lagt mig för kvällen, det är som om hon tar över vakten i "flocken" då.
Visst kan det finnas vissa vaktinstinkter hos jack russelln, men det har isåfall min bichon havanais (dom ska ju ha noll vaktinstinkter) också då han skäller när det ringer på dörren. Dock så tror jag att mina skäller mer för att dom vet att det oftast kommer någon rolig person in genom dörren och dom blir uppspelta för dom vet vad som väntar dom.
så jag tror mer på att det kanske är att dom har förknippat ringning/knackning på dörren som något roligt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag skrev aldrig att jag ansåg vakt är att de skäller av glädje när någon ringer på dörren. Om det är den uppfattningen man har om vaktinstinkt så har man fel, enligt min mening.
Varna vid dörren, i trädgården, vid bilen, osv, är ett typ av vaktbeteende. Stor skillnad på att skälla uppspelt vid besök och skälla på ett varnande vis eller skälla så att övriga familjemedlemmar ska göras uppmärksamma på "intrånget". Detta har jag sett hos alla jack russels jag bekantat mig med, förutom en vars instinktiva reaktion på alla besök var lycka :) De hade även förstärkt vakt av hem och bil när matte/husse inte var i närheten. Det är alltså min upplevelse av den lilla erfarenhet jag har av rasen.
Min 16 veckors valp uppvisar ett typ-kanske-framväxande vaktbeteende jag sett hos valp av vaktande ras i samma ålder á la, ta på sig att springa och undersöka främmande ljud med vokal markering av något slag, för det mesta morrande/gruffande, tydligt varnande skall och "står fast" när något okänt är möjligen hotfullt. Och när hon blir uppspelt och glad av besök så kan hon skälla glatt och vara mkt glad, men hon ger ifrån sig skall av varnande natur i brist på bättre beskrivning, innan jag har gått fram till dörren och sagt "Nu får vi besök" i lugn ton. Kommunicerar jag inte på något vis till henne att jag är bekväm med besöket, så hälsar hon inte glatt och skäller inte glatt utan avvaktar och intar "stöddig" position (vilket är rätt löjeväckande hos en liten liten valp :P)
Fast alla raser vaktar väl sin familj och sitt revir? Precis som vi människor.
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Nä. Det finns väldigt många raser där merparten av hundarna tex glatt släpper in inbrottstjuvar. Många hundar har ingen vaktinstinkt iöht, och även om de naturligtvis blir skrämda av hot, så kommer de inte reagera med vad vi kallar vakt, utan fly istället.
Det är ju inte konstigt alls. Vakt avlas fram på ena eller andra sättet, det är inget som fanns naturligt i djuren vi avlade fram hundar från :)
Hej vår lilla jackrussel är väldigt vaktig hemma. Släpper bara in människor hon känner. Är lite jobbigt men lite söt också.
Jo det är ju sant att de flesta hundar villigt skulle släppa in inbrottstjuvar, vilket min säkert med skulle göra… Men hon skulle skälla innan i alla fall tror jag. Vilket räcker för mig.
Å andra sidan, vem har JRT som skydd egentligen😃 haha. Men underbara är dem!