Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: jakt-gryt-spårning
Läst 2655 ggr
TeaOchHanna
2

För intensiv i spåret

Hej! jag brukar försöka gå viltspår med Tea någon gång i vecka och har planer på att försöka utveckla henne som spårhund. Hon älskar att spåra och problemet är att hon älskar det för mycket.

Hon blir alldeles till sig när jag sätter på henne spårselen och i spåret flyger hon bokstavligen fram. Hon lyckas ta vinklar och slutför alltid spåret men det är en del slarv då nosen ofta flyger upp och hon flyger  fram i spåret. 

Jag låter alltid viltspåret ligga i minst två timmar om det är blodspår men det kanske är för kort tid för att det ska lägga sig?

Hur ska jag få henne att arbeta mer lugnt och metodiskt?

em.nord
1

har tyvärr ingen erfarenhet av spår. men vet att många jrt blir väldigt intensiva! i det mesta dom gör faktiskt, känns som man för stanna upp å lugna dom ibland.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

WildaE.R
0

Wilda är likadan, men vi har börjat med en lina som endast är 5 m lång och jag brukar faktiskt bromsa henne lite så hon inte ska flyga iväg. Man vill nye göra några drastiska saker för man vill ju fortfarande ha var det där intresset.

TeaOchHanna
0

Ja dom är ju taggade till 150% när det gäller arbete vilket jag oftast älskar men jag vill få henne att förstå att det går att arbeta långsamt också. Jag funderade på det i dag om jag kanske ska ta små promenader med spårlina och sele på henne och försöka få henne att bara gå lugnt i "arbetsmunderingen" innan vi beger oss ut i spåret igen. Sen har du nog rätt att det kan vara en bra idé med en kortare spårlina! Ska testa det också!

[tk1971]
0

Jag har samma problem med min JRT. Hon blev alldeles fruktansvärt uppstressad, så mycket att det inte gick att ha nån kontakt med henne alls. Till slut tyckte jag inte det var nån idé eftersom det alltid var samma sak så vi slutade med viltspårningen.

TeaOchHanna
0

#4 Det kan jag förstå. Men Tea är bara stressad i spåret och precis innan spåret. När hon väl fått tag i klöven är hon sitt gamla jag och min brorson på 3 år kan lätt ta klöven ifrån henne. Så jag vill väldigt gärna försöka få henne lugnare i spåret då jag tror spår är bra för hennes jaktinstinkt, hon jagar inte gårdens katter längre och bara sneglar på hönsen sen vi började med blodspår :)

Gia91an
0

Sätter en tass här då jag upplever lite samma sak med min tös. Hon tar gärna upp nosen ibland och sen drar iväg, dock åt rätt håll men ändå. Hon har extremt bra nos tycker jag dock, hon är verkligen skicklig, men det hade varit trevligare att hinna med ;)

Mr_Si
0

Kanske en bra idè att ge hunden ett ordentligt motionspass först så att den värsta överenergiskheten har gått över?

[Alvin88]
1

Jag känner lite samma sak fast när jag tränar lydnad, jag anväder klicker och han gav 150%. Så jag började succesivt att belöna efter längre tid så han han fokusera istället för att vara stressad. Vad det gäller spår är det ganska svårt eftersom de jobbar självständigt, men när vi tränade med vår springer viltspår hade väntade vi ca ett dygn eller iaf en natt innan vi gick spåret. Kanske är två timmar förenkelt för hunden testa att ha i längre tid för att se om han fokuserar lättare. När man tävlar i viltspår så står blodet över natten berättade en dommare för mig. Och jag upplevde att vår springer slarvade och ökade tempo mer då det var enklare och hade stått för kort tid. Så testa med att vänta längre med spåret :)

tezzla
1

har en som har högt temo i spåret med,  Birk får jag köra slut på riktigt innan spårpasset, jogga, cykla, dw/wp, sen funkar det bra =) och spåret för ligga över natten så han måste koncentrera sig mer

TeaOchHanna
0

Tack så hemskt mycket för bra tips!:) jag ska låta det ligga över natten nästa gång och röra ut henne fysiskt så hoppas jag att hon jobbar mer lugnt och metodiskt.

[Alvin88]
1

Berätta gärna hur det gick, är nyfiken:)