Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: lydnad-rallylydnad
Läst 1851 ggr
[Alvin88]
0

Rallylydnad på gott och ont?

Jag vill skapa en debatt kring detta inlägg, jag är inte helt insatt i sporten utan skriver från mina erfarenheter. Jag vill inte trycka ner någon, utan det finns nog inget rätt eller fel. Jag kommer ihåg rallylydnad bara för några år sedan, innan det blev en officiell sport. Jag hade sett att många som tränade rallylydnad gjorde detta för att de kände att de passade in, de fick möjlighet att träna kontakt utan att behöva känna prestationskrav på samma vis som med lydnaden. Det var just det som jag gillade med sporten, att den just var så varierade av människor och prestations krav. Jag hade även en kompis vars mamma var med och tränade rallylydnad tror hon tävlade också, hon gillade just sporten för att alla kunde vara med och hon kände sig ändå duktig. Observera nu att jag inte säger att folk är sämre än de som tävlar lydad, men jag tror ändå det till en början var för många som ville vara aktiva, men kanske tyckte lydnad var lite "svårt". Det var just detta jag gillade, en sport för alla. Men sedan det blev en officiell sport ser jag nu riktigt duktiga ekipage, alltså sådana som får hunden att gå bra fot och gör momenten perfekt, vilket jag tycker är lite tråkigt. För då höjs såklart kraven då man tävlar, många av dessa tränar aktivt med hundarna. Jag har fått en känsla av att det går mer från lek till allvar. Därför personligen tycker jag det är lite tråkigt på samma gång som det är roligt att sporten har växt. Någon som håller med mig?

tezzla
2

visst är det så med allt, men man behöver inte tävla och om man väljer att göra det så gör man det för sin skull, prio 1 är att ha roligt och man ska aldrig jämföra sig med andra eller sin hund med andra,det är individer… jag tränar lite av varje, men vi tävlar inte än, vi får se om det blir av, har inte börjat med rally än

Gia91an
0

Jag håller nog med Tezzla att det är lite så med allt. Nu är ju tyvärr inte jag särskillt insatt i just det där med Rallylydnad -Som för övrigt verkar väldigt roligt.

Tror även det är viktigt att utgå ifrån sig själv när man håller på med sådant, och bara ställa upp för att det är kul!