Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 4413 ggr
WilleBus
0

Eksem på magen

Hej, min lille Wille som nu är dryga 5 månader har fått eksem på sin tunna hud på magen/ljumskarna och runt pillesnoppen. Har varit några riktigt varma dagar nu. Kan det vara värmeutslag? Har bytt foder (inne på tredje påsen) till Royal Canins rasfoder för JackRussel-valpar. Kan DET påverka efter en tid? Bör man byta tillbaka till det "vanliga" valpfodret? Tror det heter junior. Någon som har erfarenhet, råd & tips? Har inte sökt veterinär ännu.

LinaK
2

Hejsan,
Jag har hört om flera hundar som får utslag av Royal canin, jag hade bytt foder oavsett om jag var du.

Men det är ju svårt att veta om det är just foderbytet som är boven här, kan ju vara en hudinfektion, värmeutslag som du själv nämner eller svamp. Eller allergi av något slag. Jag hade nog tagit en tripp till veterinären då jag anser att hudutslag är rätt viktiga att kolla upp. Då finns ju lite allergiproblem hos denna ras tyvärr, som inte verkar vara så uppmärksammat som något rasbundet.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jackie 2012
0

vår tjej fick finnar som liten, de var vist vanligt sa vetrinären… dock hade vår tjej dålig andedräck… hon stank fruktansvärt, vi gav henne royel canin och filmjölk… vi byte foder och tog bort filmjölk…… inga fler problem eller finnarna också borta men tjejen har ju blvit 9 månader nu.

JackieOskyldig

Gia91an
0

tror också att ts bör kolla upp det med veterinär! Min tjej hade allergi när hon kom (trodde förra ägaren) men efter att ha provat mig fram så har jag än inte hittat något hon inte tål, så det kan vara något de inte tål när de är små eller bara vara något tillfälligt! Men det är aldrig fel att kolla med vet! 🙂

tnoet
0

Det är många som drabbas av utslag som liknar finnar i ljumskarna nu. Vi tror att det är insektsbett eller att de gått emot någon stickig växt.. Om det inte försvinner efter ett par dagar och om hunden kliar sig mycket bör man uppsöka veterinär.

WilleBus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har blivit mycket bättre med eksemet nu! Fick rådet (via telefon) av veterinär att bada ett par gånger i veckan med Klorhexidinschampo. Försöker bifoga bild, när det var som värst, direkt efter badet.

tnoet
0

jösses! vilka eksem! :O