Ut o springa med sin hund?
Tja! Jag har en liten fråga gällande hur mycket Jack Russell tål när det handlar om fysisk träning? Jag har precis börjat springa med min hund, det är i en takt där hon kan hålla trav och rundan tar väl högst 15 min, men nu har jag fått höra att dessa hundar inte tål detta? Jag tror ju mer att det gynnar hunden än stjälper… Vad tycker ni? Och är det någon kunnig el erfaren i detta skriv gärna!!
En Jack russel tål detta! Men det beror ju lite på ålder och om hunden är frisk forstås.
Hunden är nu lite över ett år och är färdigväxt, fullt frisk och full av energi. Idag har jag sprungit en runda i skogen som vi brukar gå och då är hon lös och full fart på henne så tycker att hon då även borde klara. Av att springa den vid min sida istället :)
Jack russel ska ju klara av att følja hästar i terrengen…så jag tror inte det finns risk før att den bliver øvermotionerad att springa brevid dig inte.
Det går bra! :) Däremot har jag hört (vet inte om detta stämmer) att man inte ska springa för långt med sin hund. Tydligen ska det vara väldigt jobbigt att trava en längre stund. Men jag kan tänka mig att om hunden är ung och frisk och man springer milen en eller två gånger i veckan så borde det inte vara något problem. Snarare som du säger så borde det vara skönt för hunden :)
Jamen självklart tål en frisk jackis en löptur! Vad skulle motiveringen till att den inte klarar det vara? Nej, en normal jackis är en robust och pigg hund som nog hänger med lätt i 15 minuter!
Klart de tål det 😃
jag har en valp som började springa 8km (tar ca 50 min) när hon var 6 månader. Hon tycker jag springer för sakta, märks på slutet de 3 sista km då drar hon mig i kopplet trots jag ökar farten pga nedförbacke. Jag tycker att om du ser till att lyssna på din hund, å sen som sagt hon är en jack russell (renrasig), innebär lätt benstomme vilket klarar bättre belastningar. Går jag i koppel med tjejen 8km då tycker hon de är tråkigt å vill bli burren de sista km.
Tjejen min älskar att springa, gärna löst, men de får hon inte pga jag bor i stan, trots löprundan är skog med bredare grus så är det koppeltvång.
Om du springer se till att vara uppmärksam på hunden, visar den nåt teckan att den börjar springa fel så betyder de att de blev för mycket, se till även att efter dagar med löpning att hunden får "vilodag" utan löpning dagen efter om du springer långa distanser.
Jackie
trav är den gångart som är bäst och mest naturlig för hundar och värmer du upp ordentligt klarar en jrt det mesta! :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#7 Oj, att du vågar springa så långt med din valp innan den är färdigväxt. Visst det kanske inte händer något alls med valpens utveckling men jag hade inte vågat chansa.
Till trådskaparen: Som de andra säger så klarar en jack russell detta utmärkt. Min sambo springer runt milen med våran kille ibland och det är inga problem överhuvudtaget 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#7 Jag skulle absolut inte springa med en hund under 1 år! Det kan förstöra mycket i framtiden. Dock förespråkar jag att valpar ska få röra på sig mycket, men i sin egen takt. När man springer med dem är det lätt att de glömmer bort att de blir trötta, och därför överanstränger sig.
TS. Jag tycker absolut du ska springa med din hund, det är ju superroligt! Jag springer med min kille och har gjort det sedan han var 14 månader. Nu klarar han lång rundor men jag är noggrann med att läsa av honom, förslitningsskador är aldrig kul. Därför springer han endast lös och aldrig på asfalt :) När vi är i skogen ger jag honom frikommando så springer han lite som han vill, men när vi springer i motionsspår springer han vid min sida. Anledningen till att jag inte vill ha honom kopplad är att det hämmar deras rörelsemönster. När han är lös utan ett koppel som hänger och stör har han större möjlighet att själv reglera gångart. Ibland springer jag med honom i bälte och nomesele, men då drar han mig.
Lycka till :)
Vilket trams att en JRT inte ska klara att springa! Ut o spring, efter hand kan du öka längden på turen allt eftersom ni båda får bättre kondition! En JRT är ju skapt för att jobba och en löprunda tar knappast knäcken på en terrier 🙂
www.myrvangs.se
mina jrt joggat 1-2 mil ca 2 ggr i veckan, inga problem att hänga med, bara det att man får tänka på tempo så att inte dom får kuta hela tiden, vi kör därimot intervaller för muskler/kondition
Vår tik springer bredvid när vi cyklar utan problem och hennes enda eventuella klagomål är att vi cyklar för långsamt :P
Hej springer med min tjej och hon älskar det. Vi har också ställt upp i olika lopp som hundlöpet där hon första gången drog runt mig i 10 km sprang då på 57 min. Den ända pausen var när hon behövde bajsa och dricka. Så spring på du med din hund det är en mycket trevlig spring kompis. Jag försöker hålla mig till 3 gånger i veckan med henne. Fick det tipset av en hundinstruktör så man inte sliter ut lederna på sin hund.
Vi cyklar också med vår hund ganska ofta och hon är verkligen superduktig på det! Och vi cyklar ganska långt också i lagom takt för henne. Här är ju också enda klagomålet att vi är för långsamma…
Sidofråga- Hur långt tror ni att man kan cykla/springa med sin hund utan att den tar skada. (Vi förutsätter att den har tränats succesivt så att den skall klara mer)
#15 mina cyklar typ 7-8 km när dom är i toppform. Då är det ökad trav som gäller som grund men med 2-3 spurter där hundarna får galoppera riktigt snabbt en kortare sträcka. Det tycker jag känns lagom :-)
Och en liten fråga här Om man ska cyckla med sin hund va tycker ni hur ska man ha hunden? 🙂
jag har vanligt koppel/bretthalsband och hund får trava bredvid, när vi åkte inlines så hade jag sele så de fick dra stundvis
Jag har sele + koppel i fall att det tex springer ut en katt så hundarna börjar tokdra 😉 Lillen (som är den lydiga av dom) kom ibland få springa fritt en stund på grusvägen men i första hand kör vi kopplat så att jag kan styra farten och gångarten! Annars fuskar han och kör galopp hela tiden 😉
17# När jag cyklar med Stacey har hon sele, och jag fäster henne i en springer vilket känns otroligt tryggt. 🙂