Hundmat & Koppel
Jag har en jackrussel valp, som just nu har valpkoppel vet inte riktigt när man ska byta till ett "vuxenkoppel" någon som har tips?
och vad fungerar bäst, fungerar sele bra?
uppfödaren rekommenderade starkt läder på koppel.
Vad tycker ni personligen? Vad använder ni?
Sedan har jag en fråga, vad ni tycker man ska använda för hundmat till sin hund? va har ni personligen för erfarenhet av foder?
jag gillar breda halsband, nylon eller läder, sen har jag alltid läderkoppel, det är vad jag gillar… har det till alla 3, valpkoppel brukar jag ha matchande i nylon eller tyg…
vi kör färskfoder, vom, men nu köpte vi 2 lådor med nordic plus för att ha hemma, men det verkar inte spela någon roll om vi varvar, dom äter och magarna verkar funka trots byte
Jag kör oftast ett lite bredare halsband, eller en y-sele, till vardags.
Du kan använda vilket foder som helst, men håll koll på att det inte är för mycket "utfyllnad" (spannmål) i det. Mycket kött och ganska hög fetthalt är att rekommendera! Sen försöker jag själv hitta foder som dessutom är glutenfria.
Jag tycker du ska byta så snabbt du bara kan…. vi hade valpkoppel på tösen, men de gick sönder helt plötsligt. Känns som valphalsbanden inte lämpar sig för dessa små robusta hundarna som första tiden ibland drar i kopplet mycket innan de lär sig gå promenader.
Vi hade först ett läder halvstryp efter valphalsbandet, bra att se till att de aldrig stryper och att man får ett par fingrar mellan halsbandets min och hundens hals. Dock så har vi byt igen bara till ett naturligt läder halsband då kedjan på halvstrypet färgade av sig så mycket på den vita pälsen, Det var inte vidare fint….
Foder vi körde på ett tag på uppfödarens foder och matråd. Vår tös började dock lukta väldigt illa (visst vid tandbytet kan de stinka men de fortsatte efter också…) uppfödaren körde royal canin samt filmjölk och varje vecka en ägg gula rå för pälsen. Nu kör vi rozbur bozita (någonting, dålig på namn å stava) och ingen filmjölk. Tösen stinker inte längre eller fiser!-)
Jackie
Jag varierar mellan sele, brett halsband och halvstryp.
Jag tycker du ska köra på sele till valpen, mest skonsamt för nacke och rygg nu när de har en förmåga att flamsa runt i kopplet 😉
Angående koppel så tycker jag du kör på det som känns bekvämt. Jag har en kärlek till läderkoppel, men på senaste tiden har jag gjort mina egna koppel.
Hugo äter VoH (som jag rekommenderar starkt!) blandat med Go Care Royal. Petar in lite hjärta, kycklingvingar o.s.v. ibland också.
Lycka till med valpen din! 🙂
så det finns sele/koppel till 3 månaders valpar de visste jag inte. Hur vet man vilken storlek som är bra till just min valp då? är lite dålig på storlekar. Men rent allmänt va brukar funka för en fullvuxen jackrussel? man går efter mått va ?
Klart det finns. Det lättaste är om du tar med din valp till en djuraffär och provar ut en lämplig sele. 🙂
ja jag tror sele är schysst mot just min hund, eftersom jack russel kan ha en tendens att dra lite…
Men om ja köper ett sånt nu så lär de inte passa när hon är vuxen va?
Finns väldigt ställbara selar, vet dock inte vad de heter tyvärr.
Köp en lite billigare variant nu till valptiden annars, och satsa på en i bättre kvalité då hon vuxit klart?
låter som en bra idé får bli samtidigt som ja köper hundmat då.
Men ni flesta här, köper mjukfoder som ni fryser in? min frys är pytteliten får knappt plats me min egen mat
färskfoder är fryst, tinas enbart när det ska ätas, vi har en egen frysbox åt hundarna. jag gillar taste of the wild om det ska vara torrfoder😃
taste of the wild Ok
Behöver alla tips ja kan få om hundfoder, skulle vara ett stort misstag att utfodra min kära vän fel.
Men jag kör helst med torrfoder, möjligtvis kombinerat med mjukfoder.
Men har liten kyl & frys 😛
Jag håller med - färskfoder är bra! Jag tycker att torrfoder som Acana, Orijen och Ziwi Peak också verkar vara bra. Mycket kött och lite utfyllnad.
Jag tycker också att sele kan vara praktiskt, särskilt i början. Det finns t.ex. softsele som inte är så dyr, som den här: http://www.animalstore.se/produkt/Soft-sele-oken
De kan börja bli lite slitna i fästena om hunden drar mycket, men det borde inte vara nåt problem med en valp.
Lycka till! :)
okej, fortfarande undrar jag vad ni personligen tycker är det bästa torrfodret som är lätt att hitta i djuraffärer.
Tack för svar! :)
13# Jag och min hund är jättenöjda med Eukanuba small breed och JRT. Men det är vad som funkar bäst på min kräsna dam! :-)
I lågprisklassen gillar jag Carrier. Tycker det är ett bra foder och det finns lite här och var. På Granngården, till exempel.
Jag själv använder Kingsmoor. Lite dyrare och lite svårare att få tag i, men är riktigt nöjd med hur min Doris funkar på det. Kommer nog köra på det i flera år framöver.
Animail har de flesta foderna på marknaden och har hemkörning i hela Sverige.
Som torrfoder är ziwi peak riktigt bra. Carnia wolf har också en riktigt bra innehållsförteckning (men är svindyrt). Orijen tycker jag har i för mycket trams för att vara riktigt förtjust i. Samma sak med Acana. Det känns som om fodret är utformat för att främst tilltala oss människor.
Skrev en artikel om foder här på iFokus tidigare:
http://jackrussellterrier.ifokus.se/articles/4ee79bd388f472362d00cc75-vad-ar-ett-bra-foder
Här har du mer information om torrfoder
http://www.cutiepiepolly.se/search/label/torrfodersanalys
Som "budget" variant skulle jag köra Standardt. Det har ett högt köttinnehåll och enbart ris som spannmål. Ett väldigt rent foder utan en massa onödigt. Tyvärr är standardt kulor ganska stora.
Medarbetare på jack russel terrier
Kom precis på att jag glömde nämna Taste of the wild som också är spannmålsfritt.
Medarbetare på jack russel terrier