Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: allmänt
Läst 1590 ggr
Gia91an
0

Pepptråd, framgångar med din JRT!

Alla forum här på iFokus behöver en pepptråd tycker jag så nu tänkte jag att vi kunde dela med oss av våra framgångar, stora som små och glädjas av detta. Jag blir i vilket fall jätteglad över att få höra vad ni andra åstadkommit!

Och med hundar är det ju nästan alltid så att man jobbar mot ett visst mål. Och för ANDRA kanske inte det är en "viktig" sak men för en själv och sin hund kan det vara jättestort framsteg!

Så nu tycker jag allt att vi överöser tråden med era framgångsberättelser! 😃

Gia91an
2

Jag kan ju faktiskt börja med. När jag fick Stacey så gick det inte att klippa klorna på henne, hon skrek och hotade om att bitas ganska rejält. Men jag har jobbat med det på flera sätt, dels försökt klicka och att sambon står bredvid och ger godis, dels munkorg, och dels att bara ta en klo då och då när hon liksom inte är med.

Igår lyckades jag dock klippa OCH slipa ner alla klor utan att hon brydde sig jättemycket. Hon gnydde lite och så men det gick verkligen jättebra! Ja och utan munkorg då. Tycker inte om att ha den på så det känns SÅ skönt att slippa. 😃

Det är tur att man är envis!

Jackie 2012
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag och min gubbe skulle skaffa en jack russell så blev de extremt mycket stön från många håll. Alla sa till oss att de var jobbiga, rädda och extremt svår ras. Jag och gubben sa att vi var beredda på det hårda arbetet. 

Vår tös är nu 10-11 månader och motsatsen vad de med åsikter som har träffat samma ras stött på i de hundarna. Vi har en underbar hund, kanske ibland en för mycket knähund, heheee….

Vi är dock överlyckliga över våran tjej! vet ej om de är vi som har påverkat henne, men jag tror att blandningen av hennes personlighet med våran så har de blivit ett passade hund för oss. 

Hon verkar vara lycklig! Stundtals så jagar hon hästar, leker med massa barn, hon är försiktig med de små barnen, jagar upp alla andra hundar för att kolla deras snabbhet och andra stunder älskar hon att ligga i knät eller famnen å mysa…. 

När hon springer lös i skog/mark så ser hon ut som en gasell som har roligt, när hon ligger å låsas jaga våra fingrar så grymtar hon som en gris å nyser (aldrig biter hon), när hon ligger i knät påminner hon oss om en spinnande katt…. 

Hon är underbar!

JackieOskyldig

Jackie 2012
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske också nämna att när vi hämtade tösen då 10 veckor gammal runt nyår, möte vi första hindret….

Uppfödare hade inte tränat henne på rumsrenhet…

29 grader kallt, både jag å gubben med influensa så sprang vi ut med henne varje timme i 4 veckors tid, sen utökade till var 3:de timme i 8 veckors tid sen var 4:de timme i 8 veckor innan vi började chansa att hon skulle klara en hel natt… dock blev de många runder kl 2-5 när hon började gnälla.

Min influensa höll i sig i 2 månader, gubben bara 4 veckor…. men vi kämpade och hon blev rumsren!!!!

JackieOskyldig

Gia91an
0

2, 3# Låter som att ni har en underbar hund som kan bli ett föredöme för rasen. Önskar er framtida framgång också! 🙂 Det är skönt när man kan motbevisa den stora massan!

Mr_Si
0

När vi skaffade våran vovva kunde vi inte ha henne tillsammans med katterna utan att hon ville anfalla dem… genom att tydligt markera att det inte var okej och lära henne att vara lugn i närheten av dem så kan vi nu ha dem tillsammans utan att oroa oss :)

Gia91an
1

Idag lyckades jag avvärja flickan från att börja skälla på en hund, fast jag satt på cykeln. Det kändes superbra!

Gia91an
1

Igår lyckades jag ha henne lös tillsammans med andra hundar i en hundrastgård utan att hon som förra ägaren skulle ha sagat "slagit över och bitit ihjäl alla".

Men hon var jätteduktig och ganska ointresserad av alla! Försökte leka med pinnar men då jag inte ville att de skulle ha något att bråka om så bad jag henne släppa dem- Och det gjorde hon! Vilket jag blev väldigt stolt över! 😃

Mr_Si
0

#6&7 bra jobbat!

michanna
1

liten ändå.. MEn min lille ha inte kissat inne på en hel vecka !!!… Han har äntligen upptäckt att man kan gå ut och göra det.  Dock har han kissat på altan 2 gånger..  Han blir 5 månader här snart…

Mr_Si
0

#9 Härligt! Bara att fortsätta jobba :)

Gia91an
1

9# Det tycker jag var en utmärkt framgång! :-) Roligt att höra, bara kämpa vidare! :-)