Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettbeteende
Läst 842 ggr
[tk1971]
0

Valpgnäll

Min jackis är nu 10 veckor. Vi bor i ett radhus med trädgård vilket såklart underlättar rumsrenhetsträningen. Jag har varit noga med att gå ut med henne OFTA. Och nu går hon ofta fram till dörren och gnäller - och då öppnar jag direkt. Det är ju praktiskt och bra om hon själv säger till när hon behöver gå ut.

Men nu till min fråga. Har hon lärt sig att "om jag ställer mig här och gnäller så får jag komma ut och springa, gräva och ha skoj, även om jag inte är kissnödig"? För hon gör det väldigt ofta.

I det här avseendet är det stor skillnad jämfört med den här valpen och min förra jackis. Den här är mycket gnälligare. Några tips om hur jag ska träna bort det?

Mr_Si
0

Valpen är fortfarande mycket liten och ska därför ut väldigt ofta… om du vill undvika att den lär sig gnälla så släpp ut den varje gång den ätit, lekt och sovit innan den börjar gnälla så kanske det inte behövs gnällas mer sedan :).

[tk1971]
0

Hon har redan lärt sig gnälla. I natt gnällde hon riktigt mycket. Vi gick ut med henne många gånger, men gnället går inte att ignorera hur länge som helst. Dels skär det i hjärtat, dels har vi grannar som säkert inte uppskattar det.

Finns det nåt konkret man kan göra? Köra med klicker och klicka varje gång hon tystnar? Men då kanske hon lär sig att det kommer inget klick och godis om jag inte först gnäller, och så blir det ännu värre?

Ja, inte vet jag.

Mr_Si
1

hmm detta är vad jag skulle ha gjort…. för det första så försök förekomma henne och släpp ut henne innan hon börjar gnälla.

För det andra så verkar hon ju isf ha lärt sig att gnälla när hon har tråkigt, börja öva in lite vardagslydnad med henne på ett roligt sätt. Låt henne vara ute i trädgården  och leka längre stunder så att hon vill sova sedan. Miljöträna så att hon får möta andra miljöer än trädgården och huset, kommer dels ge er en tryggare hund på lång sikt och förhoppningsvis en lugnare hund på kort sikt. Passivitetsträna så att hon lär sig slappna av.

Vet inte supermycket om valpar men tror att de dröjer några månader innan man kan hoppas på att de ska låta en sova igenom en hel natt. Men blir det oftare och oftare så är det ju tecken på att det snarare rör sig om att det är kul att gå ut.