Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: terrier
Läst 2943 ggr
LinaK
0

Märker ni av envishet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyckte det kunde vara intressant att höra med andra jack russell ägare om ni upplever att era russllar är envisa och svåra att träna?

För min del har Sigge varit hur lätt som helst att träna, alltid på hugget och ger sig inte i första taget. Har liksom aldrig märkt att envisheten skulle vara något negativt för oss. Han är dock väldigt envis med att han vill göra rätt och det som jag ber honom att göra.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

tnoet
0

Doris är den mest snabblärda hund jag någonsin haft! Behöver bara visa eller träna en grej någon gång och sen hajar hon vad det handlar om. Jag tror hon kan uppemot 30 kommandon nu. Helt galet lättlärda tycker jag russells är. 😃

Det där med envisheten man hör om tror jag kan syfta på självständigheten. Att russelln tänker själv någon sekund eller två… eller kanske någon minut om det är något riktigt lockande därborta, innan den följer kommando. Medan en vallhund typ är mer som en robot och lyder kommando framför allt!

Gia91an
0

Jag håller med er båda om att de är fruktansvärt lättlärda! Stacey är också sån att hon förstår direkt vad det är hon ska göra. Och gör hon inte det så är det bara jag som lär ut dåligt ;) 

Sen är hon självklart envis också, men inte i lärande situationer.

tezzla
0

arbetsvillig och lättlärd ja, men envis visst, det beror helt på vad dom är på för humör och vad som ska tränas vissa dagar…

Jackie 2012
0

Min tös är ibland lättlärd, på hennes vilkor… men jag har fått en tös som inte verkar gå i samma spår som rasen jack russel. Jag försöker envist få henne att stå men hon envisas med att sitta eller ligga kanske pga lathet… 😃

JackieOskyldig

TeaOchHanna
0

Jag kan märka av det när hon veeerkligen vill busa med katterna och jag har sagt att hon till exempel ska ligga och stanna, då kan hon testa att åla sig mot katterna när jag inte har full koll på henne längre😉 Annars har jag inte märkt av envishet, däremot koncentrationssvårigheter ibland när vi tränar. Men hon är ganska liten fortfarande (14 månader) så jag antar att det till en viss del är en mognadsfråga.

Elcyion
0

Jag upplever nästan min jrt mer svårtränad än min greyhound. Greyhounden var noll intresserad men hade ett knivskarpt intellekt. Svårigheten med vinthundarna är motivationen.

Ludde beter sig mer som att han tigger godis. Han lyssnar inte, kör igenom hela repertoaren och till slut träffar han rätt. På honom fungerar röstkommandon extremt dåligt men däremot handkommandon fungerar bättre. Säger jag sitt så kör han "sitt vackert" (även om jag försöker få det att bli lemur). När det inte fungerar testar han stå (stå rakt upp på bakbenen), lägga sig ner, lägga sig på sidan och ev. vacker tass/high five. Sedan testar han sitt. Jag får upprepa kommandot efter varje försök då han annars slutar försöka/tror att han har träffat rätt.

Vi ska börja på öppna träningen på bk nu i höst (har precis skickar in ansökan till sbk) och hoppas på att han ska bli så pass bra snart att vi kan gå någon lättare kurs. Tog körkort i somras och bilen köptes i samband med det, och därför är bk ett alternativ. Tyvärr måste du har bil för att komma ut.

Jag skulle vilja gå freestyle, grundlydnad eller spår.

Medarbetare på jack russel terrier

Mr_Si
0

#6 haha känner igen det där lite grann när min tjej blir för upp i varv i trixtränandet :P I övrigt så visar sig lite envishet ibland på promenader genom "näpp husse… nu vill inte jag gå längre… nu tänker jag stanna här" :P

Smilla177
0

Hej min lilla tjej har mycket egen vilja och är svår i motivationen med sånt som hon inte tycker är roligt. Har tränat mycket olika saker med henne där hon tappar koncentrationen efter tio minuter. Däremot spår  är hon mycket duktig på. Har testat blod och personspår och hon är lika duktig på båda. Även att följa med ut och springa tycker hon är kul.

När hon tappar koncentrationen i träningen skall hon bara nosa.

Elcyion
0

#7 Det spelar inte så stor roll vad vi gör. jag har haft honom i snart 2 år (tror jag) och han kan i princip inte ett ända röstkommando. De fastnar bara inte. Däremot handkommandon går bättre. Säger jag "sitt" kan det bli lite allt möjligt. Säger jag "Stanna" lite för auktoritärt (när han får för sig att inte lyssna) sätter han sig ner varje gång.

Säger jag ligg kan det bli vad som helst. Om jag däremot använder handkommandot brukar det fungera till 90% Att jag sedan har sagt ligg + handkommando nästan hela tiden han har varit här verkar inte hjälpa :S Vore skönt om hunden kunde sluta vara styrd av (enbart) handkommandon. Lite knöligt när vi är ute i skogen och plockar svamp.

Medarbetare på jack russel terrier