Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 668 ggr
[SammieS]
1

Fästingar

Angående fästingar, har ni något billigare tips för att få fästingarna att undvika vår hund mer än vanligt?

[Empisen]
0

Finns ett billigt, giftfritt fästinghalsband som heter Petwise. 
Fungerar bra på vissa hundar, andra inte. 

Hade ett sådant på min Schäfer/Berner sennen korsning jag hade och på honom fungerade det bra.

Jackie 2012
0

vi kör med bärnstenshalsband, 330kr ca för 40cm håller länge…. många säger att antalet fästingar minskar drastiskt av dem, men någon kan då och då sätta sig. Vår tjej har haft halsbandet i sommar, 3 fästingar på hela säsången trots hon var i skog och mark, kohagar och hästhagar och åkrar. Tror att 3 var mycket pga av bärnstenshalsbandet, borde annars varit mera. Dock att tänka det funkar inte på våt päls, våran tös badar helst inte så…

lycka till i valet!

JackieOskyldig

tezzla
0

det finns ju spray mot ohyra, som du sprayar direkt på pälsen i olika märken

Gia91an
0

Jag har inte haft något fästingmedel på Stacey, dels för hon har så kort och överskådlig päls och dels för att jag inte haft råd. Skulle även se hur mycket hon tenderade att få fästingar. Hon har fått 3 i år och då har vi varit runt överallt. 

Kommer nog kolla runt bättre nästa år dock. Fick något pulver av en kompis mot fästingar, verkade ganska förlegat så jag vet inte om jag tänker använda det ens. Skulle vara naturligt men tja, säkert gammalt. 

Lycka till i vilket fall!🙂

TeaOchHanna
1

Jag fick ett tips av en vän som pluggar veterinär att ge B-vitamin, shyfeeder som finns på granngården. Det är för hästar så en flaska med en dos per dag för en jack russell räcker i evigheter. Tror den gick på ca 150kr. Funkar superbra och skulle man råka överdosera så är B-vitamin vattenlösligt vilket gör att överskottet försvinner ur kroppen med kisset. Har funkat superbra för Tea, hon har varit utomhus konstant i sommar och haft kanske 10 fästingar.