Gå i koppel...
Har en Jrt på 1 år… Underbar :-) Vi använder oftast löp-koppel som jag kallar det dvs koppel där löplinan är 7 m å jaa han får gå som han vill då! Men skulle tycka det var trevligt att lära han "gå fot/fint i koppel" sånt där kort :-) Har provat men han drar å drar… Med andra ord så funkar det inte alls :-) Ge mig tips å råd :-)
Min hund är också van att gå i flexikoppel. Det som är problemet är att med ett flexikoppel ligger det konstant lite motstånd i selen/halsbandet och hunden lär sig att det är så det ska kännas i kombination med att han vet att kopplet går ut 7m från dig.
Kopplar jag Ludde i ett vanligt läderkoppel drar hans tills han inser att det är ett vanligt kort.
Så mitt tips till dig är att försöka göra en tydlig skillnad på flexikopplet och korta kopplet. Tex via ett röstkommando. Det kan du även träna genom att spärra flexikopplet på max ca. 180 cm och säga samma sak där. Sen träna med att gå med slakt koppel och ett tydligt kommando när du släpper spärren på flexikopplet.
Något som fungerar bra på Ludde är att tvärnita när han drar. Det är inte tillåtet att gå runt och nosa. Börjar de med det, börja hala in kopplet efter hand. Ludde får lov att gå vidare när jag kan släppa efter och kopplet slakar utan att han traskar vidare. Jag vill även att han ska ta kontakt med mig (med det är hur vi gör det).
Ett annat sätt är att tvärt gå åt andra hållet utan att säga något. Efter ett tag blir det ganska tråkigt att gå fram och tillbaka på samma sträcka om och om igen.
Glöm inte att ge massor av beröm när din hund gör rätt. Även om det bara är 1 steg. Just det steget gjorde han rätt. Sedan höjer du kraven efter hand som du känner att han förstår vad du vill. Tänk bara på att inte berömma om du ser att han springer i kopplet och ända anledningen att det är slakt är att han är nära dig. Förstår du hur jag menar?
Medarbetare på jack russel terrier

Jag använder också flexikoppel. Jag har lärt vår hund att kommandot "gå fint" betyder att då skall han gå på slakt koppel bredvid mig. Som frikommando har jag "varsågod".
Intressant. Jag var på valpkurs igår. Instruktören sa att "ni får absolut inte använda flexikoppel på era hundar". Och jag håller med henne. Jag gjorde det misstaget med min förra hund och det fick jag ångra senare.

#3. Det sa dem till oss också men just det rådet har vi inte följt. Jag tror att hundar är kloka nog att kunna skilja på olika saker bara man lär dem det.
#4 Jag vet att min är det efter en stund.
Tänker också prova att gå fram och tillbaka med min tös. Hon blir lite för exalterad och drar ibland, vilket jag inte gillar. Det har blivit bättre men är inte alls bra…
#6 Provat att tvärnita och lugnt vänta ut henne tills hon går ner i varv, för att sedan gå vidare igen?
7# jo har provat det. Tror det får bli fram-och-tillbaka-träning på henne. Har även funderat på någon slyngelkurs? Hon fick aldrig gå valpkurs när hon var liten och det skulle nog vara nyttigt för både henne och mig? Att få hjälp av bruksklubben alltså.
Varför inte? Kurser är alltid bra :)
9# Men precis, och det blir ju bra i och med att hon är udda med andra hundar! ;) Haha… Hon funkar ju så länge hon blivit presenterad, men skäller lite innan liksom… xD Ska kika in på vår brukshundklubb direkt faktiskt! ;)
Varför inte öppna träningen? Vi har vår på onsdagar. Gratis om du är medlem i sbk.
#10 Om jag vore du skulle jag först åka ut till bhk några gånger och bara sitta där med Stacey, så hon får vänja sig vid allt liv och rörelse som försiggår där. Sen skulle jag satsat på att antingen gå både allmänlydnad 1 och 2, eller eventuellt bara 2an. I Karlskrona är det mycket träning på hundmöten i just de kurserna.
När det är avklarat tycker jag att ni ska satsa på att bli rallylydnadsstjärnor! 🙂
Jag använder INTE flexikoppel, har provat, men det blir alldeles för dålig kontakt med min Hugo då. Jag lärde mig genom att Hugo går i vanligt koppel och sen gäller det att belöna, belöna, belöna när han går vid sidan.
Från början drog han naturligtvis, men man får inte ge sig.
- Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig -
11# Var det till mig? Vad är öppna träningen?
12# Jovisst det är nog vad jag tänkt mig med. Så fort hon är färdigvaccinerad nu så ska vi åka ut och bara vara där en stund. Kanske liksom skapa lite kontakt med de som är där med! Såg tyvärr att alla nuvarande kurser är upptagna här uppe. Jag bor ju i Svenljunga när jag inte jobbar över sommaren.
Ja hundmöten, allmänlydnad och annat skulle vara super om man får hjälp med. Hade varit jättekul verkligen. Rallylydnad testar jag gärna om hon gillar det. Hade varit skitkul!
13# Använder inte heller flexikoppel, tycker precis som du att kontakten blir dålig då. För att inte tala om att hon drar då… xD
#14 Kanske är lite väl OT nu, med tanke på vad tråden handlar om.. Men.. Öppen träning finns på de flesta brukshundsklubbar. Det är en dag i veckan när det inte är någon kursverksamhet, utan alla får åka ut och träna vad de vill just då. Nu kan jag bara tala för Karlskrona, men här har vi öppen träning på tisdagar, ibland med skotträning, och så finns instruktörer som kan hjälpa till inom lydnad, agility, spår och rallylydnad. Alla medlemmar i klubben får delta, varesig man går en kurs eller ej!
15# Ahaaaa. Det ska jag allt kolla upp. Vi kanske borde göra en ny tråd om sånt här. Typ en: sånt här får man göra på Brukshundklubbarna, sånt ni inte vet-tråd. Typ… xD