Avmaskning och vaccination?
Ja, det är ju länge sen jag hade valp så jag måste fråga.
Hur lång tid innan 12-veckorsvaccinationen tycker ni att man ska avmaska? Jag har ju läst att det ska ske INNAN vaccinationen så att ett ev. maskangrepp inte gör vaccinet mindre verksamt. Enligt uppfödaren ska dock avmaskning och vaccinering göras ungefär samtidigt.
Jag ska ta valpen till djursjukhuset på tisdag, så jag tänkte avmaska imorgon.
Jag vet inte vilket man skall göra först, men har du rådfrågat din veterinär? Och inte bara uppfödaren? Kunde ju vara en ide att slå en pling liksom. Tycker förövrigt att det skulle vara bra att få ett svar på detta då det är bra att veta!👍
Jag har aldrig behövt avmaska någon valp, för det har uppfödaren gjort regelbundet..
Ska man behöva avmaska själv den första tiden också.. ?
Aldrig hört, men säger inte att det inte kan vara så.
#2: Ja. Jag trodde det var kutym att göra det vid ca 11-12 veckor. Sen ska jag göra det vid 6 månader och därefter 1 gg/år, enligt uppfödaren. Men jag avmaskade aldrig den förra hunden efter valptiden eftersom jag aldrig såg några tecken på mask.
3# Har för mig att jag läst någonstans att det är dumt att avmaska om det inte finns tecken på mask. Förutom första avmaskningen då alltså. Något med att kroppen blir resistent eller något har jag för mig. Men har absolut ingen källa på det.
Min vet sa att man skulle avmaska regelbundet om man hade en hund som ofta befann sig i skogen och om den gillar att äta t.ex kattbajs. Eller andra bajssorter. Vad regelbundet är har jag ingen aning om, men jag har i alla fall avmaskat cirka var sjätte månad. Eftersom Doris ÄÄÄÄÄÄLSKAR att äta upp sånt som hon inte ska.
Sådär, nu har jag gett maskmedlet. Återstår att se om det ger nåt resultat 🤮
Jag gissar att hon KAN ha mask eftersom hon äter en massa grejer i trädgården och har haft lite magproblem. Usch…!