Vaccination och kurser?
Okej, i tråden Gå i koppel skrev jag precis att jag och Stacey borde gå någon kurs, dels för koppelgående men även hundmöte och annat sådant. Kollade in på "min" brukshundsklubb och insåg att man måste ha vaccinationsintyg- of course. Jag vet att hon är vaccinerad men förra ägaren hade slarvat bort dem. Hur går man till väga då? Finns det någonstans man kan se att hunden är vaccinerad eller kan jag göra någon slags tilläggsvaccination nu när hon är fyra år? Någon som har koll?
Vet du vilken veterinär förra ägarna gick till?
De borde ha koll och kan kolla upp, men förutom vaccinationerna som tas vart 3-4:e år så skall ju kennelhostavaccinet tas varje år.
1# Jag har absolut ingen aning. Hon bor i Sthm, och jag i västra götaland. Ska kontakta henne och kolla ifall hon kommer ihåg, annars är det i vilket fall dags för omvaccination för både kennelhosta och vaccination, right?
#2 Precis, om det nu inte är så att du tagit över hunden precis nyligen och de skulle ha vaccinerat den vid 3-år, men det kanske de inte gjort?
2# Jag har haft henne sen januari. Hon har haft två ägare, den första riktiga är jag ganska säker på har grundvaccinerat henne, om inte annat är kenneln hon kommer ifrån väldigt seriös så då får dem väl en spruta där med? Men hon som hade Stacey innan mig var bara tillfällig, och hon har definitivt inte vaccinerat henne.
Fick lite dåligt samvete över att jag inte tänkt på detta förrän nu. -.-'
Har skickat iväg ett mejl till första ägaren nu, funderar på om man skulle kontakta uppfödaren med? (Har henne på fb)
#4 Då låter det nog som om det är båda vaccinationerna du skall ta.
5# Jo absolut, ska ringa veterinären direkt imon! :)
Var tredje år ska de vaccineras med Dhppi (mot valpsjuka, hepatit, parvo och kennelhosta) och däremellan årligen med Pi (enbart mot kennelhosta).
7# Goodie!
Har pratat med uppfödaren och där fick hon första sprutan som jag misstänkte. Sen pratade jag med förra ägaren som sa att hon gick till en djurbutik där det en veterinär var två gånger i veckan och vaccinerade henne där. Det låter lite lustigt tycker jag, sen sa hon att vaccinationsintygen inte finns. Hmpf.
Nu är i alla fall vaccination bokad tills imon, kommer förmodligen få göra om hela grundskyddet då det inte finns papper på det sa veterinären. Jaja!
Så! Nu är hon vaccinerad och fått kennelhostesprutan med. Behövde dock inte göra om grundskyddet sa veterinären. Fick även en snabbkoll av lederna och höfterna som verkade bra! Så det är ju skönt. :)
(Hon har alltså inte varit dålig eller så, utan bara jag som är lite nojjig av mig så vill gärna ha en extrakoll!)
Men det är skönt att det är gjort. 😃
#9 Härligt!
Är du orolig för höfterna och armbågarna måste du dock röntga, en vet. kan inte veta resultatet utifrån :)
10# jo jag vet, men är egentligen inte orolig. Utan hon klämde mest lite grand. xD Vanlig hälsokoll typ… :D
Tyvärr är det väldigt vanligt att små raser har patella grad 1 eller värre.. Så det är också värt att kolla upp innan man börjar träna hårt med sin vovve!
Absolut… :)
Jag gick till sjukgymnast med Ludde tack vare smärta i ryggen och hon kände på lederna bak och konstaterade att han absolut inte hade patella.
Hade hon däremot haft minsta lilla misstanke hade hon skickat oss till veterinären. Så det tror jag att vem som helst som är utbildad kan känna. Perfekt led alt. att det kanske kan vara något och då ska det utredas vidare.
Medarbetare på jack russel terrier
Patella kan kännas, det är ju så veterinären gör, men höfter och armbågar måste röntgas för att se om hunden har dysplasi.
#14 Men det är helt olika saker, man röntgar ju inte heller för att se patella, utan där känner man bara, men så funkar det inte med höfter och armbågar, de måste röntgas.
Höfter och armbågar ska röntgas, ja. Men en ev. patella borde upptäckas av en standardveterinär när de gör en vanlig hälsokoll då den känns med händerna.
#17 Men nu var det tal om höfter (och armbågar).
Jag uppfattade att #12 syftade på att även kolla specifikt för patella också.
Jag ville upplysa Gillian att kolla patellan, eftersom en vet inte gör det utan att man ber om det. En vanlig hälsokoll är inte detsamma som en patellaundersökning! Att böja på knäleden är inte att undersöka om hunden lider av patellaluxation, utan detta kollas genom att med tvingade rörelser försöka flytta själva knäskålen. Alla vet inte detta och eftersom själva tråden var undrande över vaccinationer och liknande är det lika bra att vara tydlig med allt. :)
20# Det är jättebra att du upplyser, och jag vet att man måste röntga och göra patellaundersökning på "riktigt" istället för det veterinären gjorde med Stacey.
Bad henne helt enkelt att känna igenom henne för att se om tecken på något fanns. Röntgas osv kommer att göras så småningom! :) No worries. Det känns i vilket fall superbra att hon är vaccinerad just nu.
Nu letar vi kurser för fullt och funderar på att ta en "problemlösningskurs" då alla andra på vår brukshundsklubb är fullbokade. Vi är ju lite sent ute ;)
Om du tänker gå kurs på bk skulle jag rekommendera de öppna träningarna till att börja med. Många klubbar roterar mellan de olika tränarna just där och du kan då få en bild av vilka instruktörer du själv tycker verkar bra :)
22# Jo det är helt klart en fördel med de öppna träningarna. Dock var det så att på vår BK finns det inga tränare på de öppna dagarna, endast någon som fixar kaffe och håller dörrarna öppna typ. Därav funderingarna på problemlösningsmöte först liksom! :)
Vi har dock varit och hälsat på på vår BK och tyckt att de flesta varit riktigt trevliga! :)
Vad synd att det inte finns någon signerad instruktör. Hos oss finns det iaf en som kör exercisövningar.
24# Jo jag tyckte med det var synd… Menmen, bara att göra det bästa av saken… right? :)