Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 6434 ggr
WilleBus
0

Ensam hemma

Tänkte höra lite hur era hundar fungerar då de är ensamma hemma?? Vår lille valp ska nu få börja vara ensam hemma längre stunder, ja flera timmar. Semestern är slut och barnen börjar skolan……. Hur ordnar man det bäst hemma? Ska han ha begränsat utrymme i form av hage? Han rör sig fritt hemma nu (utom i barnens sovrum) och är rumsren. Hunddagis finns i närheten, men vill helst ha honom hemma.

tnoet
0

När jag började ensamträna så hade Doris bara tillgång till hallen och köket. Nu när hon är 1,5 år så får hon vara i hela lägenheten. Gå på din magkänsla så kommer det gå superbra!

[Empisen]
3

Hugo har en extrem separationsångest, flera års ensamhetsträning har helt klart gett resultat, men han kan fortfarande yla och skälla då jag lämnar honom.

När han lämnas själv hemma gör jag inte en stor grej av det, han är i ett rum, stänger inte dörren utan har grind. 
Sätter igång musik, lägger fram hans aktiveringsboll och går. 
När jag kommer tillbaka blir han uppspelt till tusen, står på två ben vid grinden med en leksak i munnen och låter helt crazy.
- Ger honom ingen uppmärksamhet tills han lugnat ner sig, öppnar då grinden och låtsas som ingenting 🙂

TeaOchHanna
0

Tea är 14 månader nu och det var fram tills hon var ett år som hon hade begränsat utrymme att röra sig på. Hon ylade inte särskilt länge enligt mina grannar men när hon hade för stort utrymme kunde hon stressa upp sig och skapa egna projekt som att sprida toapapper i hela lägenheten, sprida ut grejer precis överallt osv. Hade hon begränsning och sin bur att gå in i så gick det mycket bättre! 

Jag lärde henne även kommandot "gå och lägg dig" vilket betyder att hon ska gå in i sin bur och bara slappna av. Det säger jag jämnt nu när jag går hemifrån eller om hon är stressad när jag är hemma, då vet hon vad som gäller. 

Som nr #2 tipsade om gjorde jag absolut ingen stor grej av att komma hem, ignorerade henne totalt tills hon lugnat ner sig och det gör jag fortfarande.

Det jag tyckte var jobbigast med ensamhetsträningen var att det kunde gå så bra i någon månad och sen helt plötsligt blev det bakslag och jag fick börja om lite från början.

Det kommer säkert gå hur bra som helst men var tålmodig och var bered på några bakslag, jag tror inte det bara var jag och Tea som hade det 🙂

tezzla
0

jag lämnar aldrig en valp ensam hemma i flera timmar, har börjat från valp med korta stunder och ökat tiden, men när mina är små har jag alltid dagmatte eller så är hund med på sambons jobb, jag tycker det är viktigt att träna mycket före så hunden är trygg, vill inte ha för stort glapp på ensamhetstiden så hunden blir stressad och känner obehag.. jag begränsar med ett rum som start, brukar ha köket, tycker det är lämplig strl här hemma

Mr_Si
2

Vår vovva klarar av ensamhet jättebra, aldrig hört att hon skällt eller dylikt. När man kommer hem så reser hon sig från någon trevlig viloplats, sträcker på sig och kommer fram och verkar typ säga "ohh vad kul att du kom hem" :).

Smilla177
0

Hej lämnar aldrig min hund ensam hemma tycker inte det är snällt att göra det eftersom hon blir så ledsen. Testa det en gång men hon blev fruktansvärt ledsen så grannen ringde och jag fick åka hem. På dagarna när jag jobbar är hon på dagis där hon trivs väldigt bra.

Köpte henne som vuxen och dem sa att det inte var något problem att lämna henne ensam.

Gia91an
0

6# Usch krångligt det där när folk säger en sak om hunden som sen inte stämmer. För oss var det att vår hund alltid ääääälskat katter enligt förra ägaren, men när vi väl fick hem henne till våra 3 katter 35 mil bort från ägaren, då ville hon äta upp dem typ. Men det gick att träna bort ganska fort. 

Min hund är jättebra med att vara ensam, sålänge jag inte är hemma. Hon kan inte vara inlåst i ett rum eller så om jag är i huset, vilket är lite problematiskt. Men jag är i alla fall glad att hon klarar av det när jag är iväg. (Och även om hon HADE skällt hade det i alla fall inte varit någon fara i vårt hus, då vi har en schäfer i lägenheten bredvid som vrålskäller hela dagarna. Något vi fick veta redan när vi flyttade in att tja, det är ett högljutt hus och hunden skäller, punkt.) Så jag är jätteglad att hon inte influeras av schäfern! :D

MatildaTure
0

Jag lämnade inte Ture ensam på riktigt förrän han va typ 7 månader, och då var det kanske en halvtimme då och då när vi gick om varandra i familjen. Nu, när han är drygt 2 är han ensam max 5 h per dag. Han har aldrig haft några problem utan ligger och sover på samma ställe hela tiden. Superskönt. Antagligen eftersom jag tog det så lugnt med träningen, kombinerat med att jag har världens ballaste terrier.

WildaE.R
0

Min vovve är 1 1/2 år nu och jag har fortfarande begränsat till endast köket eller hallen, en sån liten hund kan bli stressad om den behöver vakta en så stor del, gränsar du av har du Iaf sluppit det problemet.

SmileyMalin
1

Mina har köket, groventrén och en hundrastgård (som sitter ihop med huset). Jag tror inte dom skulle stressa upp sig eller ha sönder saker om dom var ensamma i hela huset utan är mer orolig för att dom typ skulle leka vilda lekar och ramla ner för trappan eller nåt sånt dumt 😛 Jag vet ju att hjärnan inte riktigt är påkopplad när dom kommer igång rejält!

Moa1994
0

#7 alice älskar oxå katter. Men bara släktens katter. Alla amdra är mat för henne