Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettaktivering
Läst 12449 ggr
[SammieS]
2013-09-03 13:58
0

Motion

Hur mycket tycker ni personligen en vuxen jack russel terrier ska få röra sig per dag?

typ om ni skulle få säga på ett ungefär 🙂

Har ju skaffat mig en jack russel som sagt, uppfödaren (Som är en mycket seriös uppfödare) tycker man kan ha hunden till promenader och sen att man gör en del trix med den, kanske slänger ut godisar som den får söka efter OSV. Jag vet att Jack russel är en aktiv ras.

Va tycker ni?

Enligt SKK så är ju jack russel en bra Sällskaps hund, det är inte alla hundar på SKK som de skrivs så om.

Som jag tidigare skrivit, jag vet inte jag har bara läst 🙂

Tack för svar / SammieS

Gia91an
2013-09-03 20:29
0

Jag tror det HELT beror på vilken sort din hund är. Det skiljer sig oerhört inom rasen då en del JRTs vill jaga hela tiden och måste vara igång 24/7 för att vara lugn medan andra kan vara riktiga soffpotatisar.

Min hund är ett mellanting. Om jag är sjuk dör hon inte av att vara inne, men glad är hon inte direkt. 

För att vara optimalt stimulerad behöver hon 2 timmars motion (klövjeväskegång, springa, cykel, bada) för att vara så trevlig som möjligt. Däremot går det att ta detta antingen under 4 halvtimmes-pass eller 2- timmes pass. Sen då lite hjärngympa inne.

[SammieS]
2013-09-03 21:17
0

Klövjeväskegång? :)

på vintern när bada o cyckla blir svårare?

Gia91an
2013-09-03 21:48
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

haha ja helt enkelt att man går med klövjeväska på hunden så att hon får tänka lite mer. Och så ökar man vikten i succesivt.

Här är en bild på Stacey med klövjeväska, dock är jag på jakt efter en ny då denna inte alls passar som jag vill. men den är ett okej substitut just nu. Jag vill att min hund ska ha det bästa!

På vintern gäller promenader här. Bollbus i snön är helt okej enligt Stacey. Och väska går ju att ha då med. På vintern har vi kört mer inneaktivering då min tös är så frusen. Om man gillar att åka skidor skulle det kunna funka.

[SammieS]
2013-09-03 22:02
0

är dem där väskorna dyra och va hjälper dem för?

Oj va många frågor de blev nu…

tnoet
2013-09-03 22:31
0

om du själv har tung packning på ryggen måste du tänka mer innan du rör dig för att behålla balansen, likadant är det för hundar. att ha klövjeväska tränar både hjärna och muskler. 

det finns i alla prisnivåer. från någon hundralapp upp till tusenlappar. det bästa är att åka och prova ut vad man vill ha och sen hitta det (oftast) billigare på nätet. jag köper nästan alla mina hundgrejor på ebay.

[SammieS]
2013-09-03 23:14
0

Okej va har man i klövjeväskan? o från vilken ålder används den Typ 1 år?

Gia91an
2013-09-04 07:46
0

Jag har ris i min klövjeväska. Jag tror att ett år är en ganska bra startpunkt även om man ska ta det lite lugnt. Man ska ju låta hunden gå utan något i väskan först för att hunden ska vänja sig vid att ha något på ryggen. Sen ökar man tyngden i den LÅNGSAMT. Börja med hundra gram eller så som man sedan ökar. Så gjorde jag. 

Den väskan jag har nu är nog den billigaste, och den är väl inte den bästa men fyller sitt syfte. Ska dock skaffa ny…

tezzla
2013-09-04 09:38
1

det är olika från idivid til individ, vet jrt som jag personligen inte skulle kalla för jrt, lata hundar som inte har något föremålsintresse alls eller jakt i sig, jag tycker inte om de som föder upp och anv ordet sällskapsrussel, det är en grythund i första hand, en hund som ska ha mycket jakt/skärpa, sen kan den sjklart användas inom mycket, bara ägaren är aktiv och hunden gillar träningen

för oss är det väldigt olika, men försöker hitta en bra balans med fysiskt träning och hjärngympa, passivitet mm

vissa dagar kan vi vara ute i skogen och gå 4-5 timmar och andra kan vi ta en lugn promenad och hälsa på en halvdag på ett äldreboende t.ex

tränar vi dw/wp så tränar vi olika, ska försöka träna 2-3 ggr i v nu höst/vinter, då kan vi lägga upp träningen olika, en dag tränar vi lång lätt dw, ex går 8 km med 1-2 kg, en annan dag värmer upp och fokuserar på tungt start/stop med kedja, en annan kortare sträcka med tyngre intervaller, vi joggar även mycket, promenerar med klövjeväska, klickar in tricks, tränar lydnad, ställer ut, åker till grytet, spårar en hel del, tränar lite agility för kul och aktivering

Mina grabbar är i fin kondition och kräver lite, de behöver få tömma sin energi på något sätt för att vara lugna inne och sova

Gia91an
2013-09-04 09:49
0

Tezzla har en bra beskrivning på hur JRT funkar… :-)

[SammieS]
2013-09-04 11:31
0

Kopierade detta från SKK om jack russel:

Användningsområde

Jack russell terrier är en sällskapshund men också en duglig jaktterrier, lämpad för grytjakt. Det är en positiv hund, förväntansfull och glad möter den de flesta utmaningar. Man ska vara medveten om att jaktinstinkten finns där, även om man inte tänkt använda hunden till jakt. Jaktinstinkten utgör en motor hos hunden, och den motorn kan användas till så mycket annat, till exempel hundsporter som agility, spår och eftersök.

[SammieS]
2013-09-04 14:33
0

men #8 

Skulle du tro att cirka 2 timmars promenad per dag + trix osv skulle vara nog för en vuxen jack russel?

tnoet
2013-09-04 15:54
0

Som tezzla säger beror det helt på vad man har för individ. Jag har en ganska lat JRT och henne kör jag aktiveringspromenad minst 1,5 timme om dagen samt tränar antingen trix/lydnad eller agility nån timme utöver det.

Försöker också cykla med henne någon gång i veckan och spårar med henne kanske varannan, var tredje vecka.

Jag tror att 2 timmars promenad + trix som du säger ovan skulle göra de flesta hundar nöjda. :)

[SammieS]
2013-09-04 17:27
0

åh så skönt o höra 🙂

Okejokej!

WildaE.R
2013-09-10 12:55
2

Detta har jag ganska bra erfarenhet av och har kollat upp med både veterinär och privata lektioner med etolog osv. Jag har en Jack Russell terrier som har otroligt mycket motor så vad du måste göra är att se efter vad din hund behöver och tycker om. Jag började med att träna min hund fysik genom att släppa henne lös, fick rusa, springa och vandra som hon ville, detta blev hon väldigt trött utav med blandning av psykisk träning ex lydnad. Men detta gjorde min hund väldigt stressad med tanke på att hon har mycket motor så jag började med promenader som varierade mellan 30 min till 1,5 timme, men detta gjorde inte min hund trött alls, då fick jag reda på att en promenad för en hund är ingen träning utan det jag fick tips att göra är att ha min hund kopplad men gå i olika terränger, klättra på stenar, bänkar och olika saker, på en promenad kan jag helt plötsligt vika in i skogen o klättra på stenar balansera på stockar osv, pysa in på en park och låta henne leka med de olika leksakerna där inne, ex bildäck osv. Vilken hund som helst mår inte bra av att bara gå promenader på asfalt eller endast i en terräng utan gör enkla saker under promenaderna och ha lite fantasi så kommer sin hund bli mycket tröttare och må bättre. Lite tips på hur du kan få din hunds vardag mycket roligare under promenaderna, sen är det väldigt bra som du säger att slänga ut lite godis och låta hunden nosa och arbeta med deras instinktiva beteenden. Jag har faktiskt slängt min hunds matskål, så nu äter hon ur toarullar (vilket får hundens ursprungliga jaktbeteende att uppfyllas, slita o dra i byten för att få mat) , köpt olika sorters aktiveringsbollar hon får kämpa med att få maten ur, även slänger ut maten på trädgården. Det jag vill säga är att du kan ha vilken hund som helst som sällskapshund, men du kan göra olika väldigt enkla saker för att få hunden att må bra och faktiskt få vara en hund. Lycka till.

[SammieS]
2013-09-10 15:41
0

Jag har bara läst på SKK att jack russel är en sällskapshund.

Ja, jo vi bor i naturmiljö så det blir inte bara asfaltspromenader och bra tips om att hon får klättra på lite stenar m.m.

Trix osv, och att söka efter godis kommer hon få göra både ute och inne.

Har ni era jack russel lösa utomhus ibland eller är dem alltid kopplade?

Mr_Si
2013-09-10 20:33
0

#15 har alltid min tjej kopplad men det beror på att inkallningen är näst intill noll och att hon inte hanterar hundmöten bra :/

Annette
2013-09-11 07:46
0

När jag är ute och går med vår JR hittar vi alltid på olika övningar. Det är nog därför han tycker det är roligare att gå ut med mig än med de andra i familjen ;)

Vi varvar promenaden med de olika konster och övningar han kan. Hoppar upp på murar, stenar och annat. Sitt, ligg, död, gå runt, rulla osv. Nu har jag börjat med "stå" för jag funderar på att ställa ut honom. De lär sig otroligt fort.

Vår JR är väldigt lugn men han måste få använda huvudet. Vi aktiverar honom många korta stunder om dagen inomhus plus promenader och aktivering utomhus. Tyvärr kan vi inte heller ha honom lös där vi bor eftersom inkallningen helt slutar att fungera när det finns katter i närheten och det finns det gott om här. Men jag upplever att han trivs bra ändå. Ett 8 meter långt flexikoppel ger trots allt en viss frihet.

tezzla
2013-09-11 10:52
1

Birk är lös på vissa ställen pga ålder, är inte 100 på honom, Yatzy kan jag ha lös så gott som överallt, men har koppel i respekt för andra, men han är lös i skogen jämt och om vi är på en plats där ingen skulle ta illa upp, det finns hundrädda människor även om det är en liten hund, men i skogen är mina 3 alltid lös, Birk kopplad vissa bitar