Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettbeteende
Läst 913 ggr
Lissi08
0

Tips innan valpkursen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har precis fått en valpis på 15 veckor nu. Jag har haft honom i ca. 1 vecka och har redan börjat med träning så klart. Han är väldigt lätt lärd och lugn.

Jag vill gå på valp kurs men finner inga som startar nu i sep. Finns ett som startar 20/10 men jag oroar mig att det är lite sent då?

Jag behöver tips ang. vad jag kan göra och hur jag kan träna honom innan valpkursen för att det känns som om vi kommer halka efter
med träningen.

Jag har lite svårt med kontakt delen. Bombón, som han heter, är bra på att lugna ner sig när jag säger till ex. imorse genom att sätta sig när en förskola gick förbi istället för att springa fram till de skrikiga barnen. Men jag vet inte riktigt hur jag ska träna upp kontakten (att han ser på mig när jag säger åt honom) och hur mycket kan man förvänta sig?

Han reagerar på mig när jag säger Bombón men jag är inte säker vad han relaterar det med.

WildaE.R
3

Jag har en underbar övning som har funkat bra på min hund, det kallas skvallerträning. Detta kan du göra på ett ställe där du vet att det är mycket folk som går förbi osv. Vore jag du skulle jag köpa en klicker som gör träningen mer effektiv, du klickar som beröm ist för röt och ger sedan belöning (godis) Du tar med din hund i koppel eller långlina och sele, har en massa gott godis i fickan typ köttbullar eller något. Du går en bra bit från människorna, hundarna, barnen eller vad d nu vill träna på. Så fort din hund tittar på människorna men står fortfarande kvar vid dig berömmer du och kastar en godis en liten bit snett bakom dig, detta gör du tills din hund har fattat galoppen, sedan minskar du avståndet. Efter ett tag väntar du med belöningen och endast röstberömmer och väntar ut hunden tills den tittar på dig då berömmer du med godis som du kastar snett bakom dig. Dett gör att hunden stannar kvar hos dig men skvallrar alltså att den säger, här är det människor titta matte, tack säger du för informationen genom att du berömmer. Men detta kräver att du kanske gör lite kontsktövningar hemma först. Ex Lägg en godbit på golvet med handen över, hunden kommer försöka få tag på godiset och kommer tillslut titta på dig då berömmer du jättefort och lyfter handen och ger ett varsågod. Du kan även ha en godiset i handen som du sätter öppen framför hundens nos, så fort den vill åt godiset stänger du handen och så fort den tittar bort öppnar du handen och så fort hunden tittar på dig ger du godsintes med ett varsågod. Du kan även ha en godisbit i handen, ha handen stängd men visa hunden vad som finns och låt den lukta, sedan för du handen ut från din sida och bara väntar ut tills hunden tittar på dig, då sträcker du fram handen till hunden och ger den godiset. Denna kan du sedan utöka genom att ställa dig upp med hunden framför dig,vis vad du har i handen och sträck sedan ut händerna som ett T, vänta ut tills hunden tittar på dig och då ger du godis. Vill du kan jag lägga in en film med alla dessa övningar. Lycka till

Lissi08
0

Ja Gud vilka bra tips ! Tusen tack! Det ska jag genast börja med. Snällt av dig att skriva så detaljrikt. En film vore dunder att se på för att se om jag gör rätt

WildaE.R
0

Har testat med två olika filmer men det funkar inte att ladda upp dom tyvärr:( men ska testa en gång till o för över dom till datorn :)

WildaE.R
0

Nej, tyvärr det funkar inte. men har du några frågor på mer detaljer kan du ju bara skriva dem, ska ha utkik här.

Gia91an
0

3# Tryckte du på Infoga video? :)

Annars kan jag tipsa om att lägga upp på Youtube och länka om du inte får det att funka! :)

Gia91an
0

1# För övrigt underbart inlägg! :)

WildaE.R
0

Ja, jag tryckte på det mesta hehe. Ja jag funderade på att testa youtube. :) tack

TeaOchHanna
0

Jättebra tips du fått! 

Jag gick valpkurs förra året och då körde vi kontaktövningar vid varje tillfälle. Det som Wilda skrivit är två superbra övningar men vi började från grunden med att klicka med klickern direkt hunden tittade på oss (det kunde vara att den bara sneglade första gången) och gav riktigt gott godis. Kan dom klicker går det jättefort att inse att det är värt att titta på matte/husse för då blir det något gott! Sen kan man snabbt utveckla det till dom övningar som Wilda skrev om :)