Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettvalptiden-och-uppfostring
Läst 1846 ggr
[tk1971]
0

Halva könsmognaden

Ja, lilla Fia är nu drygt 13 veckor och således inne i den halva könsmognaden. Jag märker tydligt att hon är i nån slags "trotsålder". Bl.a. är det mycket svårare att få henne att gå ordentligt i koppel, vilket inte var nåt problem för bara ett par veckor sedan. Hon sätter sig och vägrar gå, eller så bara måste hon sniffa på nåt åt alldeles motsatt håll som vi ska åt. Dessutom bits hon värre än nånsin. Hon har också börjat skälla i trädgården på hundar och folk som går förbi. Grannarna tittar lite surt på oss.

Har ni några tips på vad jag särskilt ska tänka på nu? Jag vill ju inte förstöra hela hennes framtid för att jag inte tänkt på nåt som är viktigt!

Förresten, varför finns det ingen valpavdelning på det här forumet?

TeaOchHanna
0

Jag har en tik på 15 månader så gick igenom det du pratar om för inte allt för länge sen :)

Jag fick tipset att när vi var inne i en trotsperiod hålla konsekvent på dom regler jag satt upp och bara träna det hon redan kunde. Det är så mycket hormoner som bara sprutar ut i kroppen och ibland måste man bara vänta ut det. 

Skulle hon börja utveckla något som verkar som en ovana så borde du nog bryta det direkt. 

Jag hade inte jättestora problem med Teas trotsperioder men jag märkte att hon blev disträ, luktade på allt och var lite tuffare. Men det blev bättre med undantag för nya perioder som dyker upp, typ 6 månader, första löpet osv :)

Gia91an
0

TS, jättebra reflektion med valpavdelning. Eftersom det är många valpfrågor så ska jag se om jag kan lägga till det direkt! 👍

Gia91an
0

Nu la jag in en ny grupp som heter "Valptiden och uppfostring"… Vill du jag ska flytta denna tråden dit TS?

[tk1971]
0

Åh, tackar! Ja tack, den här hör ju dit egentligen så du kan ju flytta den.

Gia91an
0

4# Nu är den flyttad! Nu hoppas jag du får en väldigt massa bra tips här med!

Enda tipset jag har är att vara riktigt envis och att hålla ut. det tar slut till sist och då kommer det lilla monstret förhoppningsvis vara helt underbar! Och precis som TeaochHanna skriver så fortsätt öva på det hon redan lärt sig! Du klarar detta med! 👍