Rumsren vilken ålder
Vilken ålder blev DIN hund rumsren? (Om den är rumsren alla hundar är ju inte det)
min hund är snart 5 månader och verkade verkligen rumsren men nu närmaste veckan har hon både kissat o bajsat inne vi är jättenoga me att ta ut henne men de är bara å kämpa på 🙂🙂
Min hund blev rumsren hemma när hon var nio (9!!!!) månader och på övriga platser såsom jobbet och hemma hos andra när hon var ett år. Detta trots att jag lärde henne kommandot "kissa" från 8 veckors ålder och tog ut henne med jämna mellanrum hela tiden.
Det är nog väldigt individuellt och även om hunden räknas som "vuxen" och ännu inte är rumsren så behöver det inte vara ditt fel. Allt tar sin tid!
Dock ska jag inte sticka under stol med att jag höll på att bli GALEN och trodde det var något fel på hunden innan hon blev helt rumsren. 😉
Min valp är nu nästan 14 veckor och jag tycker det går rätt bra med kisseriet. Hon brukar väcka mig med ett litet gnäll på nätterna och då släpper jag ut henne i trädgården. Det var länge sen hon kissade inne på nätterna. På dagtid händer det nån gång. Hon har bara bajsat inne en enda gång och då var det mitt fel, jag var inne i duschen och hörde inte när hon ville gå ut.
Men jag förväntar mig inte att hon ska bli rumsren redan nu, det får ta den tid det tar.
Min förra jackis bajsade inne på nätterna tills hon var nästan ett år. Det berodde inte på brist på träning, jag försökte verkligen, men hon var väl omogen. Men hon slutade kissa inne mycket tidigare än så.
Vid 9 månader var Hugo någorlunda rumsren om jag minns rätt.. Aldrig haft en hund det tagit sån tid för.
Han kissade och bajsade alltid under sängen. Kunde varit när vi precis kommit in. Var en kämpig valptid 😛 Men rumsren blev han ju ändå tillslut. 😉
tror hon var 4-5 månader….
vid 4 månader kunde de ta många dagar mellan olyckorna.
5 månader så var de inga olyckor.
Vi kämpade som djur med rumsrenheten, de första 8 veckorna var vi ute varje timme dygnet runt sen utökade till varannan sen var 3 sen var 4de och nu är det 4 gånger per dag vi går ut vid 11 månader.
Jackie