Är det olagligt?
Var med om en grej nu för tredje gången som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Jag och min kompis var ute och red idag när vi red förbi ett hus. Utspringandes kommer två stora typ huskeyblandisar. Den ena sitter alltid i kedja utan tecken på mat och vatten någonstans och så skäller den hela dagarna. Den andra är en valp som är lös som nu är ca 7 månader (alltså ganska stor).
Valpen rusade mot mig och min kompis på hästarna, i sista sekund kommer ägaren och ryter på hunden. Hunden stannar, men lyder inte direkt utan börjar liksom cirkla framför oss. Som om han inte bestämt sig vad han ska göra än. Mannen hade alltså inte helt utan kontroll, men är kanske inte den vettigaste hundägaren heller liksom.
Det är tur att hästarna vi har är de absolut säkraste man kan tänka sig, men det finns fler som rider där som inte alls har så stabila hästar. Plus att när jag cyklat där med Stacey har unghunden sprungit ut och sprungit mot oss en gång tidigare, vilket inte är asbra när MIN hund inte riktigt funkar med andra, och det blir inte bättre av att hunden springer mot oss med rest ragg och skäller.
Jag vet inte, jag blir riktigt irriterad över att den ena hunden hela tiden är lös (förra gången fick min sambo bära tillbaka den för att den skulle låta bli Stacey, den var alltså mindre då) och dessutom att den andra sitter i kedja utan vindskydd, mat, eller vatten året runt känns ju inte heller så väldans bra.
Borde jag anmäla, och i så fall vart? Känner liksom inte att det är säkert varken för omgivning eller hundarna!
Det är ganska strikta regler för uppbindning av hund. Du kan läsa om dem i föreskrifterna om hund och katt. Jag TROR att en hund måste sitta i löplina om den är uppbunden utomhus utan övervakning (där övervakning inte räknas som att någon är hemma).
En anmälan gör du till länsstyrelsen (eller gjorde iaf förra året). Du kan göra en anmälan anonymt om du vill. Det utnyttjade jag när jag anmälde en granne i porten bredvid, och jag förklarade varför för handläggaren och hon förstod mig fullt ut.
Medarbetare på jack russel terrier
1# Ja alltså, han är bunden i en kedja, även när bilen inte är där så jag antar ingen är hemma (men vet inte säkert). Hunden skäller 24/7 också. Det är ju liksom stora hundar, och jag är ganska orolig över vad som kan hända ifall barn går förbi och ägaren inte är där att ta fast valpen. Valpen är liksom inte så liten längre…
Ska nog kontakta länsstyrelsen. Detta är ju som sagt inte första gången. Och det är aldrig dåligt ifall någon blir kollad en gång extra.
Jag skrev ut en lapp från ssk hemsida, Skäll inte på hunden. Sen strök jag under de punkter jag tyckte dom längre ner på gatan borde tänka på! Bland annat att varken tama eller vilda djur vill bli jagade av hundar. Att hunden ska hållas kopplad osv.
Avskyr när det kommer lösa hundar när jag rider! =(
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
3# nej men precis! Hade inte ägaren varit där hade jag definitivt haft hunden på mig och hästarna. Nu vart jag i alla fall inte orolig för att hästarna skulle vara rädda, men som sagt det är inte BARA jag som rider där…
Lapp kanske skulle vara något att göra… Från SKK alltså… Är dock väldigt osäker på om han skulle ta till sig det… Men det kan ju vara något att göra innan man anmäler kanske?
Jag kände att jag hade velat att personen ifråga skulle pratat med mig om mina hundar gör något, innan det blir anmälan =) Därför jag la lapp, fegis jag vet ;)
Även den lugnaste hästen kan flippa!
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
5# Jo jag är lite av samma åsikt. Att man ska prova att prata först… Men lapp blir nog samma tillvägagångssätt här i så fall faktiskt. Denna mannen är lite allmänt läskig… Så tja, lapp blir det nog…
Jo visst kan även den lugnaste hästen flippa!