Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 3155 ggr
WilleBus
0

Kastrera eller inte?

Vill höra era erfarenheter ang kastrering av hanhundar. Jag hade eventuellt tänkt att kastrera Wille snart. Vad finns det för för- och nackdelar?? Jag har hört att de kan bli inkontinenta. Är det vanligt? Pälsen ändrar sig. (Wille är släthårig.) Stämmer det? Han är som sagt ca 7 månader, så det borde väl vara dags nu isåfall? Det jag främst vill uppnå är en lugnare hund, där vi slipper allt rännande/nosande efter löptikar. Att han blir lugnare vad gäller revir, de blir ju av med en del av sin manlighet och blir en "det", sägs det ju. Mer tollerant mot andra hanhundar. Man kan dessutom förebygga att de får vissa sjukdomar. Tacksam för åsikter, för och emot.

michanna
0

vi kastrerade våran förra hund när han var runt året..

Fördelar.. Han brydde sig inte lika mycket om löptikarna..  innan låg han och pep och vägrade äta under några dagar.. och då bor tiken 50 meter bort.  Var inte lika benägen att hävda revir.

Nackdelar. Han vart väldigt lugn , jagade med honom och han vart nte lika villig.. la på sig vikt.. kissade inne oftare..

Annette
0

Läs på ordentligt innan du gör något oåterkalleligt. En seriös veterinär förordar alltid att först testa kemisk kastrering.

Finns fördelar men tyvärr också massor med nackdelar. Jag var på en föreläsning i detta ämne i våras och kom fram till att det finns risk för så mycket negativa effekter att jag aldrig kommer att kastrera någon hanhund. 

Tänk på att veterinärerna tjänar pengar på att kastrera. Det medför tyvärr att de mindre seriösa kastrerar utan att ta reda på fakta om varför.

tezzla
0

det finns mycket nackdelar med kastrering också, har varit för, men har ändrat mig, ska på stor föreläsning om det i okt =) tycker också kemisk kastrering om det nu behövs, men många kastrerar i förebyggande syfte för problem/lugnare hund, det tycker jag inte är ok

SmileyMalin
0

Har en kastrerad. Han är fem år och kastrerades när han var 1.

Fördelar:

Han är ointresserad av löptikar

Han går bättre ihop med andra hundar

Han är lättare att kommunicera med

Han har fått ännu mer motor och arbetsdriv

Han går inte och småskvätter på promenaderna

Han är lugnare och mer hanterbar

Nackdel:

Han har fått lite sämre päls (strävhårig), han hade dock rätt kass päls innan också så nu rakar vi honom istället för att trimma

Andra hundar kan bete sig lite lustigt för att dom inte riktigt vet vad han är. Den här hunden har dock alltid haft svårt att kommunicera så han hade svårt att umgås med andra hundar även innan kastreringen och det är helt klart bättre nu!

Sen har jag en snart 2-årig hane som jag valt att inte kastrera, dels för att han är både fin och otroligt trevlig vilket gör att jag inte vill ta bort möjligheten att avla på honom och dessutom är han väldigt okomplicerad. Skaffar jag en tredje kommer den dock kastreras tidigt dels för att jag inte vill ha för mycket hormoner i flocken och dels för att jag i första hand vill jobba med mina hundar och då är könsdriften helt enkelt i vägen 😉