Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 2031 ggr
TeaOchHanna
0

Har era hundar allergier?

Hejsan! Tänkte höra med er om ni upplever att era jackisar är extra känsliga mot något speciellt, exempelvis någon växt, knott eller någon mat? 

Jag har nämligen lite problem med min tik Tea, hon verkar vara extra känslig mot olika saker så jag undrar om det kanske är typiskt för rasen? Jag har inte hört eller läst något speciellt om allergier eller överkänslighet förut. 

Vi har haft tre incidenter under året jag ägt henne (Hon är snart 16 månader). Första tillfället var efter en promenad när hon var 11-12 veckor, när vi kom hem började hon svälla upp i ansiktet och fick nässelutslag över hela kroppen. Veterinären trodde det var en växt (förmodligen skvattram som är giftigt, vi var i skogen där det fanns sådana plantor), enligt honom är det bara växter som ger nässelutslag.

Andra incidenten var i början av sommaren när jag jobbade i skogen och Tea var ett år. Det var mycket knott där vi var och helt plötsligt såg jag att Tea svullnade upp i ansiktet. Det såg precis ut som om hon blivit huggormsbiten men veterinären vi åkte till såg inget bett och vid återbesöket dagen efter hade hela svullnaden gått ner så huggormsbett var helt uteslutet. Hon hade inte heller nässelutslag den gången så en växt var uteslutet.

Tredje incidenten var igår efter sena eftermiddagspromenaden. Hon var kopplad så jag hade full koll på henne men hon plockade upp något bär från backen som hon spottade ut direkt jag sa åt henne. När vi kom hem började hon se ruggig ut precis som hon får nässelutslag. Jag gav henne kortisontabletter som jag fick utskrivet till henne för att ha med i skogen om det blev en ny knottincident och efter någon timme hade utslagen gått ner. 

Hon har även spytt båda gångerna hon fått vaccineringen mot kennelhosta mm. vilket veterinären aldrig hört talas om förut.

Kan det vara att hon är så liten som gör att hon reagerar extra när hon blir utsatt för någonting, jag tänker att en liten kropp är extra känslig. Det har ju hänt vid så olika tillfällen och med så lång tid mellan tillfällena. 

Kan vara bra att veta om det är ganska typiskt för rasen eller det är min hund som är extra känslig.

//Hanna

Gia91an
0

När vi tog över Stacey fick vi veta av förra ägaren att hon var allergisk mot allt. Men att de inte kollat vad. Vi kollade runt och fick då uppfattningen om att det var ganska vanligt med allergier hos just JRT… Vi provade oss dock fram och tack och lov så tål hon allt än så länge… 

Men jo, det har nog diskuterat i en tidigare tråd att det eventuellt borde stå med i rasbeskrivningen då det förekommer ganska ofta…

Ska dessutom direkt göra en undersökning om saken så får vi se hur det står till här på sidan!

tezzla
0

har 2 st, ingen är känslig mot något

tnoet
0

Har aldrig hört att Jack Russell specifikt skulle vara mer allergisk än andra raser. Min tik har aldrig visat överkänslighet mot något hittills.

Gia91an
0

3# Tror inte det vart menat som att de specifikt skulle vara mer allergiska, men i tråden jag läste (antagligen här eller random ställe på nätet) innan jag skaffade Stacey så var det många som hade hundar med allergi. Och många tyckte att det skulle stå i rasöversikten… Men jag kommer som sagt inte ihåg var jag hittade det… :(

TeaOchHanna
0

Tack för inputen! Jag är inte helt säker på om man kan kalla teas reaktioner för allergi egentligen, hon har blivit knottbiten efter det men inte reagerat… Det är jättekonstigt men jag håller tummarna för att hon inte blir riktigt allergisk mot något.

Jackie 2012
1

Min tös svullnade upp när hon satte nosen i ett geting/bi bo… Hon hade gadden kvar, när vi fick ut den och gick svullnaden ner efter ett par timmar å då hittade vi ännu en gadd. Enligt nätet är de ingen allergi utan bara en vanlig reaktion av giftet.

En gång när jag tog ut en fästing så fick hon som en hård kula efter, även denna enligt källor på nätet är en vanlig reaktion.

>Dock så kan jag meddela att tösen nu haft hudutslag i ca 4 veckor…. det verkar som om de är någon form av matkänslighet. Vi är hos veterinären på utredning, det har gått 2 veckor med allergifoder, fiskolja och klorekidshampo (eller hur de nu stavas) samt en omgång parasitmedicin. Vist vanligt på valparna, men om man inte utsätter dem för stora mängder så försvinner det  vuxen ålder.

träffade en hund igår som var allergiker, men detta pga att de är vanligt med kvalster på hunddagis.

JackieOskyldig

Gia91an
2

6# Lät inte jättekul det där med massa schampoon och så vidare! Vi hoppas här att ni hittar vad det är (både för dig och TS) så att det blir lite enklare i vardagen! 🌺