Hantera hur? (Hjälp :( )
Vill rådfråga lite, få feedback helt enkelt. Det är såhär att min pojkväns familj bestämde sig i början av året att betäcka sin ena jrt tik. (Tiken har innan detta haft en kull där de har behållt en valp).
Långt innan detta skedde planerade jag att skaffa valp på annat håll, en nära vän till mig med stort hundintresse skulle hjälpa mig med allt då jag inte var riktigt 100 på processen hur allt skulle gå till osv.
Dock kom ju tillfället när det föddes 2 friska valpar i kullen. Jag hade innan letat efter en aktiv, arbetsvillig ras så då blev det bestämt att familjen skulle behålla den ena valpen och jag köpa den andra av dem.
Nu är min Teemo snart 5 månader gammal, jag har redan från den dagen han kom hem till mig tränat allt möjligt med honom, så idag är han en väldigt lugn valp som inte bits 98% av fallen, hoppar inte, kan vänta(kommandot stanna) istället för att överrumpla folk om det kommer gäster, samt trixen sitt, ligg och tass (duktig på inkallning också).
Så nu till problemet. Mamman till valparna har tidigare tränats mycket och varit med i tävlingar tidigare, dock 'tröttnade' familjen antar jag då de inte gör sånt längre (de snackar om att börja igen). Tiken från första kullen är inte direkt väluppfostrad. De leder inte sina hundar så de får göra som de vill i princip. Vilket har gjort att alla tre är nu väldigt stissiga, tar plats, hoppar upp på möbler (inklusive matbordet), skäller så det skär i öronen när det kommer besök, samt har dålig kontakt till människor(förutom den tränade hunden). Den enda de lyssnar på i familjen verkar vara mamman då de lyssnar till henne.
Jag tänkte långt innan jag fick hem Teemo att jag vill inte ha en sådan hund. Jag vill ha en lugn hund som kan vara avslappnad inne men som gärna jobbar och är framåt när man leker/tränar ute. Som förstår gränser, ja ni förstår.
Jag och min pojkvän hade inte varit hemma hos hans familj på länge så igår åkte vi dit för att hälsa på så att hundarna fick hälsa med för de funkar inte bra med okända hundar. Det började med att valparna såklart ville leka. Vilket dem gjorde i säkert en halvtimme, jag såg på Teemo att han flämtade för fulla muggar så jag avbröt leken, tog upp honom och satte honom vid min sida där jag hade datorn. Han kunde inte slappna av alls för deras valp for runt och ville fortsätta leka och försökte då jaga igång de äldre hundarna. När Teemo sedan till slut hade lugnat ner sig lite så satte jag ner honom igen, och då satte valparna igång och leka igen.
Jag förstår att valpar behöver aktivering och inte bara sitta stilla men med tanke på hur länge valparna hade lekt samt att vi hade tränat på brukshundsklubben tidigare på dan så tyckte jag att de kunde ta det lugnt ett tag. När jag avbröt leken igen och då blev jag ifrågasatt varför valparna inte fick leka. Precis som om jag var helt hjärtlös som inte tillät det.
Ville dels skriva av mig men dels också få tips kanske på hur jag ska hantera sådant här i framtiden? Jag hade önskat att Teemo kan vara lugn och sansad som han är hemma med familjehunden(de förstår att avbryts leken så är det slut). Men pojkvännens familj ser inget fel med att låta hundarna göra som dem vill, och jag vill inte Teemo ska vara helt okontaktbar när vi är där. Som det är nu känner jag inte alls för att åka dit. Det känns tråkigt att det anses extremt att leda sin valp istället för att låta den leda. Uppenbarligen fungerar inte det sistnämnda, med tanke på hur deras hundar uppför sig…
Halvpanik då pojkvännen föreslår att åka hem till sig :(
Knepig situation. Jag tycker du verkar göra helt rätt med Teemo och att din pojkväns familj inte alls är lika genomtänkta. Kan du inte försöka säga på något vis att om du ska ha med dig DIN hund så är det efter dina regler som du låter honom leka? Eller något sådant.
Jag har ju själv inte haft valp på länge, men passivitet är ju väldigt viktigt, och att kunna lugna ner sig trots att det är så roligt ju nödvändigt för att kunna ha en lugn och trevlig hund.
Hoppas du får mer feedback från de andra som är bra mycket kunnigare än vad jag är… :)
Vet inte riktigt hur jag ska hantera det med dem, tycker hela situationen är så tröttsam. Tycker jag har förklarat och förklarat och förklarat men verkar som mina ord går in genom ena örat ut ut genom andra xd
Känner igen det… hundar tar efter varandra väldigt fort!
Mina blir sämre på att lyssna, kan skälla på andra hundsar osv om min mammas hundar är med eftersom dom är lite stökigare och då tar mina efter. Likadant om vi har besök av väldigt vilda hundar som rusar omkring, hoppar i möblerna, skäller på allt osv. Då blir mina lite knäppa just den stunden men så fort dom stökiga hundarna försvinner har jag mina vanliga väluppfostrade grabbar igen 😉
Du kanske kan hjälpa din valp att komma bort lite från dom anda? Gå en liten lugn valppromenad och skyla på att valpen inte kan kissa och bajsa om det är andra hundar runt omkring. Ha med en bur som valpen kan sova i och i ett rum där dom andra hundarna inte får gå in osv
Se det som en utmaning. Ha med extra gott godis eller extra roliga leksaker och se till att det verkligen är värt för valpen att välja dig före den dom andra hundarna.
Du verkar ha gjort ett riktigt bra grundjobb med din fina valp 🙂
Tror precis som Malin att du gjort ett superjobb med Teemo!
Hur har det gått nu med din sambos familj? Har ni varit där? Har du kunnat få din röst hörd? :)
#3 Oj har missat att svara! Jo får skära upp ostbitar nästa gång jag ska dit.
#4 Jag har inte varit där sedan detta hände. Jag orkar helt enkelt inte. Har problem hemma med min syster och mamma samt jag har press från högskolan och ovanpå allt detta träna Teemo. Jag orkar helt enkelt inte att försöka få några som tycker att hundarna ska få göra som de vill att min inte ska få göra som de vill.
Snackade med lärarna på valpskolan och de höll med mig. De föreslog bland annat att låta Teemo vara i bilen med vatten ett tag för att varva ner. Jag hoppas att det kommer bevisa sig själv med tiden genom att jämföra min valp med deras. Fick idag mycket beröm på valpkursen att jag har så god kontakt med Teemo, de tyckte det var så kul att jag uppenbarligen har ett bra ledarband med Teemo. Det värmde mycket nu när allt känns så svårt <3
5# Det är i vilket fall skönt att höra att mitt i denna jobbiga situation så får du i vilket fall beröm från andra kunniga hundmänniskor i din närhet. Ta åt dig av det och låt tiden ha sin gång. Och precis som du säger får du nog motbevisa dem till sist! Vi här hemma håller i vilket fall tummar (och tassar) att det ska fortsätta gå såhär suveränt! Du ska se att det löser sig! :D
#6 tack så mycket! Känns bättre av att veta att man inte är ensam med sin syn på hunduppfostran :)
Vad säger din pojkvän om det hela? Bra att det fungerar bra för dig med din vovve annars iallafall :)
Han vill gärna åka till sin familj och hälsa på, han vill att det ska fungera och jag håller absolut med honom om det. Jag upplever dock att jag inte har han på min sida till 100%, därför känner jag absolut ingen lust att åka dit som det är nu. Han håller dock med om mitt sätt att uppfostra. Han tycker familjens hundar är väldigt ouppfostrade med, precis som jag tycker :L
#9 prata om saken med din pojkvän ordentligt och förklara hur du känner och hjälps sedan åt att prata med hans familj… du kan ju inte kräva att dom ska uppfostra sina hundar på något speciellt sätt men du kan faktiskt kräva att de respekterar din rätt att uppfostra din hund på det sätt du tror är bäst :)
#10. Panik, killen smsade precis om vi inte kunde åka hem till honom snart. Skrev som jag kände på sms. Får se vad han säger när han kommer hem… :L
#11 Lycka till! :) du ska inte ringa honom så du slipper gå och oroa dig?
#12 Han är hemma och är arg/vill inte prata alls. Suck.
13# Usch vad jobbigt :( Det är ju inte en orimlig önskan du har heller- att de ska acceptera ditt uppfostringssätt. Det är väl det allt grundar sig på egentligen..
Vi håller tummarna här hemma och hoppas det går bra! 🌺
#14 Tack! Får försöka prata sen, se om jag kan nå fram på något sätt. :)
15# Absolut! Lycka till som sagt! Och kom ihåg att du är jätteduktig! 🌺
Hoppas det löser sig… kanske går det bättre att prata när känslorna lugnat ner sig lite…
Hur har det gått Majbot?
Har fortfarande inte hälsat på. Rent mentalt är jag som en gelehög just nu. Massor med bråk hemma med syster/mamma, har funderat på ett och annat som bara är 'dumt' att göra. Min pojkvän och Teemo får mig att fortsätta och min kärlek till gymmet också. Jag har skrivit till mamman i familjen för att be om ursäkt för att allt blev så konstigt… Får se vad hon svarar. Tror inte det ska vara några problem direkt.
Tror mycket har att göra med att jag är ett vrak som sagt pga all skit som pågår här hemma så jag har svårt för att hantera situationer som det blev sist jag var där. Slutar med att jag bara sitter och gråter och inte vet vart jag ska bli av. Har funderat på att försöka få hjälp men jag vill inte att det ska sluta med att jag ska behöva knapra antidepressions piller fram tills jag flyttar hemifrån.
Usch det är så många bollar i luften nu.
Låter inte kul med massa bråk inte! Men skönt att din pojkvän inte är sur längre i alla fall! Var nog ett bra initiativ att smsa mamman med tror jag. Det kan nog lösa mycket!
Jag hoppas resten löser sig också. Men det brukar det göra till slut. Du klarar detta också! 🤗🌺