Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 1811 ggr
Vicks
0

Hund i bilen

Hur åker er hund i bilen när ni ska till affären, hämta barn etc.?

Hundbur, sele/bälte, på filt..?

🙂

tnoet
0

Mina hundar har alltid suttit lösa i bilen, antingen i baksätet eller i passagerarsätet. Jag har liksom lärt dom att när man åker bil ligger man still och tar det lugnt, och har därför aldrig haft behov av bur. Under hunddagisutbildningen fick vi också veta av vår lärare att hunden har större chans att överleva om den är lös än i bur vid krock, vet dock inte om detta stämmer.

Nu när det snart blir två hundar i huset har jag skaffat en liten dubbelbur att ha längst bak. Det är smidigast för mig när jag ska tävla och åka runt mycket. Skönt att kunna lämna dem i bilen med bagaget öppen (friluftskrok) och ha gott samvete.

Vicks
1

"Under hunddagisutbildningen fick vi också veta av vår lärare att hunden har större chans att överleva om den är lös än i bur vid krock, vet dock inte om detta stämmer."

Hmm, det var ju intressant fakta.🤔

tnoet
0

Ja, jag tycker det också.. De som höll i utbildningen hade varit med och skrivit djurskyddslagarna, så det var ju inga galningar om man säger så. De sa att lagen är författad på det vis som den är för att människan inte ska riskeras att skadas av djuret vid krock. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. :S

[Empisen]
0

#3 Tror det beror på om buren är krocktestad eller ej faktiskt.. 

Att ha sin hund lös i bilen är det värsta jag vet, min faster krockade varav hennes två Berner sennens satt lösa i backluckan, den ena flög ut genom sidorutan och bröt ryggen - Avled i polisbilen.
Den andra klarade sig med ett brutet ben. 

Nu har inte jag någon egen bil men oftast sitter Hugo i en tygbur i bakluckan, får dock inte plats om vagnen är med, då sitter han i fram nere vid fötterna "under" barnstolen.. Svårt att förklara men han kan inte flyga omkring iaf.

När jag har egen bil så kommer en ordentlig, krocktestad bur införskaffas 🙂

[tk1971]
1

Min valp sitter i en stor bur som finns i baksätet. Eller "sitter", för det mesta ligger hon ner och sover. Jag är oerhört tacksam för att jag har en hund som gillar att åka bil.

Mr_Si
0

I bälte :)

Gia91an
0

Stacey sitter med bälte och bilsele… Funkar jättebra här! :)

tezzla
1

krocktestad bur är det enda för mig, ibland sele om de åker med andra, men då ska den också vara krocktestad. jag skulle aldrig ha min hund lös i bil, har sett en olycka där hunden flög ut genom rutan här hemma, ingen vacker syn, visst kan man ha hunden lös, men om den får chock, beter sig illa om man själv är skadad så är det ju begränsad hjälp till sjukvård med, alla går inte in med en galen hund lös i bilen, nu kanske dom inte ser en jrt som så stort hot, men jag är för säkerheten för alla och rek bur som är krocktestad, sj har vi en dubbelbur av märket mim

LinaK
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Krocktestad dubbelbur, köpte en artfex i somras. Är supernöjd med buren!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
Gia91an
0

9# Vad kostade den? :D

michanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en sådanhär bur  från granngården.