Jack Russel som grythund
Jack russels är ju ursprungligen grythundar så jag funderar kring hur vanligt det är att de används som sådana idag. Någon som använder sin JRT i jakt eller känner någon som gör det? Hur fungerar det?
Jag testade lite konstgryt med förra hunden. Det fanns inte särskilt många russlar där, det var mest tax och tysk jaktterrier. Vet inte hur det är "i verkligheten", kanske finns nån som vet mer.
Hur det gick? Njae, min hund var inte särskilt imponerad av grävlingen. Hon gillade att springa i gångarna, men jag tror inte hon skulle ha varit särskilt lämplig som grythund.
Tror nog jag ska testa lite igen när valpen har blivit större, bara för att se hur hon reagerar 😉
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
det finns en hel del skkreg som jagar, kennlar som fokuserar på jakten! jag tror min ena skulle fixa det galant då han är väldigt framåt och orädd, har pratat med en kennelägare som jagar med sina och förhoppingsvis får vi komma ner och testa honom på riktigt utanför konstgrytet. många väger upp utställningsresultat först och det finns tyvärr många jrt idag som inte lämpar sig åt det dom är avlade för
film på min hund 11 månader
Jrtc avlar väl generellt mer på jaktlinjer än skk?
Medarbetare på jack russel terrier
Vi har en jakthund.. men ska inte ha honom till grytsjakt då vi inte har sånt på jaktmarkerna ( eller rättare sagt gryt finns men det mesta är sten.. ) Förra använde vi i jakt på älg,rådjur och även testade för vildsvin.
min uppföddare inom JRTC vill helst att man gör grytprover.. vilket vi funderar på..
Är grytprov något man tränar hunden för eller är det en sådan grej som hunden förhoppningsvis har i generna?
#älg alltså? tufft 😎
jag kör för att se om hunden har det naturligt i sig, och det hade han, ingen tvekan på första försöket, han sprang in i gången och enda fram till grävlingen och skällde
#spännande! man kanske skulle prova? :)
#4 vet du om det är vanligt att JRTs funkar som älg/rådjurs hundar?
jadå dom funkar ju bra i både älg och rådjur. Men har man en för tuff hund så är det inte lätt.. den ska ju inte bita djuret ..men driva det i stället..
Min valp på nu 6 månader har redan gjort en massa viltspår. vi gör och går minst 2 varje månad. ska gå viltspårkurs med honom.
Vet fler som jagar älg med jr. Men dom flesta jag känner har högställda jr
våran förra som sagt var ju mer ute i jakten , jagade mest älg och rådjur. fick 2 skjutna älgar och 3 rådjur förra säsongen för honom och då var han runt året. ( gick bort i maj pga bilolycka då han även rymde och jagade rådjuren upp på en stor väg.. )
#9 intressant! Tråkigt att hunden hamnade i en olycka! :(
#5 Jag tränar inte jakt/gryt själv men kan tänka mig att det till en viss gräns är träningsbart. Som avelsmaterial skulle jag tänka att Yatzy är det du vill använda. Ska du däremot "bara" ha en grythund måste du kunna träna den till att bli bättre (upp till den nivå som hunden har kapacitet för).
Sen inte sagt att den hunden du tränar behöver komma upp i samma nivå som de som har instinkten mer naturligt intakt, och som den jagande ras som vi har, anser jag att det är en egenskap som ska förvaltas väl (och inte avlas bort för att rasen ska bli mer "main stream").
Medarbetare på jack russel terrier