Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: aktivering
LĂ€st 2059 ggr
[SammieS]
0

Aktivering

Hej! 

Vad tycker ni Àr bra aktivering till en jack russel?

eller till er egen?

🙂

Cahira
0

SpÄr! VÀldigt ovanligt med hundar som inte gillar spÄr och Àr vÀldigt uttröttande. :)

SajtvĂ€rd för Vallhundar, PĂ€lsvĂ„rd & KlickertrĂ€ning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[SammieS]
0

Hur gör man dedĂ„ đŸ€”

Cahira
0

Googla "spÄr med hund" sÄ fÄr du massa lÀnkar. :) Finns Àven böcker pÄ bibblan!

SajtvĂ€rd för Vallhundar, PĂ€lsvĂ„rd & KlickertrĂ€ning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[SammieS]
0

okok

Gia91an
0

NÀr det gÀller fysisk aktivering Àr definitivt cykla det som Àr mest effektivt pÄ min donna, men om man talar om mental aktivering sÄ funkar det absolut bÀst att göra en kartong till henne, dÄ hon inte alls blir trött av spÄr.

Helt enkelt, fyll en toarulle med nĂ„got gott och vik sedan ihop kanterna. Öka svĂ„righetsgrad med större kartonger, och till min hund fĂ„r jag ta silvertejp om det ska ta lĂ€ngre Ă€n en sekund! xD

Mr_Si
0

blodspÄr genomförs genom att du blandar blod och vatten i en flaska, gÄr ut i skogen medan du sprutar ut blodvattnet i en linje bredvid dej fram till nÄgon form av skank. Sedan lÄter du spÄret ligga mellan 30 minuter och nÄgra timmar innan du tar med dej hunden dit och lÄter den ta upp och gÄ spÄret. De flesta hundar brukar precis som vÄr jrt tycka att detta Àr spÀnnande och roligt.

I övrigt sÄ Àr simning, jogging, cyckling, dragkamp, boll eller frisbeekastning, lydnad/trix, agility alla bra sÀtt att trötta ut sitt lilla monster :)

tezzla
0

vi gör lite allt möjligt, viltspÄr, agility, lydnad, weight pull, olika tricks, joggar, cyklar, Äker inlines, gÄr med klövjevÀskor, simmar

Challesengla
0

Hur anvĂ€nder du dig av klövjevĂ€ska (syftet)  och hur började du/ introducerade den för  hunden?

em.nord
0

Det Àr det som Àr sÄ underbart med rasen! Man kan göra det man kÀnner för, den passar till sÄ mycket! =)

Mvh Emma, LÄt inte rÀdslan att förlora hindra dig ifrÄn att spela!

medarbetare pÄ Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Elcyion
1

#8 Jag köpte en pÄ hööks som sitter helt ok. Jag började med att gÄ pÄ kortare promenader med den tom, och sedan har jag lagt i mer vikt efter hand. Just nu anvÀnder jag tvÄ glasburkar som jag delvis fyllt med vatten.

Det som Àr mentalt tröttande med en klövjevÀska Àr dels ovanan att ha en "rörlig" vikt pÄ ryggen samt att de hela tiden mÄste tÀnka lite nÀr du börjar fÄ upp lite vikt. Om de ska lyfta pÄ benet och kissa, kan de inte bara slÀnga upp det hej vilt som vanligt, för dÄ tappar de balansen ;)

Sen Àr det Àven en fysisk trÀning dÄ bl.a ryggmusklerna mÄste jobba.

Medarbetare pÄ jack russel terrier

Annette
0

VÄr kille tycker om att anvÀnda huvudet. Han sÀger till nÀr han vill aktiveras och sÀrskilt gillar han att att vi skiftar mellan olika kommandon: sitt-död-skall-rulla-back-ligg-gÄ runt osv.

Han Àr otroligt kvicktÀnkt och missar sÀllan.

SmileyMalin
1

Jag gör typ det hÀr (utöver vanliga promenader)

cyklar med hundarna (trav större delen och nÄgra rusher)

simmar hundarna under sommarmÄnaderna.

gÄr motorikpromenader i skogen dÀr hundarna fÄr klÀttra omkring pÄ omkullfallna trÀd och stenar.

Har minst en lÀngre strÀcka med enbart skritt pÄ nÄgon av dagens promenader.

TrÀnar styrka pÄ en pilatesboll.

Kör korta pass med tricktrÀning.

Kastar ut hundarnas mat i trÀdgÄrden sÄ att dom fÄr nosa upp varje kula.

Sen Ă„ker vi till klubben ett par gĂ„nger i veckan och trĂ€nar agility eller freestyle. Det varierar lite vad vi satsar pĂ„. Just nu blir det mycket agility men i september blir det nog bara freestyle đŸ˜‰ 

Har ocksÄ en vision om att komma igÄng lite mer med viltspÄr med Àldsta hunden som verkligen Àlskar det. Men tyvÀrr gÄr det lite segt

TeaOchHanna
1

Fick en klövjevÀska av mamma i julklapp att anvÀnda till Tea men hon var sÄ liten dÄ (6 mÄnader) sÄ jag vÀntade med den. Kom hem frÄn premiÀrturen nu, en km bara och hon gick direkt till sin bÀdd och la sig nÀr kom hem! Hon kÀmpade pÄ och jag sÄg att hon tyckte det var kul med extra utmaning pÄ promenaden! Helt fantastisk grej det dÀr!

WildaE.R
0

Vi aktiverar vĂ„r hunds psyke genom SpĂ„rning LĂ„ta bli att ge den mat i skĂ„l utan i aktiveringsbollar, toarullar, slĂ€nga ut den pĂ„ trĂ€dgĂ„rden osv. GĂ„r olika hundkurser i lydnad och tar med oss detta och trĂ€nar hemma. TrixtrĂ€ning Promenader i olika terrĂ€nger Promenader med olika aktiveringar, lydnad, klĂ€ttra pĂ„ saker, pysa in i en lekpakr och hoppa genom dĂ€ck, balansera pĂ„ bommar osv. Även hittat en n grej av aktivering och det Ă€r att gömma godis i ett trĂ€d, du tar nĂ„gra bitar och gömmer pĂ„ olika nivĂ„er i barken och lĂ„ter hunden leta och lista ut hur den ska fĂ„ tag pĂ„ godiset.

Mr_Si
1

mÀrgben Àr Àven populÀrt och fungerar utmÀrkt för att ge henne nÄgot att göra om hin har lite trÄkigt :)

Mr_Si
1

Dragkamp och bolljakt Àr ocksÄ kul :)

Gia91an
1

Jag gjorde en superbra leksak idag till Stacey
 En gammal pip (jag brukar inte köpa dem utan denna har jag fĂ„tt) lite stoppning och 4 strumpor. 

Det blev en vÀldigt hÄrd boll med "rep" som dessutom var luddig och som ibland pep. Intensiteten var vÀldigt mycket högre och bÄde jag och hund hade jÀttekul! Dragkamp Àr verkligen underskattat! :D

SmileyMalin
0

#17 kan du inte lÀgga ut en bild? :-)

michanna
3

En sak som tröttar ut vÄran mer Àn spring och leka Àr just att ta allt vÀldigt lÄngsamt.. Med en hund som gÀrna gÄr upp i varv och vill vara kvick sÄ Àr det vÀldigt tröttsamt.

Tex att gĂ„ fot lĂ„ngsamt. sitta och vĂ€nta
 slalom mellan benen men lĂ„ngsamt.. Heros gĂ€rna gĂ„r pĂ„ högvarv och han blir sĂ„ slut efter 5 minuter. lika slut som nĂ€r han sprungit 2 km..

Gia91an
0

18# Jag gör det nÀr jag kommer hem igen! :D

Gia91an
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blev det visserligen en dag senare, men hÀr kommer en bild pÄ Stacey och hennes strumpleksak!

Bilden Ă€r ganska bra för man ser lite hur den Ă€r gjord. Först bestĂ„r den av en strumpa, bomull och en överbliven pip som stoppats i den grĂ„ strumpan som sedan knytits innuti. Sedan Ă€r den turkosa trĂ€dd över den grĂ„ och den Ă€r fastknuten med den rosa strumpan. 

Och jag lovar, det Àr den bÀsta inneaktiveringsgrejen vi haft för Stacey nÄgonsin! :)

SmileyMalin
0

En sĂ„n  ska jag nog försöka mig pĂ„ :-D det blir ju liksom lite Ă„tgĂ„ng pĂ„ leksakerna đŸ˜‰

Gia91an
0

22# Den Àr underbar! Man tar ju bara gamla strumpor och en pip frÄn nÄgon dödad leksak. Som hittat! :D

Challesengla
0

Typ agility inomohus. Ngn som har bra tips pÄ bana och vad man kan anvÀnda för prylar till bana med?

michanna
0

fick tipsen att ta pantflaskor som slalompinnar.  fyll med vatten sĂ„ dom Ă€r lite stabilare..

Elcyion
1

#24 Kvastskaft som hoppinnar, prasslande kattunnel att springa igenom (rusta brukar ha en billig), rockring som dÀck

Medarbetare pÄ jack russel terrier