Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 1479 ggr
[tk1971]
0

Hur tänker folk?

Jag försöker träna min valp till att man inte behöver hälsa på alla hundar man möter, men min träning saboteras hela tiden av folk. Dels av folk som envisas med att ha sin hund lös trots att de inte har nån inkallning på den, och då springer den ju fram till min valp som blir eld och lågor och glömmer att jag finns. Och dels av folk som bara måste låta sin hund hälsa på min och lyssnar inte på vad jag säger om det. Som tanten med hunden som vi mötte idag. "Åååh, vilken söt valp, får de hälsa?" Och när hon hade sagt det var hennes hund redan framme hos min trots att jag gått åt sidan med min hund. Då var det bara att hålla god min. Hur ska jag kunna träna henne att strunta i andra hundar när detta händer hela tiden?

Såhär var det även med min gamla hund, med den skillnaden att hon var hundilsken. Plötsligt kommer det en hund galopperande mot min, jag försöker gå undan med henne och så hör jag "han är inte farlig, han vill bara leka". Och då tänker jag "men du vet inget om min hund. Att hon är liten och söt hindrar henne inte att hugga din hund i halsen, och då är det mitt fel fast det var din hund som var lös".

Jag blir så trött…!

Xristina
0

Men var inte tyst om det då :) Säg till dem på skarpen! Jag vet själv hur jobbigt det är, men hur ska de förstå om du låtsas som ingenting?

(Nu vet jag ju självklart inte om det är så, men det är mycket så det verkar på ditt inlägg)

[tk1971]
0

#1: Nu är det ju så att man träffar ofta samma hundägare gång efter gång när man bor i ett bostadsområde. Det blir väldigt trist stämning om man måste vara som en citron mot folk hela tiden.

Xristina
0

#2 Självklart blir det det, men din hund blir lidande, och du också, om du inte säger till dem. Förklara för dem att du försöker uppfostra din hund, och att de hindrar dig när de släpper fram sina hundar hur som helst.

Det är ju inte du som gör något fel, så säg till dem bara :)

[tk1971]
0

#3: Jag hade min förra hund i över 12 år. Under den tiden försökte jag med allt, inklusive att säga till på alla möjliga sätt. Jag frågade folk om de glömt kopplet, eller varför de inte använde kopplet om jag såg att de hade det med sig men inte på hunden, varför de utgick från att min hund också är snäll, att min hund har kennelhosta eller nån annan smittsam sjukdom etc. För det mesta fick jag sura blickar och näsvisa svar, om de överhuvudtaget svarade alls. Det lönar sig helt enkelt inte. Folk VILL inte fatta.

Gia91an
0

Jag har lite samma problem här, förutom att det är min hund som inte gillar andra. Och när man tränar hela tiden och folk ändå går mot en med sina hundar (som några av dem är värre än min) så fallerar hela träningen liksom. Har speciellt en man som följer efter med sina aggressiva whities… Även om jag går av vägen, tio meter ut så följer han efter och släpper ut sina hundar i flexina och står där och skrattar när jag försöker få stacey att lugna ner sig. Då är ändå min hund mer väluppfostrad när hon ändå inte reagerar lika mkt som hans hundar…

Honom kan jag verkligen bli galen på… :/ Skittrist…

TeaOchHanna
0

Kanske är fegt men en kompis tipsade mig om att säga/ropa att min hund har skabb/kennelhosta eller något annat riktigt smittsamt och jag kan säga att det verkligen funkar! Folk flyr fältet! Sen kanske det är svårt om det är någon man träffar titt som tätt på promenaden, jag vet själv att vissa hundmänniskor är riktigt knepiga men ett tips är att inte bli arg. Att bli fly förbannad (trots att man vill) kan trigga människor riktigt ordentligt, försök vara så konstruktiv som möjligt och förklara läget.

Elcyion
0

#4 Jag vet precis vad du menar :( Min jrt är folkilsk och hugger okända personer. Hundar är han lite snällare mot. Men folk VILL inte förstå. Hur mycket utfall Ludde än gör och vad jag än säger, bara MÅSTE de fortsätta att ha kontakt med honom, för han är så söt.

Medarbetare på jack russel terrier

tezzla
0

Jag har kört med lite, min hund har löss, det funkar bra!

Yatzy tränades även med munkorg inför jrtrace så då passade vi på att ha de på rastningar korta bitar med ibland, ingen som kom fram då heller ;) jag blir trött på folk, jag har sagt till på skarpen flera ggr och folk lyssnar inte, jag stannar ej om det är folk jag ej känner många ggr,  kmr det en lös hund så sparkar jag och skriker, inga lösa ska komma fram till mina, varesig dom är snälla eller ej

TeaOchHanna
0

#8 Håller helt med dig att ingen lös hund ska komma fram, jag gör också "utfall" och skriker åt främmande hundar som kommer fram till min, det lustiga är att ägarna inte verkar uppskatta det vilket jag faktiskt inte förstår… Sen försöker jag hålla normal samtalston mot ägarna.

Jag har ganska så bra pli på min hund lös men jag brukar bara släppa och träna henne där det är lugnt. Under senaste tillfället var det första gången Tea stack och det var efter en orienterare, hon ville springa med. Jag var så otroligt tacksam mot orienteraren som skrek och viftade bort Tea vilket jag sa till henne. Förhoppningsvis hänger hon inte efter några mer Joggare/orienterare.

Gia91an
1

6# Jo men visst är det så att det kan trigga människor om man blir arg… Jag brukar dock inte visa det, utan brukar mest svära åt honom när jag väl är hemma… Försöker i största mån undvika mannen… xD

Jackie 2012
1

Jag tränar min hund att vara lös samt när man bor i stan så får man samtidigt träna att de inte ska gå fram till andra hundar bara för att de är lösa…… min tös har varit jätteduktig på att stanna om vi sagt åt henne, men just nu för en kortare period så är hon lite svårare, hon är fortfarande valp men snart 1år….. hon har sina perioder hon sätter dövörat till vilket jag kopplar mera till valstadiet än till vår uppfostran.

jag tycker det är bra att träna hunden att vara lös men lyda ändå, har haft problem med att kopplet gått sönder mm och då har hjärtat varit i halsgropen, efter det så började vi träna henne på vara lös. Vi tränar även för om det kommer en situation där mina syskonbarn eller någon annan råkar tappa kopplet att hon inte får "frihetsryck". I stan finns det få ställen att träna och tyvärr så är dessa ställen även fulla av hundar också.

När hon märker att vi litar på henne så blir hon väldigt stolt och försöker göra allt för oss…. vi tror det är sunt för hunden…. så vi kommer fortsätta träna tills det sitter 100% i alla lägen och tillfällen.

JackieOskyldig

Gia91an
0

7# Det är lite svårt sånt där med folk som vill fram hela tiden trots att man ser att hunden reagerar negativt…

Man kan nog konstatera att folk inte tänker alls… 😕

Elcyion
1

Jag har mer än en gång funderat på att ta med mig en vattenspruta ut och bestraffa alla människor som vägrar lyssna på vad jag säger.

Medarbetare på jack russel terrier

Gia91an
0

13# Ja det är ju inte hundarnas fel egentligen ;)