Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 1810 ggr
[SammieS]
2013-09-28 11:59
2

Trimma?

Trimmar du din jack russel? 

Hur ofta isåfall?(När började du)

Mvh / SammieS

tnoet
2013-09-28 12:25
0

Doris är helt strävhårig och kräver trimning ofta. Jag har trimmat efter egen förmåga. Började rycka med gummitutor när hon var cirka 12 veckor och plockade då vad jag tyckte behövdes. Vid ungefär 1 års ålder gick jag en trimkurs för att lära mig hennes linjer och rycka med trimkniv. Det är först nu vid 1,5 års ålder jag lyckats få fram riktigt fin utställningspäls. Jag har trimmat ungefär en timme varannan vecka. :)

[Empisen]
2013-09-28 19:27
1

Hugo är broken och trimmas cirka en gång varannan månad. Behövs egentligen inte men jag har något emot när det sticker ut små hårstrån hej vilt på kroppen på honom.. 😛
Kör oftast igenom med trimkniv och klipper på tassar och i ansiktet. 
Minns inte när jag började.. Var väldigt sällan jag trimmade honom i början, har blivit oftare..

[tk1971]
2013-09-28 19:39
0

Min valp är snart 16 veckor och har brokenpäls. Jag har börjat fundera på det där med trimning. Jag vill kunna göra det själv och helst inte lämna henne till en trimmare. Problemet är att hon inte klarar/orkar stå still så länge. Jag har verkligen försökt att vänja henne vid hantering (inkl kloklippning, vilket gick jättebra i början men nu blir jag biten i händerna) men det är svårt. Borstning gillar hon inte heller.

Ja, ska man hålla i henne fast hon tror att jag håller på att ta livet av henne?

Gammelhunden klippte vi med maskin. Det tog en timme eller två varje gång.

Gia91an
2013-09-28 21:32
0

Jag rycker bort det lilla hår som ska bort på Stacey, men hon är nästan helt slät utom vid ryggraden. Det behövs liksom inte trimmas mer än så! :)

[tk1971]
2013-09-29 08:01
0

#1: Förresten, var hittar man de där gummitutorna? Djuraffärer?

tnoet
2013-09-29 08:42
0

#5 jag har köpt mina direkt av häromi på utställningar, men de finns även på nätet. Har sett att trimningsproffsen använder såna där i tjockt gummi som man har på kontor också. Det kanske är mer ekonomiskt eftersom man inte behöver slänga den efter en halv trimning. :)

Elcyion
2013-10-01 22:05
0

#3 Det kommer. Din valp är bara 16 veckor än så länge ;) Håll på de regler du har satt upp, men i pass som hon klarar av. Hellre 5 pass/dag än ett jättelångt 1 gång/vecka.

Ludde hatar att bli ryckt, men det går bättre och bättre. Han är broken (väldigt slät päls utom det som ska ryckas bort = han ser ut som en toaborste).

Jag rycker i perioder när andan faller på. Ludde ställs inte ut, hatar regn och kyla (det är därför täcken uppfanns *s*) och vi kör någon hemma variant. Någon gång i framtiden (2050?) har jag väl någon idé om att han ska vara snyggt ryckt, men det är inte direkt något högprioriterat för mig.

Medarbetare på jack russel terrier

tnoet
2013-10-02 08:15
0

#3 Min tik är som sagt 1,5 år och har inget problem med själva trimningen, men tycker att det blir väldigt tråkigt att stå still längre stunder. Därför trimmar jag bara en del åt gången (rygg/sidor, ben, huvud/framställ, bakställ/svans) i 45-60 min max. Jag vill att hon ska tycka det är avslappnande och skönt att trimmas, så därför kommer jag aldrig pusha henne längre än så. För hennes päls funkar det att inte ta allt på en gång! :)

[tk1971]
2013-10-02 08:19
0

Nu har jag skaffat såna där gummitutor. De verkar ju väldigt bra för att få bort död päls. Men frågan är hur jag ska övertyga hunden att vara lite still 😉