Bra hull?
Jag får höra ibland att min tik Tea ser för smal ut, jag föder henne så mycket som hon orkar äta, har foder till henne med 18% fettinnehåll men samtidigt är hon med mig och jobbar i skogen varje dag och rör sig därför väldigt mycket.
Jag tycker själv att hon ser fin ut, hon är 14 månader och jag märker att hon börjar muskla till sig mer nu och bli mer stabil i kroppen.
Jag vill bara höra vad ni tycker, är det jag som är blind och egentligen har en för smal hund?
Försökte ta så bra bilder som möjligt idag men det kanske är svårt att bedöma bara på en bild.
Hon ser för smal ut, men det kan lika gärna bero på att hon är unghund och inte riktigt kommit i kroppen. Vad är det för foder du ger? Fettinnehållet är inte det ända. Mycket protein hjälper henne att bygga muskler och båda ämnena bör komma från animalier för maximalt upptag.
Medarbetare på jack russel terrier
Tack för svaret! Jag har bytt till taste of the wild och det står att det är 32% råprotein i fodret. Hon äter bättre av det också, hon kan vara väldigt kräsen och hoppa över maten upp till en och en halv dag men än så länge har hon ätit varje giva av det fodret så det kanske ger bättre resultat. Kan också säga att hon väger 7 kg och hon är av den högställda sorten. Vad väger din hund om jag får fråga?:)
Tycker inte hon ser så fasligt smal ut, vissa tikar har ju smalare midja. Hon ser ju lite nättare ut i kroppen än de grövre lågställda russllarna. Men det är jätte svårt att se sådär från sidan. Har du något kort uppifrån?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Taste of the wild är ett bra foder! Inga spannmål som "falskt" drar upp proteininnehållet eller tveksamma (ur upptagningsförmåga) källor till fettet.
Jag har en liten plutt som väger 7 kg och då är han också ganska nätt i kroppen.
Det jag baserade min åsikt på var dels att huvudet ser väldigt oproportionerligt stort ut till kroppen (men det kan vara bilden också), sen att kroppen på henne påminner om en vinthund. Den smala midjan är nog det som förmedlar det intrycket mest. Samt de små groparna på ryggen.
Men vissa hundar går det inte att få hull på. En fd. tjejkompis till mig har en sådan hund. Tiken ser ut/känns som ett benrangel när hon inte ligger i hårdträning. Henne går det inte att göda upp, bara muskla upp. Tydligen är hennes mamma likadan.
Jag skulle ge henne den mängd mat hon äter och sedan fokusera på att muskla mer. Balansera på balansplatta, sitta vackert, stå på bakbenen (och sedan gå framåt) är enkla övningar som bygger muskler utan att behöva göra ett jättestort projekt som tex wight pull.
Ja hon är väldigt nätt byggd från början men jag tror att hon kommer muskla till sig lite mer. Som sagt är hon bara 14 månader och fortfarande lite "gänglig". Tycker bara att det är svårt att veta riktigt hur den ideala vikten och kroppstypen ska se ut. Många russlar är ju som sagt ganska grova och det kanske är det folk relaterar till när dom ser henne.
Kan ju tillägga att inga revben sticker ut på henne men hon är ändå väldigt smal i midjan.
#5 Bra att höra att fodret är ok! Bilden är tyvärr inte rakt från sidan, huvudet är lite framför bakkroppen så det är därför huvudet ser större ut. Jag har inte lärt henne "stå" kommandot så det var lite knepigt att ta bilden. Hon står också och nosar på mina byxor på bilden ovan så där ser huvudet också stort ut.
Och tack för tipset av övningarna! Hon har ju också fått mycket konditionsträning över stock och sten men nu är sommarjobbet över och det blir mer normal motionsträning vilket också borde leda till bättre hull och mer muskler tillsammans med fodret och "styrketräning".
Bifogar en bild sittande också så har ni fått se från lite olika vinklar :)
Jag skulle tro att hon kommer att bli riktigt snygg med lite mer muskler!
min hane på 14 mån ser tunn ut stundvis nu med, han växer och är i sin "slyngelperiod"
Tack #8 :) Och #9 det är skönt att höra att det inte bara jag som har "problemet". Jag blev lite osäker där ett tag :)
Vi har en jrt tik i familjen som får jättebra mat osv men har smal midja. Viktigare är att kolla pälskvaliteten, över revbenen, hennes energi osv. Så, du behöver nog inte ha panik =)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Jag tycker med att hon ser smal ut, men snarare som ni säger att hon har lite muskler liksom. Det blir säkerligen bättre när hon biffat till sig lite. Min flicka är också väldigt smal, men hon äter precis så mkt som hon vill så. :)
Bra! Var även hos veterinären idag för vaccination och han sa att hon såg smal men fin ut i hull och muskler. Fast lite till får hon biffa till sig tycker jag 🙂
13# Härligt att få det bekräftat i alla fall! :) Hon är ju fin annars! :)
Tänkte bara uppdatera er om att min lilla tjej känns mycket tyngre nu efter att ha ätit så mycket taste of the wild som hon vill i snart en och en halv månad. Tog ett kort av henne idag på lunchpromenaden och jag tror det är en skillnad. Det är inte lätt att se eftersom jag ser henne varje dag :)
Men i alla fall tack för tipsen om klövjeväska och gå på bakbenen! Vi arbetar på! :)
Kan tillägga att det var svårt att hitta mat som damen gillade så det är så himla skönt att se att åtminstone två portioner (ibland fler!) om dagen slinker ner! :)
Tycker hon är jättefin i hull nu! Och fina muskler i bakbenen! Det syns verkligen att du jobbar på med henne! :D
Tack! :) Ja vi strävar på!
ett litet tips är att jag ganska snabbt upptäckte att min flicka knappt åt alls om maten bara låg i matskålen, det var för tråkigt…
När jag la maten i en aktiveringsboll så att hon fick jobba lite för den började hon äta mycket bättre :)
Hon är förövrigt jättefin :)
#19 Tack :) Ja jag har försökt med det men det var inte kul när det var "äcklig" mat som kom ut ur bollen ;)