Nej! Rävskabb?
Fia har kliat sig mycket på sistone, så idag var vi på djursjukhuset. "Det där kliandet är inte alls normalt", sa veterinären och misstänkte i första hand ohyra, kanske rävskabb. Konstigt tycker jag eftersom jag inte sett nåt alls i pälsen, vare sig djur, sår eller skorpor. Det togs prover och i väntan på resultaten behandlas hon nu under 6 veckor med Stronghold.
Hm… hur blir det med valpkursen som vi går på? Och den där inofficiella valputställningen som vi är anmälda till? Måste nog avbokas alltihopa… suck.
Usch vad tråkigt! Stronghold brukar väl ta död på det mesta i alla fall så det försvinner säkert med det i alla fall! Men jag tror nog tyvärr du får avboka kursen och utställningen. Skabb är ju väldigt smittsamt även om det behandlas tror jag… :( Men verkligen jättetrist!
jättetråkigt :/
Min tjej är också under utredning pga hudutslag… dock togs det inga prover för skabb på veterinären, Vi fick parasit medicin, fiskolja, schampo och allergimat… Tösen har platåformade utbuktningar som är smått gula och flagnar, hon har haft det i 4 veckor nu.
Läste med att skabb var smittsamt, så min tös har troligtvis inte det då hon har lekt med 9st andra hundar innan och inga andra har fått besvär.
Det var en annan jrt ägare som sa att det finns en vanlig hudåkomma, som hon haft på sina 2 jrt när de var mellan 10-14 månader.
HUr gammal är Fia? Har du bild på utslagen?
Jackie
3# Min hade tygligen utslag med när hon var liten… Då tog inte de förra ägarna några prover men de och veterinären trodde snarare på allergi. Men hon är inte allergisk nu i alla fall… Hmmm undrar om det finns nån udda "valpsjukdom" hos JRT.
#3: Det är det som är det konstiga: det finns inga som helst utslag, huden och pälsen är jättefin. Det är bara det ständiga kliandet.
#3: Fia är 14 veckor. Veterinären tyckte det var lite väl ungt för allergi, så därför lutade hon mer åt ohyra.
Min äldsta jack russell fick också utslag och klåda som unghund. Tror han var runt året. Även där trodde veterinären på någon form av allergi men det försvann efter en omgång mediciner och kom aldrig tillbaka.
Mina två yngre jack russells har dock aldrig haft något liknande.
Vet inte om någon skriver här fortfarande men vi är desperata.. Tänkte på tal om utslag, vår dalmatiner 9 månader har sedan 6-7 månader tillbaka rödautslag över bröstkorg, mage, ben och någon enstaka utspridd. han kliar sönder sig och veterinärerna ger inga svar bara otrevliga :( Vad sjutton kan det vara? Han är behandlad mot all sort skabb/löss m.m + han går på specialfoder.
#8: Ja, svårt att veta vad det kan vara… jag kom att tänka på en sak. Min hunds uppfödare säger att "hundar med mycket vitt i pälsen kan vara väldigt känsliga mot proteinet i fodret". Därför rådde hon mig att ge valpen vuxenfoder med lägre proteinhalt, vilket jag nu gör. Jag har tyckt mig se en minskning av kliandet på sistone. En dalmatiner har ju mycket vitt också… hur mycket protein är det i fodret ni ger?
Apropå min valp så tror jag inte längre på veterinärens teori om rävskabb. Hunden har varit så fin i pälsen och huden hela tiden, jag har svårt att tro att hon skulle varit det om hon haft skabb. Jag ger också fiskolja + rapsolja på fodret enligt uppfödarens anvisningar, det kanske också gör att hon kliar sig mindre nu.
8# Det är någon alltid här varje dag :) Välkommen! Jättetråkigt att din hund kliar sig så mycket, låter verkligen jättejobbigt! Har de utrett honom för allergi? nummer 9 hade ju ett tips man kan testa ifall man har slut på ideer. Har ni tvättat alla bäddar osv? Hundar kan ju ha kvalsterallergi och så… Eller damm eller något?
Har ni fått någon salva eller något för att minska klådan? Har du bilder på utslagen?
9# Skönt att höra att din valp kliar sig mindre nu i alla fall! Vi håller tummarna här om att det minskar mer! :)