Nättare typen av jrt?
Min tik Yra är nu sex månader gammal, hon är högställd. Och jag tycker hon är så HIMLA liten!
De flesta russlar jag sett har varit lågställda, och jag tycker de allihop har sett mkt grövre ut än min hund (alltså, även de som är yngre). Vad finns det för olika typer av jrt egentligen?
Min tik ser liksom liten ut bredvid föräldrarnas dvärgschnauzrar :) Är nästan orolig att hon är underutvecklad men så är jag ju också van vid stora hundar och håller fortfarande på att vänja mig vid ett så litet monster (dock kul att denna lilla lilla sak har mer motor än någon av mina tidigare hundar :D). Hon väger nästan 6 kilo så hon borde väl vara normal?

Vi har en högställd JR som är 2 år gammal. Han väger drygt 7 kg.
Jag tycker de lågställda överlag verkar vara kraftigare och ha lättare att lägga på sig.
Jag tycker det är väldigt stora storleksvariationer inom den här rasen. Både när det gäller själva storleken och även proportionerna. Nu finns det ju en rasstandard där idealet finns beskrivet, men man ser ju ofta JRT som inte riktigt passar in i den.
Jag tror min valp också blir liten och nätt som vuxen. Hennes mamma är sådan, och veterinären trodde också att valpen blir liten som fullvuxen. Jag har hela tiden tyckt att hon äter lite och växer sakta. Nu när hon är 4 månader väger hon exakt 3 kg, och är ca 22 cm i mankhöjd.
Vi har också en högställd mycket nätt dam här som väger 6 kilo… Hon och yra är väldigt lika i kroppen, men yra kommer nog bli STÖRRE än Stacey om hon redan nu väger 6 kilo! :)
Här är en bild på Stacey- ganska lika tkr jag…
Hon jättefin din Yra… Ser frisk och pigg ut!
Så här har jag förstått historien….
När den första kennelklubben bildades i England blev många terrierraser populära sällskaps och utställningshundar åt över och medelklassen och började därför avlas på utställningsmeriter. Den jaktgalna pastorn Jack Parson Russel tyckte att detta resulterade i sämre jakthundar och avlade därför fram en egen jaktterrier som avlades efter hur bra den var som grythund, denna hund döptes efter honom och blev Jack Russel terrier.
På¨grund av denna historia så var JRT ägare länge väldigt skeptiska till utställningar och kennelklubbar och bildade egna organisationer, t ex JRCT i Sverige och fortsatte att främst avla på jaktmeriter. SKK tog senare in Jack Russeln som en godkänd ras som fick en rasstandard och gick att ställa ut men JRCT forsatte tycka att deras variant var den "rätta".
Därav följer att det idag finns två varianter av JRTs i Sverige - nätta högbenta som kommer från JRCT-registrerade hundar och lite grövre högbenta som kommer från SKK-registrerade hundar.
Om jag har missförstått något så får någon gärna rätta mig :)
#4: De med australiska anor då (dvs SKK-reggade)? De brukar ju vara lägre.
jo jag har också hört något åt det hållet :)

Jag har hört att de högställda har blivit sådana eftersom de skall kunna ligga framför sadeln på hästen :) Det är nog svårt med korta ben ;)
Mm, den australiensiska rasstandarden beskriver ju en lågbent hund.
Hej Jag har en lågställd Jackrussel hon väger 5,4kg vi har alltid haft svårt att hålla den vikten på henne ,Hon har lätt för att gå ner i vikt. Jag har varit vann med små hundar att dem har lätt för att gå upp i vikt.
Min kompis Jack russell tik väger 7kg och är högställd. Så din tik är nog ganska normal 😉
Min knutte till hane väger 11kg.. 😃 (och är inte överviktig)
10# Oj väger han så mycket! Sjukt vad herrarna inom rasen verkar vara så mycket större! (Jag vet att din är ett muskelknippe!)..
Lite kul att det varierar så mycket inom rasen! :)
#11 Sigge väger 12 kg 😉
Tycker inte 6 kg på en nättare tik är för lite, tycker hon ser jätte fin ut 🙂 Så länge dom är fina i hullet och inte för smala eller för tjocka så är det ingen fara.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
12# Herregud!! 🤪 Haha… Ja och det är ju verkligen inte tjocka hundar ni har… Hanarna är verkligen spännande inom rasen! Min hund borde se ut som valp bredvid Sigge och Hugo!
Min hane lägger inte heller på sig vikt i första taget. Han pendlar ganska exakt mellan 6,8-7 kg. Liten plutt ;)
Medarbetare på jack russel terrier
En SKK reggad jack russell, en SKK reggad parson russell och en JRTC reggad hund har ju rätt olika rasstandard ;-) Så det är ju inte konstigt att det skiljer så mycket! Det är ju trots allt tre helt olika raser!
Mina grabbar ligger runt 8kg trots att dom är lågställda (30-32 höga) men då är dom också rätt grova från start och riktiga muskelknuttar 😃
samma här med mina skk, dom är bara 27-28 i mank, yatzy 7kg Birk 8 kg som är ung och växer, men det är bara muskler på den hunden
Hon är högställd men bilden ser ihoppressad ut