Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettvalptiden-och-uppfostring
Läst 2052 ggr
[tk1971]
0

Ute eller inne?

Jag har varit generös med att släppa ut min valp i trädgården. Hon gillar att vara där. Man kan ju få syn på intressanta människor eller hundar som går förbi på gångvägen, eller gräva upp växter. När jag bestämt att nu räcker det för den här gången så vankar hon omkring som en osalig ande och gnäller. Då är det svårt att veta om hon vill ut och kissa eller om hon bara vill ut och ha roligt. Det känns som att det inte precis gynnar samarbetsklimatet när hon är därute så mycket. Inkallningen har också blivit mycket sämre, hon vill kolla på andra grejer än vad jag har för mig.

Ja, hur ska man göra? Det känns ju dumt att bara släppa ut henne när hon är nödig om man nu råkar ha en trädgård.

[tk1971]
0

Måste tillägga: jag förstår mig inte riktigt på denna hund. I ena stunden ignorerar hon mig totalt, i andra stunden beter hon sig riktigt exemplariskt. Som nu när vi var ute och koppeltränade. Hon gick så fint, så fint och hade 100%-ig kontakt med mig. Och med hjälp av klickern så försökte hon inte rusa till andra människor utan höll kontakten med mig. Och så nu: jag försökte testa att titta på hennes tänder, något som varit omöjligt tidigare utan nafsande. Och det gick hur bra som helst!

Ja, det är konstigt… men det kanske hör till den där halva könsmognaden.

tezzla
1

tycker det låter som en normal valp, dom får perioder, dom kmr testa saker, bli döv, glömma allt de lärt sig och det är en terrier, mer hund att jobba med för att få den följsam/lyhörd, dom ska tjäna på det, inget kmr gratis =)

jag skulle ta ut hunden regelbundet, efter sömn, mat och lek, men ut p lugna rastningar, ingen stress eller lek, sen gå ut och träna stundvis på det man vill/även inne, det kanske blir för mycket så valpen inte hinner varva ner/ta det lugnt?

Elcyion
0

Jag håller med tezzla här. Du kan även träna passivitet i trädgården med henne.

Medarbetare på jack russel terrier

[tk1971]
0

Vi tränar självklart passivitet - också.

[tk1971]
0

Nej, nu har pipandet blivit näst intill outhärdligt. Hon vill hela tiden ut i trädgården och när hon inte får det så piper hon ständigt och försöker klättra upp på dörrar och väggar. Vad kan man göra??

TeaOchHanna
0

Testa att släppa ut henne när hon är tyst istället och enbart när hon är tyst. Det är det spontana tipset jag kan komma på! Annars känns det som hon får en belöning när hon har pipit eftersom trädgården verkar vara det bästa hon vet. 

Jag vet inte hur gammal din valp är nu men har den kommit in i den åldern att den kan hålla sig kan du ju istället satsa på att ta ut den regelbundet, kanske varannan timme, eller med längre intervaller? Istället för att vänta på att hon ska pipa.

Jag har själv aldrig haft det här problemet med min tik så jag har ingen erfarenhet men hoppas att det ordnar sig för er!

Gia91an
0

Tror precis som Tea att släpp istället ut henne med jämna mellanrum.  Och precis som Tea säger tror jag med på när hon är tyst. 

Det är ju dock lite svårt när hon piper förstår jag. Kommer ihåg själv att jag blev galen på det där pipandet när jag hade valp. Det är lite svårt det där.