Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: träning-tävling
Läst 2377 ggr
Mr_Si
0

Ignorera beteende?

Jag ser och hör ofta folk ge rådet att ignorera beteenden som hunden har som ägaren ogillar. Personligen tror jag detta är ett dåligt råd på grund av följande resonemang:

Antingen beter sig hunden på detta vis för att den finner beteendet givande eller nödvändigt = hunden kommer fortsätta även om ägaren ignorerar

Eller så beter sig hunden på detta vis för att den har tråkigt/ vill ha sin ägares uppmärksamhet = hunden kommer eskalera beteendet tills ägaren är tvungen att ingripa.

Så vad tror ni andra? Är det något jag missat i mitt resonemang eller har jag rätt? :)

PS: Jag behöver inte påminna er om att man kan vara trevliga även om man inte tycker likadant va? ;)

Gia91an
0

Jag tror det beror lite på vilket beteende hunden håller på med… Har du några exempel?

Mr_Si
0

I princip menar jag alla beteenden som ses som oönskade, som exempel kan vi väll ta skällande inomhus :)

[tk1971]
0

Mr_Si, vad tycker du man ska göra om hunden utför ett oönskat beteende?

Elcyion
1

Jag har en hund som jag ofta ignorerar när han gör något jag inte vill. Om det är rätt lösning för en specifik hund beror dels på varför ett beteende har uppstått och hur en hund reagerar på "korrigering"/träning i just den minuten.

Min hund skäller på posten i brevinkastet. Jag har provat att följa med honom dit och visa att jag har sett posten (blev bara värre). Jag har testat att ryta i (han blir bara ännu mer stressad) och ignorera.

Ignorera är det som fungerar bäst. Han behöver se att JAG skiter i att det kommer post. Ett tag var vi nere på att han bara sprang gurglandes ut i hallen tills min pojkvän fick för sig att ryta i på skarpen åt honom. Sen var vi tillbaka på ruta ett igen när pojkvännen åkte hem.

Ludde skäller när det plingar på ytterdörren. Det har vi löst genom att han får göra andra saker tills han tystnar. Nu brukar det räcka med att be honom att sitta ner. I början fick vi gå igenom en liten blandad repertoar.

Att "fya" i en inlärningssituation är aldrig ett bra ingångsläge. Hur ska hunden våga testa/ta för sig om förare med jämna mellanrum säger att individens försök är fel?

Att ignorera är ofta ett bra sätt att släcka ovälkomna beteenden. Men endast ignorera utan att följa upp med annan träning är sällan något jag har sett rekommenderas (varken här eller på andra forum). Oftast blir rådet att ignorera beteendet om det uppstår, men att även (vid sidan om) träna på X eller Z som komplement. Att ignorera för mig är bara ett sätt att minska frekvensen för ett visst beteende, men jag behöver oftast ersätta beteenden med något annat.

Här är vi inne på Premacks princip, motbetingning samt utsläckning (av beteenden).

Det här blogginlägget tyckte jag beskrev bra hur jag försöker jobba http://djurtranarskolan.wordpress.com/2012/03/23/utslackning-eller-negativt-straff-ett-litet-exempel/ Jag har använt mig av det, och det fungerar. Min gamla daghund var både högt och lågt när hon hälsade på människor. Tröttnade på det, så jag ignorerade henne. Ställde hon sig på mig (stor hund) ignorerade jag henne och backade/vände ryggen till.  För att sedan uppmärksamma henne igen när hon betedde sig som jag ville. Efter ca. 2 veckor satt hon som ett ljus framför mig varje gång jag kom. Hon hade slutat att försöka hoppa på mig och tiggde kel genom att sitta lugnt framför mig.

Där har du samma typ av träning som i blogginlägget. Utsläckning (ignorera) samt negativt straff och sedan en positiv förstärkare när hunden erbjuder det du vill.

Du kan få hunden att sluta med hoppandet genom utsläckning. Men om hunden inte får ett alternativt beteende, kommer den med största sannolikhet komma på ett annat sätt som du garanterat inte kommer att tycka bättre om. Därför är negativt straff och positiv förstärkning väldigt bra verktyg att komplettera med.

Medarbetare på jack russel terrier

Nicki
2

Jag tror absolut att ignorera kan funka i vissa lägen. Tex om hunden hoppar. Ignorerar man då, och hälsar på hunden och ger den bekräftelse först då den beteer sig rätt (dvs inte hoppar) så kan man "ignorera bort" det dåliga. Men att försöka ignorera bort att hunden tex slickar på den smutsiga disken i diskmaskin är ju meningslöst. Hunden får ju belöning genom att slicka i sig de goda resterna. Där funkar ju bara ett -nej!

Elcyion
0

#5 Som generell regel skulle jag vilja säga att alla stressbeteenden (vare sig det beror på glädje, rädsla, osäkerhet…) är de områden där ignorans i kombination med kompletterande träning är det bästa sättet att hantera det på.

Att bli arg, fya eller på annat sätt korrigera en stressad individ ökar bara på stressen. Stress som stress. Det spelar mindre roll vad som utlöser stressen om du bara tittar på symptomen. En rädd hund kan nafsa ifrån. En hund som är så glad att den blir stressad har också en ganska stor förhöjning av risken att nafsa (även om anledningen är en annan).

Jag ser stor skillnad på träning och uppfostran. I träning fyar jag sällan (skulle gärna vilja säga aldrig, men jag är inte mer människa än någon annan). Däremot när det kommer till uppfostran är ett nej alltid ett nej.

Vad som är uppfostran och vad som är träning/inlärning varierar från individ till individ. Hur jag ser skillnad på vad som är vad mellan två individer handlar mycket om vad det är som triggar beteendet från början.

Skulle jag hård dra det, kan allt klassas som inlärning och går att lösa med en klicker. Som ett exempel: Hunden jagar familjens katt.

1. Du fyar hunden tills den slutar med beteendet och du har gjort en uppfostran.

2. Du lär hunden att katterna är en resurs för belöning OM den är snäll mot dem (hittade ingen bra formulering).

Medarbetare på jack russel terrier

Mr_Si
0

Tack för intressanta svar :)

WildaE.R
0

Tror att om man ignorerar "dåliga" beteenden och belönar de man vill ha så kommer hunden till slut att ändra beteenden till det goda pga av belöningen är bra. Ex skäller jag tar matte ingen kontakt, skäller jag inte får jag gott godis, lek o bus och en glad matte