Öron
Hjälp! Willes öron vill resa sig! Särskilt det ena. Det är olika mycket olika dagar. Vad gör man?? Vill såklart gärna behålla det charmiga utseendet med hängande öron. Provade att tejpa när han var liten, då samma fenomen visade sig, men den tejpen tog han bort på nolltid. Han är nu ca 7 månader. Har det med könsmognaden att göra??
Tejpa dit en klump häftmassa på insidan av örontoppen har jag hört ska fungera.
Kan vara försent om han redan är 7 månader dock.. Men är inte säker på den saken.
vissa hundar hjälper det inte att tejpa eller massera, det ska göras vid tandlossning/byte, det finns jrt med rosen eller ståöron… Birk hade ett rosenöra som valp, men det rättade till sig med åldern av sig själv
min flickas öron reser sig när hon är fokuserad på något men hänger annars. Är du säker på att det inte är något sådant?
Hej
Min tik är 11 månader och jag masserar varje dag sen jag fick henne(ca 2 månader sen). De lägger sig för stunden. Jag vet inte om det är lönt att fortsätta. Kan dem lägga sig av sig själv med tiden eller är det förbi?
Wildas öron reste sig när hon var valp, det berodde på att man gav henne för mycket protein, alltså typ korv o dylikt, har sett fler fall med Jack Russell som får stående öron av protein. Så vill du kan du testa att ge mat och belöning med ganska lite protein i och se om det hjälper.
#5 Fast våra hundar behöver protein. Så att dra ner på det vore konstigt tycker jag..
Jag håller med Empisen här. Protein är en av hundens viktigaste byggstenar för att kroppen ska fungera och må bra.
Medarbetare på jack russel terrier
Jag menar ju såklart inte att man ska ta bort protein i kosten, utan som jag säger i inlägget att när vi belönade med korv tex så reste sig öronen. Det kan man tänka på, om man ger mycket protein belöning,
#8 Du skrev att hon även kunde testa ge ett foder med mindre protein i.
Nej, mat och belöning. Jag var nog otydlig men med det menar jag saker som att ge korv, köttbullar, pålägg och dylikt som vi äter. Det lilla extra man ger dom ibland. Förstår Missuppfattningen.
Jag tänker att det enda sättet att komma åt fladdrande öron är att avla bort det… och det kommer ju inte hända så länge alla fortsätter tejpa/tynga ner öronen så att man tror att man parar två djur med fina öron men egentligen parar två med värsta flaxet 😉
Prova att massera en stund varje kväll och funkar inte det så tycker jag man helt enkelt får acceptera sin hunds utseende. Sen kan jag förstå att man gärna vill få ner öronen för sin egen skull 😉 Min ena hund slarvar och lägger öronen fult titt som tätt (men vissa dagar har han världens finaste så han verkar gör det medvetet) och jag tycker ju personligen att han helt klart förlorar en del av sin söthet när öronen flaxar 😛