Vilka foder skulle du aldrig köpa
Vilka foder skulle du ALDRIG ge din hund? och varför?
😛
Jag skulle kunna köpa det mesta som nödlösning, men något de aldrig skulle få av mig är är foder med stora mängder spannmål.
Medarbetare på jack russel terrier
Håller med ovan att som nödlösning skulle det mesta funka, men Doggy tycker jag är ett hemskt foder, och jag skulle aldrig ge det till min hund ens under pressade förhållanden. Då drar jag hellre in på min egen mat och ger henne något bra!
Sen vet jag att en del hundar BARA funkar på Doggy efter att ha testat alla dyrare foder och då är det inte mycket att göra! Alla hundar är olika!🙂
Nödlösning för mig är om jag inte har den normala maten hemma/glömt fodret hemma när jag åker bort och jag måste panik köpa något att stoppa i hans mage.
Jag vet bara ett foder som jag aldrig någonsin ens skulle ta till som nödlösning, och det är Axess.. Mina hundar mådde pissdåligt av det, luktade som vitlök-bajs blandat jag vet inte vad, då de fes (vilket var hela tiden) och sket 15ggr om dagen, löst. Aej, det var något utav det äckligaste jag varit med om..
Men sen finns det Massvis av andra foder jag inte skulle ge min hund en längre tid.. Men handlar det om några dagar så skulle jag kunna gå med på att ge de flesta fodren, bortsett från det ovanstående.
Jag har läst denna tjejs blogg
http://www.cutiepiepolly.se/2013/07/farliga-tuggben.html
vilket gjorde att jag började fråga mig själv vilken ställning jag skulle ta i mat och annat hunden får i sig.
Hon skriver mycket om mat mm så läs den om du känner att du vill ta en mer aktiv ställning i din hunds föda.
Man hör rykten om vissa foder, men som privatperson är de svårt att avgöra vad som är nyttigt eller inte.
Jag har aktivt valt bort vissa märken, pga det jag läst i bloggen. Hunden min får den mat som ännu inte står svartlistad på bloggar (sånna trovärdiga bloggar med starka skrivna och förklarade motiv varför de är svartmålade). Sen får jag se i framtiden om de kommer nya rapporter på fodret jag nu använder, då kommer jag såfall byta och försöka nästa.
Jackie
Vill bara visa utskicket Dogman gjorde till alla återförsäljare angående CutiepiePollys inlägg: http://www.dogman.se/sv-SE/Om-Oss/Aktuellt/Dogman-svarar-om-garvning.aspx
Cutiepiepolly har en hel del bra artiklar, men vissa saker känner jag att hon inte har riktigt belägg för. Som tex tuggbensartikeln som ovan. Eller hennes hunds håranalys. Hon har även kommit med påståenden som att för högt proteininnehåll i ett foder kan påverka njurarna negativt, vilket inte är sant. Något som om och om igen har undersökts av vetenskapen.
För att svara på TS egentliga fråga. Jag är egentligen väldigt tjurig på vad mina djur äter. Därför får de barf (vilket är bättre än vad jag själv äter). Skulle katterna inte kunna barfas längre (av någon anledning) skulle de få spannmålsfri burkmat (Det bästa de kan få förutom barf), hunden däremot är en annan femma. Han äter Vom og Hundemat (färskfoder) när vi åker hem till min pojkvän. Har en återförsäljare 5 min hemifrån honom. Men VoH är i princip lika dyrt som barf. De andra sorterna innehåller spannmål samt att de är för stora förpackning = det hinner bli dåligt när jag har tinat det.
Då är det bara torrfoder kvar och även om jag skulle vilja kunna utesluta de (i mitt tycke) sämsta foderna kan jag inte. Jag måste köpa ett foder som "tönt" äter och vi har provat många (att ha som reserv när vi åker bort eller jag har glömt att tina kött). Han äter dem inte.
Taste of the wild
Doggy
Eukanuba
Pedigree
Sen har jag säkert glömt någon. Det jag tycker är svårast är att hitta foder med små kulor som har vettigt innehåll. De ändå som har små kulor (förutom Doggy/Ica) är RC och Hill´s och då kan jag för innehållets skull lika gärna köpa Doggy. De är i mitt tycke inte särskilt mycket bättre men kostar 5x mer.
Jag skulle aldrig köpa torrfoder på ICA/Coop eller Royal Canin. Torrfodret i livsmedelsaffärerna för att jag anser att det inte är tillräckligt bra kvalité för att jag skulle låta mina hundar äta det. Royal Canin har för högt spannmålsinnehåll och har haft dåliga erfarenheter med den andra hunden med RC foder.
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Upphaussade, svindyra foder som transporterats över halva jordklotet som jag uppriktigt sagt inte förstår varför folk köper.
Och det säger jag trots att jag haft en hund som i många år var sjuk och som jag tvingades ge dyra medicinska foder, men där fanns det ju en anledning och inget val. Finns det ingen medicinsk anledning finns det bra, svenska foder som inte kostar skjortan som man kan ge.
Torrfoder :)
11# Kort och koncist ;)
#12 Precis ;D