Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettterrier
Läst 2014 ggr
Viccan92
2013-10-29 21:49
0

Parson russel

Vet att Jack russel och parson russel är två olika raser men kollar ändå. Är nämligen så att jag imorgon ska börja min praktik på hundstallet och ja hur ska man kunna vara där i hela fem veckor och sedan inte ta med en hund hem. Iaf så kollade min fästman lite snabbt och sa till mig vilken hund jag skulle kolla extra på. En ca 1årig oregistrerad parson russel.

Så till min fråga. Känner någon till något om rasen. Min fästman vill ha en rätt lättlärd och aktiv hund. Han vill prova på agility, rally och spår. Vi har ju våran tax nu men min fästman vågar sig inte på att träna honom då han inte är så lättlärd. Tror ni att det kan passa som första träningshund för honom. Jag är ju med och hjälper till såklart. Vi är ju iväg iaf varje helg på någon hundträning och sedan träning hemma under veckorna.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

tezzla
2013-10-30 08:59
1

Alla hundar är individer och är det blandras så vet man inte vad det är för raser eller hur många i hunden, ska du tävla med blandras så måste du ansöka om tävlingslicens, så det är svårt att säga, det är bättre att träffa denna hund och känna efter hur det känns!

Har inte träffat allt för många parson, men de jag träffat verkar lugnare än jrt, lycka till

michanna
2013-10-30 09:15
0

Jadu Jack russell och parsson är väldigt lika .  parsson är högstälda och är väldigt lika engelska jack russells.   Men jag skulle tänka igenom ordentligt om ni ska ha hund i huvudtaget.  detta är en terrier - dom är inte heller lättlärda.. ( ockej så det går absolut att träna sin jr utan problem men det gäller även att vara envisare än sin hund. =)

självklart kan du använda en parsson till allt du vill göra.. dom är väldigt mångsidiga

Gia91an
2013-10-30 14:01
0

Det går ju dock inte att komma ifrån att JRT/Parson är lätttlärda hundraser. För det är dem, men samtidigt är det som sagt envisa hundar. 

Agility, rally och spår är ju för övrigt utmärkta aktiviteter för både JRT och Parson, och bara hunden aktiveras ordentligt både mentalt och fysiskt så tror jag säkert det kan passa.

Dessutom var väl hunden ni skulle kolla på redan ett? Och då kan man ju ganska enkelt kolla så att er aktivitetsnivå och hundens aktivitetsbehov stämmer överens på ett bättre sätt än om ni planerat valp. Så det kan säkerligen bli bra! :)

Viccan92
2013-11-06 18:21
0

Vi hann inte lämna intresse innan han flyttade tyvärr. Så vi fortsätter leta.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Gia91an
2013-11-06 19:40
0

4# Vad synd! :( Men lycka till i ert letande! :)