Doris tråd!
Doris (HM-Bojs Denebola) är min första, men absolut inte sista JRT! Hon är född 26 mars 2012 och alltså strax 7 månader gammal.
Min tanke med den här tråden är att dokumentera hennes utveckling och kanske till och med få lite feedback när så behövs (har aldrig ägt en terrier, eller ens en hälften så tuff individ som Doris innan.
)
Mitt mål med Doris är främst (förutom att ha en vän för livet) att tävla agility & lydnad, men hur det blir får tiden utvisa! Viljan att arbeta finns absolut hos henne, så nu är resten upp till mig!
Här är hon fyra veckor gammal:
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
4,5 månader. En solig dag i sommarstugan:
Grattis till supersöt vovve! Det ska bli kul att följa er här 
Medarbetare på jack russel terrier
grattis, hon ser jätte fin ut
Meeen vad söt hon är! Ska bli jätte kul att följa er :) #4 är ju bara för charmig! Vilken bra första utställning ni hade med :) grattis!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tack allihopa! :)
Det här var inte bara Doris första utställning, utan min också.. Så därför åkte vi hem direkt efter bedömningen, helt ovetandes om att vi borde varit med i finalen och tävlat om fler titlar. Haha! Tur att det var inofficiellt, annars hade jag nog börjat grina när jag fått reda på det. 
Så sööööt! Och duktig! =)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Så duktiga, o fin e hon också!
#11 Det som kallas flygande jrt? 
Jippi! Doris vann en tävling hos Just Jesse med sin lilla film och kommer få lite julklappar hemskickade till sig. Löjligt vad glad man kan bli för en sån sak!
#16 Wow, stort grattis 
GRATTIS
Glöm inte att recenssera priserna här sedan 
Klart man blir glad, bara sträck på dig! Grattis!
Vilka fina julklappar Doris fått
Inte lätt att välja bland alla fina leksaker på bild #21 
Idag testade vi viltspår för första gången. Jag förväntade mig att ha en stissig JRT före och under spåret, och sen en helt GALEN hund efteråt.. Men riktigt så blev det inte.
Hon tog spåret med vinklar (första gången vi testade att svänga!) och var jättepeppad, ända tills slutet då hon hittade klöven och tittade på mig som "Vad tusan är det här, matte? Ska vi inte strunta i den här och nosa lite till istället?!".
Det är väl både på gott och ont antar jag. Får väl vara nöjd över att hon finner arbetet i sig så pass belönande ändå. 
Kul med spår, dom där leksakerna skulle inte överleva många sek hemma hos mig! hon är jätte fin
9 mån. Jullov i Värmland:
My Dog gick åt skogen! Doris var av någon outgrundlig anledning LIVRÄDD i ringen, skakade och ville bara upp i knät. Jag blev jätteledsen av att se henne sån, hon är ju van med mycket folk och rörelse så jag vet inte alls vad som tog åt henne. Hon har varit lite hispig sen löpet, men inte såhär illa. Som tur var blev inte kritiken helt värdelös i alla fall.
Hon fick "Very good" och blev placerade 4 av 4 bland juniortikarna.
"Mycket feminin. Behöver ännu tid för att utvecklas. Feminint uttryck. Bra skalle och mycket bra öron. Snipigt nosparti. Något lång i länder. Bra överlinje när hon sätter sig för tillfället sen något högbent. Mycket bra pälskvalité men ej i bästa skick. Rör sig glatt"
Det är bara att ge sig på det igen och trimma ordentligt tills nästa utställning! 
träning, min hund åkte på en 2 pga osäkerhet på debuten med, det är bara köra på, ställa fler ggr och träna hemma. hon fick ju bra kritik fast hon är ung, det är bara ställa igen =)
Naw ^^ var ju första gången för den lilla tjejen =) bara att öva och inte ge upp =) är ju en fin liten tjeja!
vart bor ni? du har ingen i närheten som du och Doris kan träna med?
Vi bor i Karlskrona, staden som inte ligger nära något alls! Och det verkar inte hända så mycket i kennelklubben här heller, ingen ringträning så långt ögat kan nå. 
tråkigt att höra. hör av dig om du vill ha ltie tips/råd. min jrt har hatat uts, han blev riktigt skrämd av en idiot till domare när han var ca 6 mån när vi skulle träna på en inoff, sedan dess har han hatat just hanteringen på bordet. nu har jag en hund som försöker hoppa upp sj eller i farten när vi travar ibland, han gick från 0 attityd till lite smått galen i ringen isället, han tycker om det så mycket nu att det nästan är neg =) han travar fint utanför ringen,men så fort vi kmr in nu så blir han övertaggad och flamsar. men hellre det än en hund som inte vill. men det kmr bli svårt att få några cert på honom nu när han är 3 år och mer vild än tam ;)
Haha, alla andra stirrar typ åt vänster medan din lilla tjej har full kamerakontakt! Så roligt =)
jättefin bild också =)
dom tittar nog på sin ägare =) så fint hon växt till sig
#36 Vilken söt bild! :) Grattis!! :)
Ha en trevlig dag!
#35 Cool teckning!
Jösses vad stor hon blivit! on är så himla fin.
Trimmar du henne något?
#39 Ja, eller hur! Stora tjejen. Nu får hon allt vara färdigvuxen..
Jag trimmar henne hela tiden, annars skulle hon växa igen! Dock har jag inte rört pälsen på en månad på bilden ovan.. ☺️
Så är jag lite lat och tar inte hela hunden på en gång.. Vet att det är aja baja i uställningssammanhang, men jag bara orkar inte stå 5 timmar åt gången! Kör ett par områden per "omgång" och sen kan det gå nån vecka mellan varven. Men försöker plocka så ofta jag kan. Pälsen och klorna växer verkligen som ogräs på den här hunden..
Senaste tricket:
hon ser ju jätte fin ut =)
#43 tack! dock är hon nog lite för högbent och lite för smäcker för utställning. ska testa hässleholm och se hur det går! har tränat massvis med fingersignalen nu.
lycka till, jag ställer ju "Dumbo" i april jag med,han får ett vg idag med tur som han ser ut, men vi ser det som träning, han är bara 11 mån och behöver växa till sig, vi får se hur han utv, tror inte han blir en hund som har något att hämta i ringen
#42 Hur lärde du henne det??
http://ask.fm/JessicaReips
#46 Jag har kört med klickerträning. Först höll jag fast brädan så den inte kunde åka iväg, och så fick hon lära sig att sätta en tass på. Sen två tassar och till sist tre. När hon alltid satte tre tassar på, så slutade jag hålla i brädan så hon själv fick känna efter hur den rullade. Och efter det började hon självmant skjuta ifrån för att komma närmre mig. Hoppas jag förklarade så du förstår. 🙂
#47 Jag förstår jätte bra. Hoppas min JRT kan lära sig det fast att han redan ska fylla 6år.
http://ask.fm/JessicaReips
Vad fin hon har blivit och så otroligt duktig!!! Lilla sötnosen :)
Bedömningen, (som någon kanske kan hjälpa mig tyda? VARFÖR skrivs kritiken aldrig läsbart?! Fattar nada av vissa ord..):
"Lovely breed (type?). (???) head. Well set ears. Good eyeplacement. Good length of foreface. Nice clean front. Good bone, nice light feet. Nice (rich?) of neck. Good rib. Good (leg?) back. Well muscled (?????). Moved well."
grattis, dom där kritikerna, ibland fattar jag ingenting, ska kolla om jag kan tyda om bilden kan bli större! hon är så fin
Stort grattis! Vad roligt 🙂
Men jösses, det där var ju begripligt (?) 🤔
ÅÅÅH vilka fina bilder du har tagit på henne! De när hon flyger över hindren är underbara! Ett stort grattis till placeringarna! Hon ser underbart fin ut tycker jag! 🙂🌺
I söndags tävlingsdebuterade vi på Karlskrona BK. Eftersom jag var feg körde vi bara öppen hoppklass. Det gick över förväntan och vi tog oss runt banan utan disk. Hamnade på plats 15 av 35! 😃
Hon flyger för övrigt fortfarande över hindren också. Om någon har tips på hopptekniksövningar tar jag gärna emot dem!
Snacka om att hon LER på bilderna!😃
Vad duktiga ni är speciellt Doris;) vi kommer absolut följa er tråd:)
Åååå hon ser så LYCKLIG ut på bilderna!!
Jätte härliga bilder, hon ser jätte glad ut. Agility verkar ju som en passande gren för Doris 👍
Menar du att hon flyger högt över eller tar hon ansats tidigt?
#65 När vi kör banor tar hon ansats tidigt, men hon hoppar gärna högt vad det än gäller. Min instruktör säger att det är typiskt terrier för de är så "hårda i kroppen", men jag tänker att det måste väl ändå gå att träna bort? Att lära henne hoppa runt hinderstöd och vara lite mer smidig?
Har ju kört några hopptekniksövningar vilket funkat ganska bra förr, men hon blir så taggad av hela banor att hon lite glömmer bort att effektivisera hoppen! Eller vad man ska säga.
Vad roligt att se hur det går för er! Kul med tävlingarna med!
Man ska inte underskatta vattenträning, vi låg i blöt i stort sett hela sommaren… Det var kul.
Vi håller tummarna på söndag då! Men det kommer säkerligen att gå jättebra! :D
Vad är det för liten ni ska få? :D
Vi får se hur det går! Antingen går det jäääättesnabbt och slarvigt eller väldigt långsamt och korrekt. Allt beror på dagsformen. ;)
Den lilla vi ska få hem är en skk-reggad JRT till. Vilken av tikarna i kullen det blir vet jag inte än, men ska hälsa på dem efter tävlingen på lördag. Det är sjukt spännande! Kan knappt bärga mig. Kommer uppdatera er på iFokus så snabbt jag bara kan. :D
ÅÅhh vad kul! Då förväntar jag mig självklart en bebistråd snart då ;) Haha! Ta mycket bilder! Är det samma kennel som innan?
Nepp, en helt ny kennel och helt nya linjer. Ska bli SÅÅÅÅ SPÄNNANDE att se vad den lille har att komma med. :D
74# Låter jättespännande! :D
Hur lärde du henne åka skateboard?
#77 Det beskrev jag i inlägg #47 :)
Hur gick det idag på tävlingen? Jag har tänkt på er hela dagen! 🙂
så fin
#79 Det blev disk i både hopp- och agilityklass! Men jag är himla nöjd ändå för i ena loppet åkte vi på vägran pga det var ett däck av helt annan typ av vad Doris är van vid och i andra loppet gjorde matte bort sig och tog ett hinder från fel håll. Vi hade annars bra flyt och fart på banorna och hon gjorde rena lopp. Kan knappt bärga mig tills nästa säsong börjaaaaaaaar!! 🙂
79# Åh vad synd! Men det är härligt att hon skötte sig bra ändå och att du ändå är nöjd! Det är härligt! :) Kan tänka mig att ni fått massa mersmak nu! ;)
Hur går det för Doris? :)